به گزارش جام جم آنلاين به نقل از اداره كل روابط عمومي و امور بينالملل سازمان پزشكي قانوني كشور،
از کل متوفیات ناشی از مسمومیت با گاز در هشت ماه امسال ۱۲۵ نفر زن و ۲۸۶ نفر مرد بودند. همچنین بیشترین آمار فوتی های ناشی از گازگرفتگی در این مدت به ترتیب با ۹۷ و ۸۵ نفر در آبان و فروردین ماه امسال ثبت شده است.

بر اساس آمارهای موجود، بیشترین میزان مرگ ناشی از مسمومیت با گاز به ترتیب در استان های تهران با ۹۹ مورد(۲۹ زن و ۷۰ مرد)، آذربایجان شرقی با ۳۷ مورد(۱۱ زن و ۲۶ مرد) و خراسان رضوی با ۳۴ مورد(۱۲ زن و ۲۲ مرد) ثبت شده است. در بین کمترین ها نیز، در استان های بوشهر و هرمزگان، تا پایان آبان ماه، هیچ مورد گازگرفتگی گزارش نشد.

بررسی مقایسه ای آمارهای مسمومیت با گاز در سال های اخیر نشان می دهد که فوتی های ناشی از گاز گرفتگی با گاز منوکسید کربن در سال ۸۷ نسبت به ۸۶ حدود ۲۳ درصد و ۸۸ نسبت به ۸۷ حدود ۲.۵ درصد کاهش دارد در حالی که در سال ۸۹ نسبت به ۸۸ شاهد افزایش ۱.۷ درصدی و متاسفانه در هشت ماهه ۹۰ نسبت به مدت مشابه سال قبل با افزایش ۵۷.۵ درصدی این آمار رو به رو هستیم.

به طور کلی در سال گذشته ۲۱۶ زن و ۵۶۶ مرد بر اثر گازگرفتگی در کشور جان باختندکه تعداد آنان در مجموع ۷۸۲ نفر است، ‌ بنابراین آمار ۴۱۱ فوتی تنها در هشت ماه از سال جاری کمی نگران کننده است با توجه به اینکه هنوز روزهای سرد سال در پیش است و استفاده از وسایل گرمایشی تا چند ماه آینده ادامه دارد.

این گزارش با اشاره به افزایش مرگ ناشی از مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در آبان امسال، می افزاید: در آبان امسال ۹۷ نفر شامل ۳۱ زن و ۶۶ مرد بر اثر گازگرفتگی جان باختند که این رقم در مقایسه با ۵۸ نفری که در مدت مشابه سال قبل جان خود را از دست داده بودند، ۶۷.۲ درصد رشد دارد.

توجه به موارد هشدار دهنده و رعايت ايمني در نصب و استفاده از وسايل گازسوز نقش زيادي در کاهش مرگ و مير ناشي از گازگرفتگي دارد.