بیش از ۲۰۰ ساختمان در تهران شبیه پلاسکو هستند

۳۰ دی ماه سال گذشته بود که حادثه پلاسکو اتفاق افتاد و کشور به سوگ شهادت آتش نشانان قهرمانمان نشست. کسبه‌های پلاسکو سرمایه و مغازه شان را از دست دادند و وعده‌های بسیاری به آن‌ها داده شد. وعده هایی که هنوز برخی از آنها عملی نشده است. حالا یک سال از این حادثه می‌گذرد و هنوز نگرانی‌ها برای تکرار حادثه پلاسکو در چند ساختمان دیگر وجود دارد. به همین منظور خبرنگار «فردا» با حجت نظری، عضو شورای شهر تهران گفتگو کرده که آن را در ادامه می خوانید:

در این یکسال اخیر چه کار‌هایی انجام شده تا دیگر شاهد حوادثی مانند پلاسکو نباشیم؟

دوستان کمیسیون حمل و نقل و معماری و شهرسازی در شورای شهر بهتر می‌توانند به این سوال پاسخ بدهند. اما بنده به عنوان عضو شورای شهر باید بگویم که متاسفانه ضعفی که در بسیاری از حوزه‌ها و بخش‌ها داریم این است که علیرغم وجود قوانین مناسب و نسبتا کارآمد در حوزه اجرا گا‌ها سلیقه‌ای عمل می‌کنیم و بسیاری از مشکللات ما ناشی از همین نقیصه است.

در بحث حادثه پلاسکو هم مقررات و مصوبات شورای اسلامی شهر و سایر قوانین و مقرراتی که در این حوزه هستند به صراحت این اخطار را پیش بینی کرده بودند و حتی گا‌ها ما شاهد این بودیم که از طریق نهاد‌های زیربط به مسئولین و مدیران آن ساختمان و یا به کسانی که در مورد ساختمان پلاسکو تصمیم گیرنده بودند اخطار‌هایی هم داده شد. اما با توجه به سلیقه‌ای عمل کردن مدیران وقت متاسفانه بهره برداری از آن ساختمان جلوگیری نشد و این بود که با یک اتفاق کوچک یک فاجعه بزرگ رخ داد. این معضل در مورد بعضی دیگر از ساختمان‌ها این شهر هم وجود دارد.

 مثل ساختمان علائدین؟

بگذارید من مشخصا به ساختمانی اشاره نکنم. چون ممکن است این خودش محل رجوع باشد. از ساختمان‌های زیادی اطلاع دارم، در واقع بیش از ۲۰۰ ساختمان را داریم که الان نهاد‌های زیربط شناسایی کردند به عنوان اینکه این ساختمان‌ها، ساختمان‌های ایمنی نیستند؛ و متاسفانه علیرغم اخطارها، خیلی هنوز اقدامات لازم را برای بهسازی انجام نداده اند. در هر صورت بر اساس متن و نص قانون و مقررات عمل نمی‌کنند.

 با این بی قانونی‌ها چگونه باید مقابله کرد؟

من فکرمی کنم اگر شهرداری بخواهد از فجایعی که در حادثه پلاسکو شاهد آن بودیم، جلوگیری کند، حتما لازم است که خیلی جدی و بدون هیچ گونه تعارفی با تمام ساختمان‌هایی که نا ایمن هستند برخورد کند.

بخش دیگری از مشکلی که وجود دارد، متاسفانه ما شاهد این هستیم که ساختمان‌هایی که الان جدیدا هم ساخته می‌شوند از ایمنی لازم برخوردار نیستند و شاید به جرات می‌شود گفت: در سازه‌های جدید هم سازه‌های ناایمن داریم.

مشخصا یک بار هم در صحن شورا تذکری هم به یکی از ساختمان‌های بلند مرتبه‌ای که در بر یک خیابان ۶ متری در حال احداث است، داده شد که حتی بیش از مجوز کمیسیون ماده ۵ قانون شهرداری‌ها، ساختمان را ساخته و همچنان هم در حال ساخت است! ما این تذکر را دادیم، اما هنوز متاسفانه برخوردی صورت نگرفته؛ البته ما گا‌ها در متن قانون هم ممکن است، نص‌هایی داشته باشیم که نیاز به بازنگری داشته باشند. از جمله من معتقدم که ماده ۱۰۰ و یا ماده ۵ ویا بعضی از بند‌های ماده ۵۵ گا‌ها ممکن است دست را برای کسانی که بنای تخلف را دارند باز بگذارد.

 چه باید کرد؟

من فکر می‌کنم لازم است مجلس شورای اسلامی و به طور مشخص کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی با مشورت با شورای کلان شهر‌ها حتما بازنگری اساسی متن قانون اساسی شهر‌ها و یا قانون شورا‌ها داشته باشند تا ما کمتر شاهد تخلفاتی که در سایه قانون انجام می‌شوند، باشیم. به نظرم بخش اعظم مشکلات ما بر می‌گردد به عدم اجرای درست قانون. گا‌ها هم ممکن است قانون نواقصی داشته باشد که رفع می‌شود. با تمام این صحبت‌ها به نظر می‌رسد که ما اگر در مدیریت شهری جدید بدون تعارف و با جدیت برخورد نکنیم متاسفانه ممکن است شاهد اتفاقاتی همچون پلاسکو باشیم. من معتقدم که جایی که جان شهروندان با آن درگیر است، واقعا نباید هیچ گونه مماشاتی صورت بگیرد.