غول سازی از قالیباف برای فرشته شدن نجفی / کابوس اصلاح طلبان به دست چه کسی رقم خواهد خورد؟

گروه اجتماعی- نجفی، شهردار وقت تهران در گزارشی 500 صفحه ای که بخشی از آن را در صحن شورا ارائه کرد، عملکرد شهردار سابق تهران را به چالش کشیده و تمامی ثمرات 12 سال مدیریت قالیباف را پر از ایراد، تخلف و نرسیدن به اهداف برنامه های شهرداری ارزیابی کرده است.

به گزارش افکارنیوز، این گزارش آنچنان غیرواقعی و براساس آمارسازی های تیم مشاوره نجفی بوده که می توان آن را یک سیاه نمایی به تمام معنا لقب داد. اما حجم گسترده فعالیت رسانه ای اصلاح طلبان بر این گزارش غیرواقعی و اغراق آمیز نشان از یک برنامه مدون برای تخریب کارنامه عملکردی محمدباقر قالیباف داشت. دستاوردهای یک دهه اخیر در شهر تهران به طور کامل نادیده گرفته شده و بر تخلفاتی پافشاری می شود که تنها ادعا هستند و نجفی خود را در جایگاه قاضی قرار داده و حکم نیز صادر می کند.

فعالین اصلاح طلب و رسانه های این جریان به صورت هدفمند و سلسله وار خط تخریبی عملکرد قالیباف را پی گرفته و حتی عده ای از تحلیلگران این جریان به مانند صادق زیباکلام نه تنها در عرصه سیاسی بلکه در عرصه اجرایی، قالیباف را تمام شده تفسیر کرده اند. کاملا مشخص است که آنچه این جریان نگرانش است، همین کارنامه عملکردی شهردار سابق است که می تواند به پاشنه آشیل نجفی و شورای شهر اصلاح طلب پنجم تبدیل شود و در این مدت کوتاه نیز تا حدودی نشانه های آن مبرهن گردیده است.

این کارنامه چیست که تا این حد اصلاح طلبان از آن هراس دارند؟ آگاهی کامل افکار عمومی از کارنامه کامل قالیباف در طول 12 سال می تواند نجفی 67 ساله را که در 5 ماه اخیر هیچ عملکردی در حوزه مدیریت شهری نداشته، به چالش بکشد و در انتخابات آینده، مقایسه عملکردی میان دو شهردار سابق و کنونی، آرای مردم را از سبد اصلاح طلبان خارج سازد. مروری بر کارنامه قالیباف نشان خواهد داد، مهمترین هدف گزارش 500 صفحه ای نجفی نابود کردن کارنامه قالیباف به روش تهاجمی است.

توانمندی قالیباف در بسیاری از عرصه های اجرایی و مدیریتی ثابت شده و نکته جالب آنجاست که دستاوردهای وی پیش از سال 1392 یعنی انتخابات ریاست جمهوری و رقابت با حسن روحانی، در رسانه های اصلاح طلب به کرات منتشر و مورد تمجید قرار می گرفت ولی بازی های سیاسی باعث گردیده تا این مدیر کارآمد از سوی همان رسانه ها تخریب گردد.

به هر حال با توجه به گزارش محمدعلی نجفی که مربوط به مدیریت قالیباف در شهر تهران است، قابلیت های وی تنها در زمان مدیریت شهری بررسی می شود تا نشان داده شود که گزارش شهردار کنونی تهران بیشتر به داستان سرایی و سناریو فیلم هایی می ماند که به هر نحوی قصد داشته تا قالیباف را «آدم بده» معرفی کند.

یک تجربه جدید و تحول تازه در پایتخت

نوع نگرش و نحوه مدیریت شهرداری تهران در طول 12 سال گذشته موجب شد تا با به کارگیری مدیریت جهادی و با استعانت از فرمایشات مقام معظم رهبری پیرامون اتکا به اقتصاد مقاومتی شاهد یک نوع پیشرفت کلان در سطح حوزه شهری باشیم.

