تهران امروز: محمد رضا تابش مصوبهاي كه به امضاي بهارستانيها رسيد تا خودروسوارها با خيال راحت ۵ سال مداوم دود را روانه سينه شهروندان كنند اشتباه مجلس خواند. اشتباهي كه معصومه ابتكار دبير کميته محيطزيست شوراي اسلامي شهر تهران از آن به راي به تشديد آلودگيها و بيمارشدن تهراني ياد ميكند. مصوبه مجلس بهرغم هشدارهاي بسياري از سوي رسانهها، جامعه پزشكان و كارشناسان حوزه محيطزيست، هفته گذشته تاييد نهايي خود را از موكلان ملت در مجلس گرفت. مجلسي ها درست در زماني معافيت خودروها را از دو سال به ۵ سال رساندند كه تهران به دلايل آلودگيهاي هر روز تعطيلو جلسات اضطراري پشت درهاي بسته برگزار ميشد.

خودروهایی که ۸۰ درصد آلودگی را به دلیل نقص فنی و استفاده از سوخت غیر استاندارد روانه شهر می‌کنند تا آمارهای‌بیمارهای مهلک و غیرقابل درمان از جمله سرطان‌ها، تولدهای زودرس، نوزادان نارس و مرگ‌ها براثر مشکلات تنفسی و قلبی‌همچنان بالا رود.

با این وجود «محمدرضا تابش» رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی احتمال می‌دهد که بررسی نهایی طرح کاهش سن معاینه فنی خودروها به عمر مجلس هشتم کفاف ندهد. ‌ او اظهار امیدواری می‌کند که این طرح در مجلس نهم جزو اولویت‌های بررسی قرار گیرد. البته انتخابات مجلس تنها به تغییر در اهم واخص برنامه‌های نمایندگان دوره هشتم منجر نشده است بلکه به دادن وعده وعیدهایی منجر شده که می‌تواند به بحرانی در محیط‌زیست کشور تبدیل شود. ‌

همچنین به گفته محمدرضا تابش بی‌توجهی سازمان حفاظت‌ محیط‌زیست کشور یکی از دلایل تصویب این قانون است. این درحالی است که محمدجواد محمدی زاده رئیس این سازمان، اصرار نیروی انتظامی برای تصویب این قانون را دلیل تصویب آن توسط بهارستانی ‌ها می‌داند. البته تابش اعتقاد دارد که مجلس هم غفلت کرد تا این سوال پیش بیاد‌چطور می‌شود که مجلس همچنان روی غفلت خود اصرار ورزد و تایید نهایی آن را هم دست مجریان طرح بدهد؟ البته‌برخی از نمایندگان همچنین اعتقاد دارند که معافیت ۵ ساله خودروها از معاینه فنی هرگز به دو سال برنمی‌گرداند.

محمدی زاده هم در جلسه مطبوعاتی خود از علاقه فراوان برای یک ساله شدن معافیت فنی خودروها خبر می‌دهد، بدون اینکه به آینده تغییرا ین قانون امیدوار باشد. تابش با اشاره به تدوین طرحی برای اصلاح این قانون توسط فراکسیون محیط‌زیست می‌گوید: طرحی به این منظور به صحن ارائه کردیم اما متاسفانه فوریت آن تصویب نشد، و برخی دلایل عدم تصویب این طرح را در این می‌دانستند که چرا فشار نمی‌آورید کارخانه‌ها خودروهای استاندارد یورو ۴ تولید کنند؛ چرا فشار نمی‌آورید بنزن از بنزین حذف شود؛ چرا فشار نمی‌آورید میزان گوگرد موجود در گازوئیل را به حد استاندارد برسانند؟ ‌ این‌ها سوالات بسیار زیادی بود که نتوانستیم نمایندگان مجلس را به‌رغم تلاش بسیار زیاد قانع کنیم تا به فوریت آن رای دهند.

