ارتباط غذاهای تند با سرطان

عده زیادی از مردم به غذاهای تند علاقه دارند. ارتباط غذاهای تند با سرطان را بدانید. آیا واقعا فلفل تند باعث جلوگیری از سرطان می‌شود؟

فلفل چیلی بالغ گیاه ساده‌ای است، اما دانشمندان به‌تازگی به خواص این گیاه شگفت‌انگیز پی برده‌اند. محققان مشغول کار روی ارتباط فلفل تند با درمان دیابت نوع ۲، بیماری‌های قلبی و عروقی، التهاب، کاهش وزن و سرطان هستند.

کپسایسین اثر شگفت‌انگیزی دارد. باعث می‌شود سلول‌ها، به‌ویژه سلول‌های سرطانی، دچار آپوپتوسیز یا همان مرگ سلولی شوند.

درمورد خواص و تأثیرات کپسایسین، آزمایش‌های بیشتری موردنیاز است. مثلا نمی‌دانیم چه مقدار کپسایسین هضم‌شده وارد جریان خون می‌شود و اثرش تا کِی باقی می‌ماند. مری اوکانل (Mary O’Connell) استاد علوم گیاهی و محیط زیست دانشگاه نیومکزیکو در جست‌وجوی سرمایه‌گذاری است تا بتواند در این زمینه تحقیق کند. او فلفل چیلی را تحریک‌کننده‌ی مقابله با سرطان می‌داند.

طبق گفته‌ی اوکانل، ایالت نیومکزیکو پایین‌ترین نرخ شیوع سرطان را در کشور دارد. آیا این به‌دلیل رژیم غذایی سنتی غنی از فلفل و سس‌های تند است؟ کسی به‌طور قطع پاسخ این پرسش نمی‌داند. اوکانل می‌گوید: «این از آن ویژگی‌های غیرمعمولی محیط ماست.»

مطالعات بسیاری نشان می‌‌دهند که با مصرف فلفل و غذاهای تند می‌‌توان احتمال ابتلا به سرطان را کاهش داد. کاپسایسین سرعت رشد سلول‌های سرطانی را کاهش می‌‌دهد و گاه باعث نابود شدن سلول سرطانی بدون آسیب رساندن به سلول‌های اطراف می‌‌شود. در برخی کشورها که مصرف فلفل و غذاهای تند در آنها زیاد است، مانند هند و مکزیک، نرخ ابتلا به سرطان بسیار کمتر است.

غذاهای تند دارای آنتی‌اکسیدان هستند و با رادیکال‌های آزاد که سبب بروز سرطان می‌گردند مبارزه کرده و از پخش شدن سرطان جلوگیری می‌کنند. در تحقیقات اخیر ثابت شده است غذاهای تند رشد انواع تومور را کاهش می‌دهد.