مجيد نامجو در گفتوگو با ايسنا، افزود: هدفمند شدن يارانهها كه منجر به کاهش متوسط ۶ درصدي مصرف آب در كشور شده، بيشترين كاهش مصرف را در بخش مصارف خانگي ايجاد كرده است؛ به گونه اي که در بخش آب، مشترکاني که دو برابر الگو آب مصرف مي کردند، ۲۵ درصد کاهش يافتهاند.

نامجو ابراز امیدواری کرد که با تعمیم اجرای این طرح به آب کشاورزی، به عنوان بزرگترین مصرف کننده آب، شاهد آثار مثبت هرچه بیشتر اجرای قانون هدفمندی یارانه ها در بخش آب باشیم.

به گفته وزیر نیرو، سرانه مصرف آب شرب خانگی در کشور از ۱۵۲ لیتر در هر روز برای هر نفر تا شش ماهه سال ۱۳۹۰ به ۱۵۰ لیتر در هر روز برای هر نفر کاهش یافته است.

اظهارات وزیر نیرو درباره کاهش ۲۵ درصدی مشترکان پرمصرف آب درحالی مطرح می‌شود که پیشتر نیز معاون وزیر نیرو در امور برق وانرژی گفته بود که اجرای قانون هدفمند شدن یارانه ها در کشور باعثشده است تعداد مشترکان پرمصرف برق به نصف کاهش پیدا کند.

محمد بهزاد گفته بود ‌که قبل از هدفمندی یارانه ها بالغ بر ۶.۹ درصد از مردم حدود دوبرابر الگوی تعیین شده برق مصرف می کردند که پس از اجرای این قانون تعداد این مشترکان پرمصرف به ۳.۱ درصد از مردم کاهش یافت؛ یعنی تعداد افرادی که دوبرابر الگو مصرف برق داشتند، نصف شده است.

وی ادامه داد: از طرف دیگر، قبل از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها ۳۰ درصد از مردم زیر ۱۰۰ کیلووات در ساعت برق مصرف می کردند که تعداد این مشترکان پس از هدفمندی به ۴۰ درصد کاهش یافته است.

به گفته بهزاد، هدفمندی یارانه ها اثرات مثبت دیگری نیز در زمینه مصرف برق داشته است؛ به طوری که اجرای این قانون موجب افزایش ۲۵.۵ درصدی در صادرات برق کشور شده و در حال حاضر به کشورهای همسایه حدود ۱۴۰۰ مگاوات برق صادر می کنیم، در حالی که قبل از هدفمندی حدود هزار مگاوات صادرات برق داشته ایم.

به گزارش ایسنا، اجرای قانون هدفمندی یارانه ها که از ۲۸ آذر پارسال از سوی رئیس جمهوری ابلاغ شد، در حالی یک سالگی خود را پشت سر گذاشت که تا پیش از اجرای این قانون، مسوولان وزرات نیرو همواره در اظهارات خود از روند روبه رشد بی رویه مصرف انرژی گلایه داشتند و هشدار می دادند که با ادامه این روند در آینده نزدیک، منابع موجود پاسخگوی نیازهای داخلی نخواهد بود.