به گزارش ايسنا منطقه علوم پزشكي تهران، مجتبي زارعي، عصبشناس ايراني دانشگاه اكسفورد به همراه همکاران خود در دانشگاه لندن توانستند با استفاده از روشهاي نوين نقشهبرداري در مغز(brain mapping) با ام آرآي به روشني نشان دهند که اختلال وسواس مربوط به بزرگ بودن قسمتي از هسته هاي قاعدهاي مغز و افزايش ارتباطات آن با قشر پيشين مخ است.

گزارش این تحقیق در آخرین شماره مجله بین‌المللی روانپزشکی بیولوژیک(زیستی) چاپ شده و به عنوان بهترین مقاله، عکس روی جلد این مجله را به خود اختصاص داده است.

دکتر زارعی، نویسنده اول مقاله چاپ شده در این زمینه می‌گوید: این تحقیق یک همکاری مشترک بین دانشگاه آکسفورد به رهبری دکتر آنتونی جیمز و دانشگاه لندن به رهبری دکتر دیوید متیس کول بوده است. نقش من در این پروژه، تحلیل داده‌های ام آرآی با روش‌های نوین نقشه برداری مغز بوده است. به طور خلاصه طرح شامل مقایسه تصاویر ام آرآی مغز ۲۶ بیمار نوجوان مبتلا به وسواس با ۱۶ نوجوان سالم بوده است.

ویژگی مهم این تحقیق آن است که بیماران همه نوجوان بوده و تفاوت سنی و طول زمان مبتلا به بیماری وسواس در این افراد کم بوده، بدین معنا که گروه مورد مطالعه بسیار همگون بوده است.

ویژگی دیگر این مطالعه آن است که ما نشان دادیم قسمت پشتی و جلوی یکی از هسته های قاعده مغز به نام هسته دمی شکل(caudate nucleus) در این بیماران به طور موضعی بزرگتر از افراد طبیعی است.

به علاوه در این بیماران مسیرهای عصبی ای که این هسته را به قسمت‌های پیشین مخ مرتبط می کند بیشتر از افراد طبیعی است. قسمت های پیشین مخ در فعالیت های متعددی همچون تصمیم گیری، تغییر تمرکز از کاری به کار دیگر، بازداری از تمایلات، کنترل هیجانات و بسیاری فعالیتهای دیگر نقش دارند.

در بسیاری موارد این کاهش ارتباطات عصبی است که باعثبیماری می‌شود مثلا دربیماریهای پارکینسون و آلزهایمر، در حالی که ما نشان دادیم که در وسواس افزایش ارتباطات باعثبیماری می شود؛ بنابراین به نظر میرسد که تنظیم دقیق ارتباطات عصبی در مغز در عملکرد صحیح آن بسیار مهم است. احتمالا درمبتلایان به وسواس این تنظیم در دوران رشد مختل شده است.

البته باید خاطر نشان کرد که شواهدی در دست است که درمان‌های موجود برای وسواس قادرند این اختلال عصبی را تصحیح کنند ولی در این مورد به تحقیقات بیشتری نیاز است.

گفتنی است وسواس یک بیماری نسبتا شایع است که در برخی مبتلایان باعثاختلال جدی در عملکرد روزمره می‌شود. مطالعات زیادی برای علت یابی این بیماری انجام شده است.

دكتر زارعي تحصيلات مقدماتي پزشكي (MD) خود را در دانشگاه علوم پزشكي شيراز به پايان برده و از سال ۱۹۹۲ براي استفاده از جايزه تحصيلي خود به انگلستان رفته و دوره PhD خود را در رشته نوروساينس در كينگز كالج لندن آغاز كرده است. وي در ادامه دوره هاي باليني خود را در زمينه پزشكي داخلي در بيمارستان Whipps Cross لندن و Royal Berkshire در ريدينگ و نورولوژي در بيمارستان Addenbrooke's و روانپزشكي در بيمارستان Warneford آكسفورد پشت سرگذاشته است.