دولت به کلان شهر تهران کمکی نکرده است

 حجت میرزایی در نشست خبری در خصوص ارائه سند تحویل و تحول اظهار داشت: شورای پنجم در قالب مصوبه‌ای شهرداری را ملزم کرده است که گزارشی از آنچه که از مدیریت شهری پیشین تحویل گرفته است، در مدت زمان یکصد روز تهیه و ارائه بدهد که چارچوب‌های آن نیز از سوی کمیسیون‌های شورا تهیه و ارائه شد. 

وی افزود: با همکاری دفتر اداره‌کل ارزیابی و عملکرد، این گزارش را آماده کرده‌ایم و قاعده و منطق برنامه‌ریزی این است که برای اقدامات آینده، وضعیتی که در آن قرار داریم را مشخص کنیم. 

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران افزود: یک سنت حسنه‌ای از سالیان قبل وجود داشته است که وقتی شهرداری تغییر می‌کند، سند تحویل و تحول ارائه شود. 

وی یادآور شد: همه ما وقتی به عنوان مستأجر وارد منزلی می‌شویم، ارزیابی می‌کنیم که همسایگان آن ساختمان در چه وضعی قرار دارند و اطلاعات لازم را کسب می‌کنیم تا رفتار خود را اصلاح کنیم. 

وی بیان داشت: شهرداری تهران در امور مالی سهم بسیار بزرگی دارد و بیش از 9.5 میلیون نفر ساکن هستند و زندگی می‌کنند، بنابراین برای برنامه‌ریزی زندگی بهتر این افراد باید آنچه را که تحویل گرفته‌ایم احصا کنیم تا بتوانیم برنامه‌ریزی و مدیریت بهتری را داشته باشیم. 

وی با اشاره به اینکه دارایی‌ها و بدهی‌های شهرداری تهران باید مدیریت شود، گفت: این اقدام مستلزم این است که آمار دقیقی از وضعیت شهرداری تهران داشته باشیم. 

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران خاطرنشان کرد: قالیباف هم وقتی شهرداری را تحویل گرفت، گزارشی از تحویل و تحول ارائه داد که در آن اعلام کرد 300 میلیارد هزینه فاقد سند وجود داردکه به دستگاه‌های قضایی نیز این اسناد را ارائه داد. 

وی یادآور شد: آن چیزی که در شورا ارائه شد، گزارش کوتاهی بود که دراین دوره یکصد روزه توانستیم احصا کنیم و برخی از اطلاعاتی که در این سند آمده است، توسط مدیران شهرداری تهران در دوره قبل ارائه شده، به عنوان مثال، مواردی که در خصوص محیط زیست و پسماندها اعلام شده است، توسط معاونت خدمات شهری اعلام شده که در دوره قبل نیز همین سمت را داشته است. 

وی ادامه داد: در حال حاضر شهرداری تهران تنها 3 درصد از زباله‌های موجود را می‌تواند از مبدأ بازیافت کند و 97 درصد پسماندها و زباله‌ها در این چرخه بازیافت قرار نمی‌گیرند و تفکیک نمی‌شوند، بنابراین خیلی از داده‌هایی که در گزارش تحوبل و تحول ارائه شده، توسط مدیران شرکت‌ها و سازمان‌هایی که در مدیریت قبلی شهر تهران حضور داشتند، برآورد و تهیه شده است.  

وی در خصوص پرسشی مبنی بر اینکه چرا در گزارش اخیر فقط به نکات منفی دوره مدیریت شهری قبلی اشاره شده است، گفت: طبیعی است وقتی مدیریت شهری گزارشی از آنچه که دریافت کرده است بخواهد ارائه دهد، نکات منفی آن را برجسته کند، در ضمن بیش از یک‌هزار صفحه به عنوان حدیث خدمت از مدیریت شهری قبل تهیه شده که فقط به نکات مثبت اشاره می‌کرد و مدیریت قبلی به اقدامات مثبتی که در سطح شهر اتفاق افتاده است، اشارات لازم را داشته است، ولی مدیریت فعلی بر روی شاخص‌ها دست گذاشته است که باید اصلاح شود. 

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا در کنار نکات منفی، نکات مثبت نیز اشاره نشده است، گفت: ما هم معتقدیم حجم کار در 12 سال گذشته بسیار بسیار زیاد بوده است ولی در بعضی موارد، الزاماً عملکرد توسعه‌ای نبوده است. 

