به گزارش فارس، تمام این موارد در حالی است که حدود ۱۰ درصد جمعیت جهان چپ‌دست هستند؛ ترکیب ژنتیکی که باعثغلبه چپ‌دستی بر راست دستی می‌شود، ژن ۱LRRTM نام دارد. افراد دارای مقدار بیشتر این ژن، چپ‌دست هستند.

از جمله نشانه‌های چپ‌دستی یا راست دستی را می‌توان به نوشتن، بلند کردن دست در کلاس، پرتاب کردن ‌توپ، مسواک زدن، شانه کردن، چکش زدن، آب دادن به ‌گیاه و دوختن اشاره کرد.

* معلمان فکر می‌کنند که می‌خواهم تقلب کنم

افرادی که چپ دست هستند با مشکلاتی به دلیل این ویژگی خود مواجه هستند که بیشترین آسیب را از ناحیه مراکز آموزشی عنوان می‌کنند.

احمدعلی، دانش‌آموز سوم راهنمایی می‌گوید: چون چپ دست هستم همیشه در مدرسه دچار مشکل می‌شوم چرا که روی میز، دستم به دست همکلاسی‌ام می‌خورد و همیشه با بغل دستی‌هایم دعوا می‌کنم.

وی ادامه می‌دهد: در زمان امتحان دادن بر روی صندلی‌هایی که دارای زیردستی هستند، بیشتر دچار مشکل می‌شوم چرا که مجبورم برگه امتحانی را به صورت اُریب بگذارم و به سمت میز متمایل شوم.

این دانش‌آموز اظهار می‌دارد: گاهی اوقات معلمان مدرسه در زمان امتحان به من تذکر می‌دهند که درست بنشینم چون فکر می‌کنند که تقلب می‌کنم در حالی که به هیچ‌وجه اینگونه نیست.

مادر یک دانش‌آموز دوم دبیرستانی نیز بیان می‌کند: سه فرزند دارم که دو فرزندم چپ دست هستند؛ مدرسه فرزند کوچکم دارای صندلی تک نفره بود که در ابتدا او خیلی دچار مشکل می‌شد اما با مراجعه به مدرسه و هماهنگی با معلم کلاسش، مشکل حل شد و برایش صندلی گذاشتند که زیر دستی‌اش در سمت چپ قرار داشت.

وی اضافه می‌کند: به نظرم بچه‌ها چپ دست و راست دستم تفاوت چندانی ندارند فقط زمانی که در کنار هم کاری را انجام می‌دهند مثلا غذا می‌خورند دچار مشکل می‌شوند.

* کدورت‌هایی که به خاطر چپ دستی به وجود می‌آید

نسرین تسلیمی، رئیس گروه سلامت مرکز تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش اظهار می‌دارد: نیمکت‌هایی که دانش‌آموزان از آن استفاده می‌کنند مشکل ‌خاصی ندارد.

وی می‌افزاید: بیشتر دانش‌آموزان راست دست هستند و به همین دلیل ما تولید انبوه نیمکت داریم؛ اعتقاد ما بر این است که نیمکت بهتر از صندلی‌های تکی است چرا که این صندلی‌ها مشکلات قامتی بیشتری برای دانش‌آموزان به وجود می‌آورد.

تسلیمی در خصوص اینکه برای دانش‌آموزان چپ دست که استفاده از صندلی برای آنها مشکلاتی را به وجود می‌آورد چه اقداماتی باید انجام داد، می‌گوید: از نظر علمی اثبات شده است که افراد چپ دست از لحاظ کسب مهارت‌ها محدویتی ندارند اما باید برای دانش‌آموزان چپ دست در مدارس صندلی‌های مخصوص که زیرنویس آن در سمت چپ قرار دارد، فراهم شود تا از مشکلات نوشتاری و دیگر مسائلی که می‌تواند بین دانش‌آموز و بغل دستی او به وجود آید، جلوگیری شود.

رئیس گروه سلامت مرکز تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش ادامه می‌دهد: موظف هستیم در مدارس مسائلی که سلامت دانش‌آموزان را به خطر می‌اندازد، برطرف کنیم؛ فراهم کردن صندلی‌های مخصوص برای دانش‌آموزان چپ دست یکی از این مسائل است که باید رفع شود؛ در زمان ثبت‌نام کنکور از فرد داوطلب سؤال می‌شود که چپ دست است یا خیر اما در زمان برگزاری کنکور این صندلی‌ها دیده نمی‌شود.

* صندلی مناسب برای دانش‌‌آموزان چپ‌دست مشکلات آنها در کلاس را برطرف می‌کند

وصی‌الله شاهمرادی رئیس گروه سلامت و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اداره کل ‌آموزش و پرورش استان البرز در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا» اظهار می‌دارد: دانش‌آموزان چپ دست از نظر بهره هوشی و توانایی هیچ مشکلی ندارند بلکه در بسیاری از موارد از راست دست‌ها بهره‌ هوشی بالاتری دارند.

وی می‌افزاید: سلامت دانش‌آموزان همواره مورد توجه ما قرار دارد، از این رو باید برای آسودگی خاطر دانش‌آموزان چپ دست و در حد توان امکانات مناسبی را در مدرسه برای آنها فراهم کنیم؛ چپ‌دستی یکی از مواردی است که بعضی از دانش‌آموزان را در کلاس درس دچار مشکل می‌کند.

رئیس گروه سلامت و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اداره کل‌آموزش و پرورش استان البرز با اشاره به اینکه در همه کلاس‌های درس دانش‌آموز چپ دست وجود دارند، بیان می‌کند: مدیران و عوامل اجرایی مدارس باید به این نکته توجه داشته باشند و برای این دسته از دانش‌آموزان صندلی‌هایی را در نظر بگیرند که زیر دستی آن در سمت چپ قرار گرفته باشد.

رئیس گروه سلامت و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اداره کل‌آموزش و پرورش استان البرز اضافه می‌کند: توجه به سلامت دانش‌آموزان یکی از وظایف ما به شمار می‌رود و موظف هستیم میز و نیمکتی تهیه کنیم تا کرامت انسانی و دانش‌‌آموزی حفظ شود؛ در صورتی که این امر محقق نشود مشکلاتی بروز پیدا خواهد کرد.

شاهمرادی خاطرنشان میکند: در بسیاری از موارد چپ دست بودن دانشآموز موجب آزار دانشآموز بغل دستی شده و همین مسئله میتواند زمینه کدورت را در دانشآموزان به وجود آورد ضمن اینکه دانشآموز چپ دست از نظر روانی دچار مشکلاتی شود؛ توصیه میشود معلمان با بیان شیوا دانشآموزان را در این خصوص توجیه کنند و مانع از بروز اختلاف بین آنها شوند.