مشکلات بی شمار پرستاران در دولت یازدهم

محمد شریفی مقدم در خصوص گرامیداشت روز پرستار گفت: بعد از یک تأخیر دو ساله امسال جشن میلاد حضرت زینب (س) ومراسم روز پرستار متفاوت‌تر برگزار شد و وزارت بهداشت با وجود اختلاف نظر‌ها و چالش‌هایی که در طی این سال‌ها با سازمان نظام پرستاری داشته و در برابر انتقاد به سیستم نظام سلامت قطع همکاری را در پیش گرفته بود، مشارکت خوبی در برگزاری مراسم داشته است که این امر می‌تواند نویدی برای آغاز همکاری‌ها و حمایت‌های این وزارتخانه با نظام پرستاری باشد در حالی که به علت غیبت رئیس جمهور و وزیر بهداشت در مراسم روز پرستار در جای خالی آن‌ها گل می‌گذاشتیم.

وی افزود: دولت یازدهم دوران تاریکی برای پرستاری کشور بوده است که در آن با سرکوب انتقاد‌ها به سیستم نظام سلامت، رد صلاحیت‌ها و خانه نشینی منتقدان و تبعیض‌ها فضای درمانی را رادیکالی کرد. اما در دولت دوازدهم رویکرد وزارت بهداشت نسبت به دو سال گذشته تغییر کرد چرا که ادامه روند بی عدالتی‌ها درحق پرستاران به ضرر وزارت بهداشت است. در حال حاضر رویکرد جدید این وزارتخانه با معاونت پرستاری متفاوت‌تر شده و با نظر سنجی از سازمان نظام پرستاری در امور سلامت و تشکیل ۸ کارگروه، رسیدگی به مشکلات پرستاری نظیر نظام پرداخت را درپیش گرفته است.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری خاطر نشان کرد: آغاز تعاملات وزارت بهداشت درصورتی نتیجه بخش است که آورده مناسبی هم برای سیستم پرستاری کشور داشته باشد چرا که بخشی از مشکلات ریشه‌ای و بنیادی نظام پرستاری به این وزارتخانه مربوط می‌شود که رفع موانع خدمتی پرستاران به همکاری بخش‌های مختلف وزارت بهداشت بستگی دارد. در حال حاضر در شرایط جدید مشارکت‌ها نمی‌توانیم قضاوتی از اهداف وزارت بهداشت کنیم 
وی عنوان کرد: دولت و مجلس وظیفه تأمین سلامتی مردم را بر عهده دارند براین اساس پرستاران در مهمترین ابزارسلامتی محسوب می‌شوند و بیشترین خدمات درمانی را به مردم ارائه می‌دهند. در حالی که ایمن و با کیفیت بودن این خدما شهروندان را به سیستم درمانی جذب می‌کند اگر به هر دلیلی به مطالبات و جامعه پرستاری توجهی نشود مردم را دریافت خدمات دچار مشکل می‌کند.

شریفی مقدم اذعان داشت: معوقات ۱۰ ماهه، بی اثری در قانون ارتقا و بهره وری، عدم اجرای قانون تعرفه گذاری نیز از جمله مشکلات پرستاران است. به طور کلی نمی‌توان اساس همه مشکلات را مسائل مالی اعلام کرد بلکه در مواقعی شأن پرستاران رعایت نمی‌شود که امیدواریم در فرصت‌های جدید و گشایشی که در اقدامات وزارت بهداشت ایجاد شده بتوان به این مسائل رسیدگی کرد.

وی در خصوص اولین مطالبات نظام پرستاری از وزارت بهداشت گفت: نظام پرداختی که تحت نظارت وزارت بهداشت قرار دارد، از دهه ۷۰ تاکنون به نحوی ناکارآمد و منسوخ اجرا می‌شود که نحوه پرداختی نامناسبی را در پیش گرفته است که باید در آن بازنگری بنیادی مبتنی بر الگو‌های جهانی انجام شود. برطبق قوانین موجود بخشی از پزشکان به شکل نا عادلانه از این سیستم پرداخت بهره مند می‌شوند.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری افزود: سازمان نظام پرستاری بر ایجاد تغییرات اصولی در طرح قاصدک یا مبتنی بر عملکرد، پافشاری می‌کند چرا که در پرداخت کارانه سهام بندی ناعادلانه است و تا ۵۵ درصد درآمد بیمارستان‌ها به پزشکان هیأت علمی تعلق می‌گیرد و ۲۴.۷۵ درصد کل درآمد بین بقیه پرسنل درمان که ۹۳ الی ۹۴ درصد از پرسنل غیر پزشک بیمارستان هستند، تقسیم می‌شود در حالی که تعداد پزشکان هیآت علمی تنها ۶ الی ۷ درصد است که در هیچ جای دنیا این روند اعمال نشده وتعلق منابع ۵۵ درصدی به تعداد ۶ درصدی پزشکان هیأت علمی یک بی عدالتی محض است؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم سهم ۲۴.۷۵ درصد را تا ۱۰ درصد افزایش دهند تا سطح اختلاف دریافتی‌ها تا حدی طبیعی شود.

وی خاطر نشان کرد: در شرایطی که دولت منابع خوبی را به بخش درمان اختصاص می‌دهد، ولی در پرداخت‌ها تبعیض اعمال می‌شود، نوعی بی عدالتی در حق پرستاران است که وزارت بهداشت باید به این امر رسیدگی کند و بی اعتمادی نظام پرستاری به این وزارتخانه را رفع کند.

شریفی مقدم در پایان عنوان کرد: پیشنهادی ۱۰۰۰ میلیاردی به مجلس ارائه داده ایم که با مواقفت کمیسیون بهداشت همراه است، اما این بحث بودجه گذاری خدمات پرستاری در کمیسیون تلفیق مطرح نشده است؛ بنابراین امیدواریم با همت کمیسیون بهداشت در مجلس شورای اسلامی این بررسی و نسبت به اختصاص این بودجه اقدام شود تا بتوانیم تا حدی زیادی از مشکلات پرستاران را حل کنیم.