به گزارش فارس،وي گفت: در برخي سالها پوشش واكسيناسيون در كشور حتي بالاي ۱۰۰درصد بود زيرا براي كنترل برخي بيماريها مجبور بوديم كودكان كشورهاي همسايه را نيز به طور رايگان واكسينه كنيم، به عنوان مثال بيماري فلج اطفال از سال ۷۶ با انجام واكسيناسيون سراسري هيچ مورد بومي نداشته است و از سال ۷۹ با انجام واكسيناسيون در مناطق مرزي و واكسينه كردن كودكان كشورهاي همسايه حتي مورد وارداتي هم نداشته است.
وی افزود: ‌ البته از بین ۴ کشوری که بیماری فلج اطفال هنوز در آنها وجود دارد، ۲ کشور افغانستان و پاکستان همسایه شرقی ما هستند و نگرانی از ورود این بیماری همچنان وجود دارد به همین علت هر ساله در مناطق مرزی شرقی کشور واکسیناسیون فلج اطفال برای کودکان زیر ۵ سال تکرار می‌شود.
وزیر بهداشت اضافه کرد: در مورد بیماری سرخک با واکسیناسیون سراسری که در سال ۸۲ انجام شد، کم کم وارد مرحله حذف این بیماری می‌شویم، تعداد افراد مبتلا به این بیماری اکنون از چند هزار نفر به حدود ۱۰۰نفر کاهش یافته است و برای اینکه این دستاورد را حفظ کنیم در برخی مناطق پر خطر واکسیناسیون تکمیلی کماکان انجام می‌شود.
باقری لنکرانی گفت: در مورد بیماری کزاز نوزادی با توجه به پوشش مناسب واکسیناسیون مادران باردار این بیماری نیز در مرحله حذف قرار گرفته است، بیماری سیاه سرفه و دیفتری نیز با انجام واکسیناسیون به مرحله کنترل و ثبات رسیده است. همچنین واکسیناسیون هپاتیت «بی» که از سال ۷۲ برای نوزادان انجام شده به شدت از میزان شیوع این بیماری در کشور جلوگیری کرد و موجب کنترل این بیماری شد.
وی افزود: علاوه بر آن برای تکمیل این طرح، واکسیناسیون هپاتیب B برای ۱۷ ساله‌ها از ۳ سال پیش شروع شد تا این بیماری در گروه نوجوانان و جوانان که گروه پر خطر این بیماری محسوب می‌شوند نیز کنترل شود که با پوشش بالای ۸۵ درصد در این زمینه نیز موفق به کنترل بیماری شده‌ایم و با ادامه این طرح چرخه کنترل این بیماری تکمیل می‌شود.
وی گفت: کنترل برخی دیگر از بیماری‌های واگیر مانند مالاریا و ایدز که واکسن ندارند، پیچیده‌تر و مشکل‌تر است، بهترین کار برای کنترل بیماری مالاریا تشخیص زودهنگام این بیماری است که با این روش توانستیم این بیماری را در کشور کنترل و محدود به ۲ استان جنوب شرقی کشور کنیم.
وزیر بهداشت اضافه کرد: اکنون میزان مبتلایان به این بیماری در کشور از حدود ۱۰۰هزار نفر به حدود ۱۵هزار نفر درسال کاهش یافته است و موارد این بیماری فقط محدود به ۲ استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان است، مراقبتهای بهداشتی و تشخیص زودهنگام نیز باعثشده شیوع این بیماری در استان هرمزگان حدود ۶۰ درصد و در استان سیستان و بلوچستان حدود ۴۰ درصد کاهش یابد.
باقری لنکرانی گفت: در مورد بیماری ایدز با توجه به اینکه این بیماری نیز واکسن ندارد عمده برنامه‌ها روی اقدامات پیشگیرانه و اصلاح رفتار متمرکز است، با این اقدمات این بیماری در گروه معتادان تزریقی کنترل شده اما نگرانی ما همچنان گسترس این بیماری از طریق جنسی است. به همین علت برای آگاه سازی نسل جوان در مورد شیوه‌های مراقبت در برابر این بیماری با همکاری دستگاه‌های دیگر فعالیت می کنیم.
وی ادامه داد: بیماری سل پوشش واکسیناسیون مناسبی برای نوزادان در کشور دارد، پوشش ایمنی نوزادان ایرانی در برابر این بیماری بالای ۹۵ درصد است، بیماریابی سل در کشور با قوت انجام می‌شود اما مشکلی که وجود دارد این است که متاسفانه با وجود واکسیناسیون رایگان این بیماری از سوی ایران در کشورهای همسایه، بسیاری از این بیماران به علت کامل نکردن دوره درمان دچار سل مقاوم به درمان می‌شوند و این مسئله کنترل این بیماری را مشکل کرده است. با وجود این شاهد کاهش سالانه ۷ تا ۸ درصدی شیوع این بیماری در کشور هستیم
وزیر بهداشت گفت: اگر این بیماری‌ها در کشور کنترل نمی‌شد، روزانه ۶۰۰ کودک در کشور می‌مردند و این هشدار بزرگی در کشور بود که با انجام برنامه‌های مراقبت‌های بهداشتی در کشور جلوی آن گرفته شد، اکنون حفظ این دستاوردها اهمیت بسیار زیادی دارد، ضمن اینکه باید با اجرای برنامه‌های روزآمدتر این وضعیت را ارتقا دهیم.