وی بیان داشت: در ارزیابی و توسعه حمل و نقل و ترافیک ما شاهد توسعه بزرگراه‌ها بوده‌ایم، در صورتی که این اقدام موجب توسعه حمل و نقل عمومی نمی‌شود و بایست مترو و اتوبوسرانی در اولویت توسعه قرار می‌گرفتند. 

وی ادامه داد: به عنوان مثال؛ بزرگراه طبقاتی صدر و تونل نیایش براساس اعلام اکثر کارشناسان، نیاز نبوده است و هزینه‌ای که صرف این پروژه‌ها شده است، می‌توانستیم بخشی از خطوط مترو را توسعه دهیم. 

وی گفت: ما باید هنگامی که پروژه‌ای را تعریف می‌کنیم، به این نکته توجه داشته باشیم که آن پروژه به چه قیمتی تمام شده است. 

میرزایی با اشاره به اینکه 287 هزار میلیارد تومان هزینه تهران از سال 85 تا شهریور سال 96 بوده است، گفت: 235 هزار میلیارد تومان در این سالها هزینه شده است که 52 هزار میلیارد تومان نیز بدهی بهطلبکاران است، این عدد تقسیم بر 12 سال گذشته به قیمت سال 95 یعنی سالانه 24 هزار میلیارد تومان برای این شهر هزینه شده است که باید مشخص شود آثار این هزینه‌ها چقدر بوده و به چه میزان در بهبود زندگی شهروندان تأثیر گذاشته است. 

وی یادآور شد: در گزارش تصویری سند تحویل و تحول، خیلی از مواردی مورد تأکید و تقدیر قرار گرفته است، به عنوان مثال؛ در حال حاضر شبکه فیبر نوری خوبی داریم و اقدامات زیرساختی مناسبی اتفاق افتاده، ولی هیچ‌کدام از این موارد موجب هوشمندسازی شهر نشده است. 

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا تخلفات صورت گرفته در شهرداری تهران را به دستگاه‌های قضائی ارسال کرده‌اید، گفت: تخلفات به دو دسته عرف و عمومی تقسیم شده است. شهرداری تهران در حال انجام مستندسازی‌های لازم است که تخلفات را به دستگاه قضایی ارسال کند. 

وی ادامه داد: برخی از تخلفات نیز به عنوان عرف ممکن است تخلف محسوب نشود و تخلف اصلی در شهرداری تهران، اختلاس، سوءاستفاده از اموال و... نیست، بلکه تخلفات اصلی، فرصت‌سوزی‌هایی است که در شهر تهران اتفاق افتاده است. 

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران با اشاره به اینکه 110 هکتار از باغات تهران تخریب شده است، گفت: در حال حاضر 300 ساختمان بلندمرتبه براساس طرح تفصیلی تخلف کرده است و یا اینکه مجاری تنفسی شهر از بین رفته و بخشی از آلودگی‌های زیست محیطی ناشی از سیاست‌های غلطی است که در گذشته اتفاق افتاده است، بنابراین تخلفاتی که سرنوشت تهران را تهدید می‌کند، بزرگتر از تخلفات مالی است. 

وی یادآور شد: سند تحویل و تحول و همینطور مواردی که مطرح شد، به دستگاه‌های قضایی، دادستانی و مجلس شورای اسلامی ارسال شده است تا بررسی‌های لازم از سوی دستگاه‌های ذیربط نیز انجام شود. 

وی با اشاره به اینکه چرا شهرداری قبل از اثبات جرم موارد را رسانه‌ای کرده است، گفت: در گزارش ارائه شده، جرمی را علیه شخص خاصی مطرح نکرده و در کنار آن اعلام کردیم موارد تخلفی از جمله یک قرارداد یک میلیارد و 700 میلیون تومانی بسته شده است با یک فرد که تنها 20 میلیون تومان به آن فرد داده شده و مابقی به نحوه دیگری هزینه شده است که هزینه‌کرد آن باید بررسی شود. 

وی درباره بدهی شهرداری تهران به پیمانکاران و بانک‌ها نیز اظهار داشت: دقیقاً در آغاز مدیریت جدید شهری هیچ کس نمی‌دانست حجم بدهی چقدر است، در ابتدا شهردار تهران رقم بدهی را 30 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و منابع لازم برای اتمام پروژه‌ها نیز 22 هزار میلیارد تومان برآورد کرد، در صورتی که در حال حاضر مشخص شده شهرداری تهران 52 هزار میلیارد تومان بدهی دارد و 34 هزار میلیارد تومان نیز منابع نیاز است تا پروژه‌های نیمه تمام به اتمام برسد، بنابراین تصویر درستی از وضعیت موجود شهرداری نداشته‌ایم. 