حرف‌های تابش دوباره ذهن را به سوی مسئولان اصلی تولید آلودگی‌ها یعنی خودرو سازها و تولیدکنندگان سوخت می‌برد. این درحالی‌است‌که آنها بدون‌توجه‌ به این اعتراض‌ها همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند. تا این سوال پیش بیاید که چه کسی یا چه نهادی می‌تواند دستگاه‌های درگیر ومقصر را به رعایت قوانین ملزم کند تا جان ۱۲ میلیون انسان بی‌گناه در پایتخت به خطر نیفتد. این درحالی است که این آمار فقط به تهران محدود می‌شود. رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس می‌گوید: «باتوجه به مخالفت‌ها، قرار شد این طرح به صورت عادی در کمیسیون مطرح و بیشتر به جنبه‌های مختلف آن پرداخته شود اما با توجه به اولویت مسائلی که در دو سه ماه باقیمانده عمر مجلس در دستورکار مجلس قرار دارد و با توجه به نزدیک شدن فصل بودجه و انتخابات مجلس فکر نمی‌کنم بررسی نهایی این طرح به عمر این مجلس کفاف دهد و بتوانیم کاری انجام دهیم.» تابش در پایان ابراز امیدواری می‌کند که مجموعه اطلاعات کامل شود و دستگاه‌ها اعم از محیط‌زیست، وزارتخانه‌های نفت و صنعت و معدن و تجارت تعهدات و مسئولیت‌های خود را به نحو احسن انجام دهند و به صورت شفاف اعلام کنند که در چه مقطعی قرار است این خلأها و کاستی‌ها را جبران کنیم.

مخالفت نمایندگان مجلس با لغو این قانون کشنده در حالی ادامه دارد که معصومه ابتکار به آنها هشدار می‌دهد: «نمایندگانی که به پنج ساله ماندن معاینه فنی خودروها رای د اده‌اند به تشدید آلودگی هوای تهران، بیماریها و معضلات رای داده‌اند. همچنین ابتکار با انتقاد از تایید پنج ساله شدن معاینه فنی خودروهای شخصی در کمیسیون حقوقی، قضایی مجلس اظهار امیدواری می‌کند که این نمایندگان مسئولیت تبعات تصمیم خود را بر عهده بگیرند.

او می‌گوید: «مراجعه نکردن خودروها به مراکز معاینه فنی در تهران و شهرهای بزرگ با تشدید آلودگی هوا‌ و مرگ و میر رابطه معناداری دارد. نمایندگان مجلس بدانند تافته جدا بافته‌ای از جامعه نیستند نه خودشان و نه خانواده‌هایشان و این خطر برای آنها نیز وجود دارد.» هشداری که البته تاکنون به واکنش امیدوار کننده‌ای از سوی بهارستان نشین‌ها منجر نشده است. دبیر کمیته محیط‌زیست شورای اسلامی شهر تهران با بیان این که نمایندگان نباید در مقابل بدیهیات مقاومت کنند می‌گوید: «کاش آنها برای معضلات جدی‌تر این گونه پافشاری می‌کردند ونه ‌‌ برای مسئله‌ای بدیهی مانند معاینه فنی. باید روی اصول پافشاری کرد نه قانونی که به جان مردم زیان وارد می‌کند و بر آلودگی هوای تهران می‌افزاید.»

با وجود تایید نهایی ۵ ساله شدن معافیت اما «انوشیروان محسنی بندپی» عضو فراکسیون محیط‌زیست مجلس گفت: ۲ ساله شدن معاینه فنی خودروها در مجلس رأی می‌آورد. او در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه ۵ ساله شدن معاینه فنی خودروها در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس تایید شده است، آیا فراکسیون محیط‌زیست مجلس قصد اعتراض به این موضوع را ندارد؟ می‌گوید: بنده در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس حضور داشتم و از ۲ ساله شدن معاینه فنی خودروها دفاع کردم.

به گفته او در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس قرار شد خودروهای عمومی و دولتی هر ۳ سال و خودروهای خصوصی هر ۵ سال معاینه فنی انجام دهند. بندپی می‌گوید: «نظر کمیسیون‌های بهداشت و درمان و کشاورزی مجلس با جدیت تمام بر این بود که معاینه فنی خودروها به ۲ سال بازگردد و به این موضوع نیز رأی دادند.» با این وجود او اعتقاد دارد با توجه به اینکه هم‌اکنون در کوران آلودگی هوا قرار داریم و خودروها یکی از علل اصلی آلودگی هوا هستند، پیشنهاد طراحان که ۲ ساله شدن معاینه فنی خودروها است در صحن علنی مجلس رأی می‌‌آورد. البته مجلسی‌ها اوایل سال ۹۰ درست در کوران آلودگی‌های کشنده معافیت فنی خودروها را از ۲ سال به ۵ سال افزایش دادند.

حال با توجه به اينكه كاهش آلودگيهاي مرگبار در صدر برنامههاي مجلس نيست بايد صبر كرد ودندان روي جگر گذاشت تا مجلس نهم شروع به كار كند، باشد كه حل اين معضل كه تنها به تهران هم محدود نميشود در صدر مجلسيهاي دوره نهم بهارستان قرار گيرد.