بدون نیاز به قرص خواب آور آرام بخوابید!

امروزه بسیاری از افراد از اختلالات خواب رنج می‌برند، مشکلی که می‌تواند زندگی فرد را بسیار تحت تاثیر قرار دهد. از این‌رو خیلی‌ها به دنبال قرص‌های خواب‌آور می‌روند. با اینکه بعضی خواب‌آورها ممکن است نسبتا بی‌ضرر باشند، شدیدا توصیه می‌شود که ابتدا شیوه‌های طبیعی را امتحان کنید. مواد شیمیایی که اکثر قرص‌های خواب‌آور را می‌سازند نیازمند بررسی‌ و مطالعات بیشتری هستند زیرا تاثیر آنها بر بدن انسان و سلامتی هنوز به‌طور کامل روشن نیست. برخی گیاهان دارویی خاصیت آرام بخشی، ضد استرس و ضد اضطراب دارند که به بهبود اختلالات خواب کمک می‌کنند. در اینجا به چند نمونه از آنها اشاره می‌کنیم.

زیرفون

گل‌های زیرفون باعث شل‌شدن عضلات می‌شوند،‌ آرام‌بخش‌اند و به خواب رفتن را تسهیل می‌کنند. این گیاه برای کودکان و نوجوانانی که به راحتی نمی‌خوابند نیز مؤثر است. زیرفون همچنین برای تسکین گرفتگی عضلات و دردهای مربوط به سرماخوردگی مؤثر است.

بابونه

گیاه بابونه علاوه بر حل مشکل بی‌خوابی،‌ به سیستم گوارش بدن بسیار کمک می‌کند. به علاوه سردرد را نیز تسکین می‌دهد. از آنجا که این گیاه مانند زیرفون ملایم است برای کودکان هم می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

بادرنجبویه

بادرنجبویه علاوه بر اینکه اختلالات خواب را تسکین می دهد، اضطراب، تحریک پذیری، کولیک و اسپاسم‌های روده ای را آرام می‌کند. جالب است بدانید که این گیاه شدت علائم تبخال لب را نیز کاهش می‌دهد.

خفچه

این گیاه برای مقابله با استرس و اضطراب توصیه می‌شود و به دلیل تاثیر مسکن‌گونه‌اش، خواب را تسهیل می‌کند. خفچه همچنین ضداسپاسم و آرام بخش نیز هست که در کاهش اختلالات ضربان قلب مؤثر خواهد بود.

شکوفه‌های بهار نارنج

گل‌ها، برگ‌ها و اسانس شکوفه بهار نارنج مسکن هستند و به حفظ وضعیت مطلوب خواب کمک می‌کنند.

 

گل ساعتی

این گیاه از قدیم برای مقابله با بی خوابی و افسردگی کاربرد داشته است و خواب فرح بخش و همچنین تسهیل زمان به خواب رفتن را نیز در پی دارد.

رازک

این گیاه نیرو‌بخش است و در مقابله با بی‌خوابی و حالات عصبی زمینه‌ساز اختلالات خواب مؤثر خواهد بود. رازک مانع از بیدار‌شدن‌های شبانه می‌شود و برای بهبود مشکلات گوارشی با منشا عصبی مفید است.