۴ راهکار برای کاهش سطح تری‌گلیسیرید

شما می توانید بدون نیاز بهداروهای کاهنده تری گلیسیرید از جمله استاتین ها، سطح این نوع چربی خون را کاهش دهید:

فیبر بیشتری از غذا دریافت کنید: مصرف فیبر به میزان زیاد منجر بهکاهش سرعت جذب قند و کاهش غلظت انسولین شده و در نتیجه منجر میزان تولید کلسترول کبد را نیز کم می کند. فیبر در طیف گسترده ای از غذاهای گیاهی به شکل محلول و غیر محلول یافت می شود. آجیل، زغال اخته، حبوبات، لوبیا، پیاز، هویج، بروکلی، مارچوبه و ... از منابع غنی از فیبر محلول هستند. اسفناج، جوانه بروکسل، سبوس و دانه های کتان، نیز حاوی فیبرهای نامحلولند. بدن شما روزانه نیاز به ۲۵ تا ۳۵ گرم فیبر دارد.

آجیل را فراموش نکنید: مصرف به اندازه انواع آجیل از جمله بادام زمینی، بادام، گردو، پسته و ... را در طی روز فراموش نکنید. ممکن است چنین به نظر رسد که مصرف مغزها به علت محتوای کالری و چربی بالایشان منجر به افزایش وزن و چاقی می گردد، و مصرف آجیل در رژیم غذایی ایده خوبی نیست. این در حالیست که شواهد علمی دال بر آنند که مصرف متعادل و کنترل شده مغزها مفید است، و می تواند برای کاهش وزن و بهبود پروفایل چربی خون مفید باشد.

مقادیر زیادی امگا ۳ بخورید: منابع غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ عبارتند از ماهی قزل آلا، غذاهای دریایی، دانه های چیا، دانه های کتان و گردو. اینطور ثابت شده که مصرف اسیدهای چرب امگا ۳ نه تنها کاهنده کلسترول خطرناک یا همان ال دی ال و تری گلیسیرید است، بلکه سطح اچ دی ال یا کلسترول خوب را افزایش داده و به بهبود سلامت قلب و عروق کمک می کند. البته در نظر داشته باشید که دوزهای بالای امگا ۳ بصورت مکمل و کپسول در برخی از افراد می تواند باعث خونریزی شود. اگر پزشک تان مصرف آن را برای شما بی خطر دانست، نگاهی به کپسولهایی با محتوایEPAوDHAبیندازید چون هر دو، از انواع قدرتمند امگا ۳ هستند.

فیتواسترول ها را وارد رژیم غذایی تان کنید: برخی مطالعات نشان می دهد که مصرف دو گرم از فیتواسترول ها در طول روز که با نام استرول های گیاهی نیز شناخته می شوند، می تواند میزان ال دی ال را تا ۱۰ درصد و میزان تری گلیسیرید را تا ۲۸ درصد کاهش دهد. فیتوسترول ها در روغن های گیاهی و غلات یافت می شوند. با این حال دانه ها و آجیل و میوه ها به همراه سبزیجات نیز حاوی استرول های گیاهی هستند.