دکتر اعظم السادات هاشمي در گفتوگو با ايسنا - منطقه يزد، سرطان خون يا لوسمي را نوعي بيماري پيشرونده و بدخيم اعضاي خونساز بدن عنوان کرد که با تکثير و تکامل ناقص گويچه هاي سفيد خون و پيش سازهاي آن در خون و مغز استخوان ايجاد مي شود.

این فوق تخصص سرطان کودکان اظهار کرد: لوسمی فرایند تکثیر، خونسازی و ایمنی طبیعی بدن را مختل می کند و اجتماع این یافته های سرطانی در خارج از مغز استخوان، موجب تشکیل توده هایی در اندام‌های حیاتی بدن می شوند.

وی بیان کرد: لوسمی براساس طیف، شدت، سرعت و پیشرفت بیماری به دو دسته حاد و مزمن تقسیم می شود که گسترش دامنه بیماری در وضیعت حاد کوتاه تر و در مزمن طولانی تر است.

وی افزود: شایع ترین اشکال لوسمی براساس سرعت پیشرفت روند بیماری و نوع گویچه سفید خون که سرطان شده به چهار گروه لوسمی لنفوئیدی حاد، لوسمی میلوئیدی حاد، لوسمی لنفوئیدی مزمن و لوسمی میلوئیدی مزمن تقسیم می شوند.

دکتر هاشمی علائم هشدار دهنده سرطان خون را احساس ناخوشی عمومی، تظاهر لکه های دانه اناری زیر جلدی پوست، لخته یا منعقد نشدن خون در پی ایجاد زخم یا بریدگی، ضعف یا خستگی مزمن، عفونتهای مکرر، دردهای استخوان و مفاصل، تنگی نفس در اثر فعالیت، تب و لرز و نشانه های شبه سرماخوردگی، احساس بی اشتهایی، خونریزی مکرر بینی، تورم و خونریزی لثه ها و لاغری ممتد عنوان کرد.

این فوق تخصص سرطان کودکان اظهار کرد: تحقیقات آماری و بالینی روند بدخیمی بیماری لوسمی را به عواملی چون افراد، سابقه قبلی ابتلا به بیماری های خونی، استعداد میزبان، عوامل ژنتیکی و اعتیاد به دخانیات ارتباط می دهند. همچنین ابتلا به لوسمی با افزایش سن ارتباط مستقیم دارد.

وی بیان کرد: با توجه به وضعیت عمومی سلامت فرد، بررسی های تشخیص لوسمی ممکن است شامل آزمایش خون، نمونه برداری، سازگاری بافتی، بررسی کروموزومی، عکسبرداری از قفسه سینه با تابش اشعه ایکس، سی تی اسکن، پرتونگاری با استفاده از تشدید میدان مغناطیسی، سونوگرافی و معاینات بالینی باشد.

دکتر هاشمی گفت: فرایند درمان لوسمی برای هر شخص معین با شرایط بیماری وی مرتبط است و الگوهای درمان لوسمی بستگی به نوع لوسمی، وضعیت بیماری در شروع درمان، سن، سلامت عمومی و چگونگی واکنش بیمار به نوع درمان دارد.

وی افزود: علاوه بر الگوهای رایج برای درمان انواع سرطان همچون شیمی درمان و اشعه درمانی می توان به درمان بیولوژیکی یا ایمونولوژیک، جراحی، پیوند مغز استخوان، پیوند اتولوگ، پیوند سینرژیک و پیوند آلوژنئیک اشاره کرد.

وی تصریح کرد: پس از تهیه بافت پیوندی از روش های ذکر شده به بیمار مقادیر بالایی داروهای شیمی درمانی همراه یا بدون پرتو درمانی می دهند تا باقیمانده مغز استخوان وی تخریب شود و در مرحله ی آخر مغز استخوان سالم را گرم گرده و بوسیله ی یک سوزن و از طریق سیاهرگ به بیمار تزریق می شود تا جانشین مغز استخوان تخریب شده شود.

این فوق تخصص سرطان کودکان ادامه داد: پس از ورود بافت پیوندی به جریان خون، یافته های پیوند زده به مغز استخوان هدایت شده و به تولید گویچه های سفید خون، گویچه های قرمزخون و پلاکت‌های جدید می پردازند.

دکتر هاشمی، ابتلا به عفونت و خونریزی، تهوع، استفراغ، خستگی، بی اشتهایی، زخمهای دهانی، ریزش مو و واکنش های پوستی را از جمله عوارض جانبی پیوند مغز استخوان و پیوند سلولهای پایه دانست.

وي خاطرنشان کرد: امروزه با کاربردهاي جديد الگوهاي درمان پيوند مغز استخوان و درمان بيولوژيکي يا ايمونولوژيک و داروهاي جديد ضدسرطان و پيشرفتهاي علم ژنتيک و ساختار ژن هاي انساني اميدهاي تازه اي براي غلبه بر اين بيماري بوجود آمده است.