قالیباف پس از نیروی انتظامی و در سال 1384 به انتخاب شورای شهر تهران به ساختمان بهشت راه یافت. تجربه جدید برای کسی که در سمت های نظامی و انتظامی توانایش را ثابت کرده بود می توانست بسیار ارزنده باشد.  مدیریت بر یک چهارم جمعیت کشور در 12 سال نشان می دهد، قالیباف توان و قدرت لازم را برای تصدی مدیریت کلانتر در اختیار دارد. تمرکز بیشتر امکانات اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی در پایتخت، این شهر را به مثابه مدل متوسطی از کشور ساخته که مدیریت آن در بیش از یک دهه، نشان دهنده وجود توانمندی و کارآمدی پایدار و باثبات است.

یکی از اصلی ترین نمودهای توسعه شهری در تهران را می توان در بهبود وضعیت حمل و نقل عمومی و ساخت بزرگراه ها مشاهده نمود. بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد سرعت در ساخت بزرگراه‌ها و استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌های عمرانی در تمامی مراحل ساخت، آسفالت و تجهیز بزرگراه‌ها از مهمترین دستاوردهای شهرداری تهران در بخش عمران در یک دهه اخیر بود. یکی از شاخص‌های توسعه شبکه بزرگراهی شهر تهران در یک دهه اخیر تکمیل پروژه‌های بزرگراهی‌ای بود که در دوره‌های گذشته توسط شهرداران پیشین آغاز شده بود اما هیچ وقت فرصت تمام شدن نیافته بود و همین مساله مشکلاتی را برای پایتخت‌نشینان ایجاد کرده بود. شاید بتوان گفت آرزوی شهرداران گذشته تکمیل طرح‌هایی مانند بزرگراه امام علی(ع) بوده که در زمان مدیریت آقای قالیباف تکمیل گردید. نکته حائز اهمیت در این زمینه تکمیل چنین طرح های عظیمی در بحبوحه تحریم های بین المللی بوده که با اتکا به توان داخلی و اعتقاد به سبک مدیریت جهادی، تحریم ها نتوانست خللی در روند توسعه شهری ایجاد نماید.

یکی از دلایل اصلی عدم تاثیرگذاری تحریم ها در ساخت بزرگراه ها، تونل ها، خطوط ریلی مترو و آبادانی شهر تهران، اجرای مهندسی مقاومتی و ابتکاری برای اولین بار بوسیله معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران بود و همین امر موجب شد تا هر مهمان بین‌المللی‌ که وارد تهران شود از سرعت پیشرفت این شهر شگفت‌زده گردد.

تکمیل شبکه بزرگراهی به طول 550 کیلومتر، تکمیل شبکه مترو تا 300 کیلومتر، احداث ابرپروژه هایی مانند تونل توحید، صدر – نیایش، دریاچه شهدای خلیج فارس، برج میلاد در کنار احداث 2200 بوستان و پارک، تکمیل پیادروسازی، افزایش سرانه فضای سبز به 17 متر برای هر نفر، بیش از 750 زمین ورزشی، فروشگاه های شهروند، میادین میوه و تره بار و ...تنها بخشی از اقدامات عمرانی دوران مدیریت قالیباف در شهرداری بود.

 باید اذعان کرد تنها در یک مورد مشخص پیش از شروع دوران قالیباف، تنها 65 کیلومتر خط مترو در تهران وجود داشت که از سال 68 احداث آن شروع شده بود و 35 کیلومتر آن نیز مربوط به خط مترو 5 یعنی فاصله تهران و کرج بود که بر روی زمین قرار داشت. پیشرفت خارق العاد شبکه حمل و نقل عمومی تهران باعث شد تا در سال 2011،  تهران در میان کلانشهرهای جهان در بین 4 شهر برتر در این زمینه قرار گیرد. همچنین در همان سال و در دهمین اجلاس متروپلیس (اتحادیه کلانشهرها و پایتختهای جهان)، تهران ازبین 162 کلانشهردنیا به عنوان شهر برتر جهان در زمینه ارتقای کیفیت زندگی شهروندان مورد تقدیرقرارگرفت.

