تهران امروز: اين پروژه شامل تونلهاي شمالي و جنوبي، تونل كردستان و تونل ۰۴ است كه متراژ مجموع تونلهاي ياد شده به همراه تونلهاي دسترسي و ارتباطي ۸۵۶۰ متر و با احتساب رمپها، طول كلي پروژه احداث تونل نيايش به ۱۰۲۵۲ متر ميرسد.با اين حساب ميتوان تونل نيايش را درجمع ۲۰ تونل طويل جادهاي دنيا بهشمارآورد.

البته بسیاری از تونل‌های جاده‌ای که در لیست تونل‌های طویل بالاتراز تونل نیایش قراردارند، تونل‌های بین‌شهری بوده و اگر بخواهیم صرفاً تونل‌های ساخته‌شده در شهرها را در محاسبات اینچنینی منظور کنیم، قطعاً رتبه تونل نیایش که البته ویژگی‌های منحصربه‌ فردی نیز دارد، در رده‌بندی جهانی ارتقا پیدا خواهد کرد. اینکه سطح مقطع تونل در محدوده دوراهی‌ها(Bifurcation) به ۴۴۷ مترمربع می‌رسد، تجربه‌ای کم ‌نظیر درمقوله تونل‌سازی شهری محسوب‌ می‌شود که متخصصان و کارشناسان داخلی و خارجی نیز بر آن اذعان دارند.

تونل نیایش در شهری احداث‌ می‌شود که خاک بستر آن آبرفتی‌بوده و بدین‌لحاظ عملیات حفاری پیچیدگی‌های خاص خودرا به ‌همراه دارد. درحال ‌حاضر تونل Laerdal به ‌طول بیش از ۲۴ کیلومتر درکشور نروژ طولانی‌ترین تونل جاده‌ای دنیا به‌حساب ‌می‌آید که کار ساخت آن اواخر سال ۲۰۰۰ میلادی به پایان رسیده‌است.

البته نروژی‌ها درزمینه احداثتونل‌های جاده‌ای دارای سابقه‌ای طولانی بوده و پیش‌از این نیز با ساخت تونل‌های Gudvangaو Folgefonn که هردو بالغ ‌بر ۱۱ کیلومتر طول دارند، خود را دراین عرصه مطرح‌ کرده‌اند. آنها سال ۲۰۱۲ تونل Jondal و سال ۲۰۱۴ تونل Toven را که هر دو حدود ۱۰ کیلومتر طول دارند را مورد بهره‌برداری قرار خواهند ‌داد.
با‌توجه به‌ مواردی که ذکرشد، جایگاه ارزنده تونل ۱۰ کیلومتری نیایش بیش‌از ‌پیش مشخص‌می‌شود. حتی در کشور اتریش که مبدع روش حفاری خاص خود به‌نام(NATM) در دانش تونل‌سازی محسوب‌ می‌شود، تنها ۲ تونل جاده‌ای بزرگ‌تراز تونل نیایش(به لحاظ طول) احداثشده‌است؛ یکی تونل Arlberg به طول تقریبی ۱۴ کیلومتر که اواخر سال ۱۹۷۸ میلادی افتتاح ‌شد و دیگری تونل Plabutsch به طول بالغ ‌بر ۱۰ کیلومتر که سال ۲۰۰۴ به بهره‌برداری رسید.

نكته جالب اينجاست كه در قاره آسيا بعد از كشورهاي چين و ژاپن، ايران سومين كشوري است كه اقدام به احداث تونلهاي طويل جادهاي كرده و دراين زمينه جزو كشورهاي پيشرو درقاره خود به حساب ميآيد. البته نبايد ازنظر دورداشت كه تايوانيها نيز اخيراً درمقوله تونلهاي جادهاي دست به كار شدهاند؛ تونل Hsuehshan بهطول تقريبي ۱۳ كيلومتر كه در سال ۲۰۰۶ زيربار ترافيك رفت، نمونه بارز از اين ادعاست.دركشور ما تونل موسوم به تونل البرز كه طرح آن در آزاد راه جديد تهران - شمال ديده شده و كار ساخت آن از سال ۱۳۸۳ آغاز شده است، با ۶۳۰۰ متر طول دومين تونل جادهاي طويل بهحسابميآيد.