وی اضافه کرد: برای کنترل بیماری‌های واگیر و جلوگیری از ورود این بیماری‌ها از کشورهای همسایه به کشور قرارداد ۵ جانبه‌ای در سال ۸۴ بین ایران، عراق، پاکستان، افغانستان و سازمان بهداشت جهانی منعقد شد که هنوز به طور کامل اجرایی نشده است و باید اجرای کامل آن را پیگیری کنیم.

* وزارت بهداشت با چالش جدی بودجه مواجه است

باقری لنکرانی اضافه کرد: ‌ علاوه بر این دستاوردها از نظر زیر ساخت‌های خدمت درمانی در کشور طی ۳۰ سال گذشته تعداد تخت‌های بیمارستانی دولتی حدود ۲ برابر شده است، طی ۳ سال گذشته نیز تاکنون ۷۰ واحد جدید درمانی ساخته شده است و ۱۱هزار تخت جدید بیمارستانی به ظرفیت تخت بیمارستانی کشور اضافه شد، در بخش خصوصی نیز در این مدت پروژه‌های زیادی تکمیل شد. همزمان با این اقدامات طرح ایجاد ۱۹ هزار تخت بیمارستانی جدید نیز آغاز شده است.
وی گفت: افزایش تعداد تخت‌های بیمارستانی کشور در حالی است که ضریب اشغال تخت‌های بیمارستانی نیز از حدود ۵۰ درصد به حدود ۶۴ درصد افزایش یافته است، با این حال نیازمند خدمات جدیدی به خصوص برای گروه سالمندان که جمعیت آنها رو به افزایش است داریم.
باقری لنکرانی ادامه درباره بودجه سال آینده وزارت بهداشت گفت: بودجه وزارت بهداشت در سال آینده ابعاد مثبتی هم دارد از جمله اینکه میزان درآمدهای اختصاصی آن که باید از محل کسب درآمد بیمه‌ای کسب شود از هزار میلیارد تومان به حدود ۳۰۰ میلیارد تومان کاهش یافته است، زیرا این میزان کسب درآمد تعیین شده در سال جاری واقعی نبود و امکان کسب آن وجود ندارد، در عوض به همین میزان بودجه دریافتی از ردیف بودجه عمومی وزارت بهداشت افزایش یافته است.
وی افزود: به این ترتیب بودجه دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به طور متوسط ۲۸ درصد افزایش دارد اما بودجه ستاد وزارت بهداشت به این اندازه افزایش ندارد، با این وجود وزارت بهداشت برای اجرای برنامه‌های کشور با چالش‌های بودجه‌ای جدی مواجه است.
وی درباره آخرین وضعیت بیماری آنژی پارس و ایمود گفت: طرح‌هایی درباره تولید داروهای جدید از این دارو مطرح است که فعلاً باید تحقیقات آن کامل شود، داروی ایمود هم برای کنترل ایدز در کشور ثبت شده است و شرکت تولید کننده آن در تلاش است تا این دارو را ثبت بین‌المللی کند، این دارو در کشور ما به علت محدود بودن تعداد بیماران مبتلا به ایدز مصرف کننده زیادی ندارد.
وی افزود: درمان ضایعات نخاعی با سلولهای شوان نیز در ۲ مرکز دیگر به جز بیمارستان امام خمینی(ره) در حال انجام است و ظرفیت پذیرش بیماران ۵/۲ برابر شده است، ۳۰۰ نفر تاکنون تحت درمان به این روش قرار گرفته‌اند و حدود ۴۰ درصد بهبودی یافته‌اند، درحالی که درمان این بیماری به روشهای دیگر بین ۱۰ تا ۲۰ درصد بهبودی دارد.
وي اضافه كرد: در مجموع حدود ۲ هزار نفر بيمار ضايعه نخاعي در كشور متقاضي اين درمان هستند، اما همه آنها نميتوانند نامزد درمان به اين روش شوند. زيرا قطر آسيب نخاعي آنها بايد محدود باشد، به طور كلي حداكثر حدود ۴۰درصد بيماران ضايعه نخاعي ميتوانند از اين درمان استفاده كنند و بهبود يابند. با اين حال با گسترش مراكز ارائه دهنده اين خدمت ليست انتظار آن به سرعت كاهش مييابد.