مبارزه با آسیب های اجتماعی

در زمینه مبارزه با آسیب های اجتماعی، شهرداری سابق تهران توانست یکی از به روز ترین و کارآمدترین روش های شناسایی و درمان این آسیب ها را در کشور پیاده سازد. تاسیس مراکز بهاران، مددسراها، کارگارهای آموزش کار به زنان سرپرست خانوار و معتادان رهایافته، تامین نیازهای خانوادهای بی بضاعت... بخشی از اقداماتی است که در دوره مدیریت قالیباف صورت گرفت که پیش از این بی سابقه بود. هزاران معتاد متجاهر در سطح شهر وجود داشتند که با ایجاد مراکز بهاران و نگهداری معتاد و بازپروری آنها، اینک در سطح شهر تهران چهره چنین معتادانی کمتر دیده می شود و انگشت شمار شده است. در کارگارهای آموزش شغل، بسیاری از زنان سرپرست خانوار برای کسب درآمد توانمند شده اند. به همین ترتیب، باید اذعان کرد دغدغه قالیباف در برخورد با آسیب های اجتماعی بالا بوده هرچند شکل گیری چنین آسیب های منتج از مشکلات اقتصادی در طول سالیان اخیر  بوده است.

اشتغالزایی در شرایط تحریم و نامهربانی دولت ها

نه تنها در شهرداری بلکه در نیروی انتظامی نیز طرح ها و ابتکارات قالیباف باعث ایجاد فرصت های شغلی به خصوص برای جوانان شد. اما در این میان حضور وی در شهرداری، فرصت های شغلی را به حد قابل توجهی بالا برد. شهرداری پایتخت در راستای برنامه های اشتغالزایی، علاوه بر ایجاد دهها  هزار شغل به صورت مستقیم، موقعیت هایی را به وجود آورد که به صورت غیرمستقیم، شهروندان صاحب شغل و درآمد شده اند. توانمندسازی زنان سرپرست خانوار و معتادان رها یافته، تنها بخشی از روش های غیرمستقیم ایجاد شغل بوده اما در طول بیش از یک دهه اخیر، تهران به شکل یک کارگاه بزرگی درآمده که در هر نقطه ای از آن پروژه های زیرساختی در حال احداث بودند. در بخش مترو و واگن سازی 80 هزار شغل به صورت مستقیم و 800 هزار شغل به طور غیرمستقیم ایجاد شد. حال این تعداد را در پروژه های بزرگ دیگر نیز، می توان مشاهده کرد اما این بخش عظیمی از اشتغال زایی در شهرداری در شرایطی به دست آمده که کشور در شرایط تحریم قرار داشت و بسیاری از بخش های عمرانی درکشور تعطیل یا نیمه تعطیل بودند.

عزم جدی و قاطع در مبارزه با فساد اداری و مالی

در طول دوره 12 ساله مدیریت قالیباف حتی یک مورد فساد سیستمی نیز وجود نداشت و این نشان دهنده سلامت مالی و اداری در میان بخش مدیران ارشد شهرداری بود. اما در دوران گذشته به خاطر فساد مالی و سیستمی در شهرداری، غلامحسین کرباسچی شهردار وقت تهران دستگیر و محاکمه و محکوم به زندان شد. شبهه ای نیز که درباره موضوع واگذاری املاک وجود داشت به اذعان مقامات ارشد قضایی مربوط به تخلفاتی انگشت شمار بود که در زمینه واگذاری هزاران واحد مسکونی به کارمندان شهرداری صورت گرفته و شخص قالیباف با دعوت از بازرسان قضایی دست آنها را برای برخورد با این تخلفات باز گذاشت و سایر اطلاعات و اسناد را در اختیارشان قرار داد.

این موضوع مهمی است که عزم جدی برای برخورد با فساد و تخلف در مدیریت شهر وجود داشت. رفتاری که قالیباف در مواجهه با این موضوع کرد، تقریبا بی سابقه بود. شهرداری سابق تهران برخلاف اخبار و گزارش های تخریبی «مدیریت شیشه ای» را پیاده کرد و تنها با رجوع به سایت این سازمان می توان اطلاعات کاملی از تبادلات مالی، مناقصات، پیمانکاران و ... را کسب کرد و هر بخش و معاونت در شهرداری در این سایت اطلاعات مالی و برنامه ای خود را ارائه می دهد.

