تعطیلی مدارس و ادارات، شهرداری را نجات داد!

گروه اجتماعی- طلایی عضو سابق شورای شهر تهران در گفتگو با افکارنیوز با بیان اینکه من بر حسب تجارب گذشته ام و بخصوص سال 82 که آن برف سنگین را داشتیم، بخشی از این شرایط و خلل به وجود آمده در رفت و آمد شهروندان را اجتناب ناپذیر می دانم، اظهار داشت:باید توجه داشت که عوامل پیش بینی نشده ای به وجود می آید که تمام برنامه ریزی های پیش بینی شده را می تواند تحت تاثیر خود قرار دهد. عضو شورای چهارم با تاکید بر اینکه، اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم، این واقعیات را نمی توانیم نادیده بگیریم، افزود: من در شب برفی ساعت 11.5 شب در خیابان های شریعتی، هدایت و دولت بودم و دیدم که کارگران شهرداری مشغول شن پاشی و نمک پاشی مسیرها هستند. این مسائلی است که در سطح شهر دیده شد. 

طلایی در ادامه با اشاره به این واقعیت که حجم بارندگی در منطقه 1 معمولاً همیشه بیشتر از دیگر مناطق است، اظهار داشت:بارش برف در ولنجک، محمودیه و مناطق نزدیک آنها خیلی بیشتر است و به خودی خود، ارائه خدمات در این مناطق سخت تر است. لذا بایستی در مواقع نزول بارش های جوی، تدابیر، امکانات و نیروی انسانی خدمات دهنده در این مناطق  پرحجم تر از بقیه نقاط باشد. وی افزود: یکی از اشکالاتی که می تواند بر عملکرد شهرداری وارد باشد که در نتیجه آن، دوستان ما در چنین مواقعی غافلگیر می شوند، این است که برآوردشان در موضوع ریزش برف، در همه مناطق یکسان است،تصریح کرد: این تلقی درست نیست و ما هر چه به سمت شمال و شمال غرب می رویم، حجم بارش ها در کلانشهر تهران بیشتر می شود. 

طلایی در تشریح این موضوع در جریان بارش برف اخیر افزود: به همین دلیل، در مسئله مسدود شدن جاده محور کرج و قم-تهران، دیدیم که ابتدا محور کرج بسته شد. چون که حجم بارش در محور شمال غرب و غرب بیشتر بود و بعد دامنه اش، مناطق جنوب را هم در بر گرفت.  وی اظهار داشت: من فکر می کنم در پیش بینی ها و برآوردهایی که دوستان ما داشته اند، به این نکته توجه لازم را نداشته اند که در منطقه ای مثل منطقه 1 و محور شمال و شمال غرب تهران، باید به طور طبیعی امکانات و نیروی انسانی بیشتری پیش بینی می شد تا این اتفاق رخ نمی داد و ما شاهد مسدود شدن معابر، لغزیدن اتومبیل ها و تصادفات شهری نمی بودیم.

عضو شورای شهر چهارم با بیان اینکه، نظر شخصی من این است که شهرداری در سرجمع، خوب عمل کرد، اضافه کرد:البته ضعف هم وجود داشت و مدیریت قبلی هم طبیعتاً ضعف داشته است، ولی اینکه اینکه شهر قفل نشد و به هم نریخت، در مجموع خوب بود. طلایی در ادامه با بیان اینکه البته بارش برف کنونی و نحوه مواجهه شهرداری با آن را نمی توان معیار دقیقی برای سنجش آمادگی شهرداری دانست، افزود: یکی از کمک های خوب برای غافلگیر نشدن شهرداری، مسئله تعطیلی مدارس و به نوعی، تعطیلی ادارات بود. وی با بیان اینکه امروز درواقع، شهر را تعطیل اعلام کردند و اگر این تعطیلی اعلام نشده بود، آنوقت مشخص می شد که پیش بینی های صورت گرفته و اقدامات، چقدر کاربردی و جامع بوده است، اظهار داشت: اقدامی که برای تعطیلی مدارس و ادارات صورت گرفت، چیزی حدود 70 درصد از مشکل را برای شهرداری حل کرد، چون که مردم از خانه ها بیرون نیامدند و همانطور که می بینید، الان شهر خلوت و تعطیل است.

طلایی در پایان با بیان اینکه، درواقع می توانیم بگوییم تعطیلی مدارس و ادارات، شهرداری را نجات داد، اظهار کرد: این نکته مهمی است که برای قضاوت درباره عملکرد شهرداری حتما باید آن را مدنظر داشت.