​جوابیه سازمان مدیریت بحران به گزارش افکارنیوز

گروه اجتماعی- سازمان مدیریت بحران کشور در واکنش به گزارش افکارنیوز جوابیه ای صادر کرد. 

متن کامل این جوابیه به شرح ذیل می باشد:

جناب آقای مصطفی حسینی

مدیرمسئول محترم پایگاه خبری-تحلیلی افکارنیوز

با سلام و احترام

در پی درج گزارشی با عنوان"زلزله که همچنان ادامه دارد" در روز دوشنبه مورخ 96/12/7 با کد خبر719438 مطالب ذیل جهت درج و تنویر افکار عمومی ارسال می گردد، لطفاً دستور فرمایید بر اساس ماده ۲۳ قانون مطبوعات،جوابیه این سازمان در همان صفحه درج گردد.

بسمه تعالی

درقسمتی از گزارش آمده است" اما مسئله حیرت انگیز دپوی کانکس  در سرپل ذهاب است. در حالی که مردم زلزله زده شهرستان در سرمای زیر صفر در زیر چادرهای اسکان اضطراری شب را به صبح می رسانند، این اقدام موجب اعتراض مردم شده است." جهت آگاهی و تنویر افکار عمومی به اطلاع می رساند:

1. با توجه به ارزیابی های به عمل آمده  توسط کارشناسان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی حدود ۲۱ هزار واحد مسکونی در زلزله غرب کشور به صورت100درصد تخریب شده جهت اسکان موقت مالکین و مستاجرین  این واحدها بیش از ۱۵ هزار  کانکس  به سرپرستان خانواده های آسیب دیده در شهر و روستا تحلیل شده مابقی خانواده‌ها اعم از مالک و مستاجر  علیرغم اینکه مقرر گردیده بود به آنها کانکس تحویل داده شود، از دریافت کانکس خودداری کرده  و متقاضی کمک هزینه اجاره بها به مبلغ 5 میلیون تومان بوده اند، که تاکنون به 4800 از سرپرستان خانوار کمک اجاره بها  پرداخت شده است.

2. برخی از مستاجرین  ترجیح داده اند تا از کمک هزینه به جای دریافت کانکس استفاده کنند این خواسته محقق شده است. در حال حاضر هیچ خانواری از مجموع خانوارهای زلزله زده با تخریب صد درصد واحد مسکونی فاقد کانکس  یا بدون دریافت کمک هزینه به جای دریافت کانکس باقی نمانده است.

3. این نهاد در جوار میدان تره بار  داخل پارک در منطقه خوب شهر سرپل ذهاب کمپی  با تمامی امکانات به ظرفیت280 کاکنس  جهت اسکان زلزله زدگان  برپا نموده که  تعداد ۸۰ کانکس آن نصب گردیده اما اما به دلیل عدم استقبال اهالی به دلیل عدم استقبال اهالی، بقیه کانکس ها نصب نشده و به روستاها منتقل شده است.

4. همچنین بارها از طریق رسانه اعلام گردیده که:" اگر کسی از مالکین و مستاجرین که خانه آنها صددرصد تخریب شده استو تاکنون کانکس و اجاره بها دریافت نکرده اند، می توانند به ستاهای معین بازسازی مستقر در سر پل ذهاب مراجعه و کانکس یا اجاره بها دریافت کنند".  که در صورت مراجعه کانکس  یا کمک هزینه اجاره بها  به آنان داده خواهد شد.

5. شایان ذکر است افرادی که هم اکنون در زیر چادر ها مانده اند، یا خانه های آنها تعمیری بوده و قابل سکونت است(اما آنان از سکونت در آن سر باز می زنند)که بارها بی خطر بودن این گونه واحدهای مسکونی به آنها گوشزد شده  لذا باز از ورود به آن منازل خودداری می کنند، یا اجاره بها دریافت کرده اما کماکان در زیر چادر ها هستند.

کلام آخر:

در پایان اعلام می دارد در منطقه زلزله زده سرپل ذهاب هیچ دپوی کانکسی وجود ندارد و تنها کارگاه تولید کانکس  می باشد بعد از تولید کانکس های سفارش شده آنها را تحویل داده که با توجه به ضوابط به افراد واجد شرایط مانند خانواده‌های دارای نوزاد و خانواده‌های دارای فرزند مریض با معرفی فرمانداری و یا افراد واجد شرایطی که مراجعه نموده اند، تحویل داده می شود.

شایان ذکر است، با عنایت به اینکه خدمات زیادی در مناطق زلزله زده غرب کشور  انجام گرفته و اخبار غیر مستند احساسات مردم شریف ایران را جریحه‌دار کرده و همچنین باعث دلسردی مجموعه عواملی که در امر بازسازی  این مناطق خدمت می کنند، می گردد  خواهشمند است رسانه‌ها با دقت بیشتر اینگونه اخبار را منعکس نمایند.

روابط عمومی سازمان مدیریت بحران کشور