 علاوه بر این سازمان های بازرسی چه در درون شهرداری و چه از سوی مراجع قضایی بیشترین نظارت ها را بر این سازمان داشته و براساس گزارش سازمان های بازرسی میزان تخلفات در سال های گذشته در شهرداری بسیار کاهش داشته است. سوابق قالیباف در جایگاه های مختلف نیز ثابت می کند، عزم و اراده جدی در او برای برخورد با فساد وجود دارد. وی درسال 1383 به عنوان نماینده  سیدمحمد خاتمی، رئیس جمهور وقت و رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز منصوب شد و در این دوره بود که قاچاق سیگار تقریبا ازبین رفت و چنداسکله که برای قاچاق کالا استفاده می‌شد، کشف شد. قالیباف همچنین دادگاه ویژه جرایم قاچاق کالاوارز را راه‌اندازی کرد و پرونده‌های مهمی همچون فرودگاه پیام و قاچاق خودرو در این دادگاه بررسی شد.

سخن پایانی

می توان در زمینه کارآمدی و توانمندی قالیباف در طول بیش از 3 دهه دهها مورد دیگر را نیز بیان کرد اما به طور مشخص مدیریت چند وجهی اش از او شخصیتی ساخته که می تواند در بحران های بسیاری از حضورش بهره برد. حتی منتقدان جدی وی در جریان های رقیب در زمان آتش سوزی پلاسکو به این امر اذعان کردند و علی رغم انتقاد به برخی از حوزه ها،‌ عنوان داشتند  اگر قالیباف شهردار تهران نیز نبود در زمان بحران پلاسکو از تجربیاتش برای مدیریت آن بدون شک استفاده می کردند.

به همین خاطر است که حضور قالیباف در عرصه های مختلف باعث آزادسازی پتانسیل های آن بخش ها می شود. در نیروی انتظامی و شهرداری، سیاست خارجی و دیپلماسی چندان در اولویت نیستند ولی حضور قالیباف در این مناصب توانست این پتانسیل ها را نیز آزاد سازد. باید گفت «دیپلماسی شهری» در ایران برای اولین بار در شهرداری سابق تهران پیاده شد. قالیباف با فعالسازی این بخش در شهرداری توانست سیاست خارجی شهرها را به الگویی در ایران تبدیل کند. اجلاس شهرداران جهان در پایتخت ایران برگزار شد و قالیباف نیز به عنوان یکی از شهرداران موفق جهان برگزیده شد. در سا ل2008، شهردار تهران یکی از 8 شهردار موفق جهان شد که این موفقیت برای اولین بار در کشور ایران صورت پذیرفت.

باید اذعان کرد محمدباقر قالیباف مدیری ثابت شده و توانمند است که وجوه مدیریتی وی مختص یک حوزه نبوده و قادر است در سایر بخش ها به مدیریت کارآمد – انقلابی – جهادی بپردازد و در عین حال تحولات و تغییرات شگرف و مثبتی برجای گذارد. همین ویژگی ها و کارنامه عملکردی وی است که بار دیگر توسط اصلاح طلبان به محلی برای بازی های تخریبی تبدیل شده و محمدعلی نجفی به عنوان بازیگر اصلی فیلم های تخریبی سناریوی تازه ای را بر علیه قالیباف آغاز کرده است. برنامه ای که باید به قیمت نادیده گرفتن تمام دستاوردهای مدیریتی قالیباف تمام شود و در آخر نیز نجفی و یا هر شهردار اصلاح طلب دیگری به عنوان ناجی شهر تهران خود را در میان شهروندان جلوه گر سازد. سوزاندن کارنامه قالیباف کار ساده ای نیست ولی این قماری است که نجفی و همکارانش شروع کرده اند و ممکن است چنین رفتارهایی کابوس اصلاح طلبان را در ماههای آینده رقم زند؛ کابوس بی اعتمادی عمومی به عملکرد، وعده ها و خط مشی اصلاح طلبی.