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران درباره استخدام نیروی انسانی در ماه‌های آخر تغییر مدیریت شهری نیز گفت: معاون شهردار قبلی تهران در این خصوص پاسخ داده است که استخدام 13 هزار نفر در شهرداری تهران براساس آزمون و تبدیل وضعیت بوده است، در صورتی که این اقدام یک بار مالی تعهدآور برای مدت 60 سال به شهرداری تهران وارد می‌کند که شهرداری متعهد است آن را پرداخت کند. 

میرزایی یادآور شد: بسیاری از پروژه‌ها هستند که به آنها نقدهایی وارد است، به عنوان مثال؛ قیمت تمام شده یک پروژه قیمت واقعی درستی نیست و باید بیشتر مورد بررسی قرار بگیرد. 

وی یادآور شد: این موضوع نیز مطرح است که با انرژی و زمانی که صرف شده است، پروژه‌هایی دیگری می‌توانستیم ایجاد کنیم.

وی خاطرنشان کرد: پروژه صدر از تمام معیارها مردود است، ولی در حال حاضر ساخته و به بهره‌برداری رسیده است و با توجه به منابع محدودی که شهرداری دارد، باید هزینه این پروژه‌ها را نیز بپردازد. 

وی گفت: از یک سو حجم بزرگی از منابع مالی شهرداری تهران از دست رفته است و سوی دیگر حجم زیادی از بدهی‌ها ایجاد شده است. 

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران ادامه داد: در شهرداری تهران براساس برآوردهای صورت گرفته 2 هزار میلیارد تومان هزینه فاقد سند وجود دارد. 

میرزایی افزود: بانک‌هایی هستند که چند ده هزار میلیارد تومان از شهرداری تهران طلب دارند و با یک شرایط نگران‌کننده مالی مواجهیم، با این حال مدیریت شهری فعلی اقدامات مهمی از جمله آماده‌سازی مقدمات برنامه سوم و تعیین بودجه سال 97 و همینطور اولویت‌بندی پروژه‌های شهری را انجام داده است. 

وی در باره متوقف کردن خط 7 متروی تهران نیز اظهار داشت: یکی از دیگر اقدامات خوب مدیریت فعلی شهر تهران، متوقف کردن خط 7 مترو بود که با این اقدام از یک خطر بزرگ جلوگیری شد. 

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران افزود: تا پایان سال 96 حدود 57 پروژه و در سال 97، 220 پروژه که در اولویت قرار گرفتند به اتمام خواهد رسید. 

میرزایی درباره کمک‌هایی که شهرداری تهران به بخش‌های مختلف می‌کند گفت: امیدواریم تا پایان چهار سال آینده همه هزینه‌های غیرمأموریتی شهرداری تهران حذف شود. بعضی از نهادهای فرهنگی و اجتماعی که درآمد خاصی را ندارند، از دولت‌ و شهرداری کمک دریافت می‌کنند، البته تعیین تکلیف نهایی در این خصوص برعهده شورای شهر است که این موارد را در بودجه حذف کند یا خیر. 

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران در مورد بودجه سال 97 نیز اظهار داشت: رقم بودجه سال 97، 17 هزار و 500 میلیارد تومان است که نسبت به بودجه مصوب 96 کاهش داشته، ولی نسبت به عملکرد بودجه 96 رشد داشته است. 

وی یادآور شد: بودجه سال 96 نهایتاً 15 هزار و 500 میلیارد تومان آن محقق خواهد شد. در سال آینده، بودجه تجهیزات مدیریت بحران و آتش‌نشانی افزایش خواهد یافت و در این خصوص اقدامات مهمی در جهت مدیریت بحران شهر تهران اتفاق می‌افتد. 

میرزایی گفت: متأسفانه دولت‌ها به شهرداری‌ها کمک‌های قابل توجهی نداشتند و کمک‌هایی که دولت به شهرداری کرده است، تاکنون به 100 میلیارد تومان هم نمی‌رسد.

وی افزود: دولت‌ها به کلان‌شهرها از جمله تهران که پایتخت است کمکی نداشته‌اند و حتی از فاینانس نیز دریغ کرده‌اند که در این خصوص با قالیباف همدردی می‌کنیم، چرا که دولت‌ها حتی از تضمین فاینانس هم کوتاهی می‌کنند.