به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری یونایتدپرس، پژوهشگران آمریکایی توانستند جهشهای ژنتیکی مرتبط با سرطان لوزالمعهده را مشخص کنند.

الیسون کلاین، مسئول این پژوهش در دانشگاه " جان هاپکینز " گفت: جهش در ژن موسوم به(ATM) چه بسا خطر ارثی ابتلا به سرطان لوزالمعده را افزایش می‌دهد.

وی افزود: این برداشت قابل توجه وجود داشت که سرطان لوزالمعده ریشه ارثی دارد اما تا قبل از این نتوانسته بودیم ژن‌های عامل را که باعثبروز این سرطان در اکثر افراد یک خانواده می‌شود، کشف کنیم.

این پژوهشگر تصریح کرد: نتایج اولیه در بسیاری از بیماران مشاهده شد و جهش هایی در ژن(ATM) در نزد ۴ نفر از ۱۶۶ نفر مبتلا به سرطان لوزالمعده ظاهر گشت.

وی تصریح کرد: آگاهی از وجود جهش هایی در ژن یاد شده ممکن است به آزمایش بهتر برای تشخیص سرطان لوزالمعده منجر شود.

لوزالمعده به دو فرآیند اصلی هضم غذا و تنظیم قند خون کمک می‌کند و برای انجام این فعالیت‌ها، دو دسته از مواد شامل آنزیم‌های هضم‌ کننده و هورمون‌ها که شامل انسولین نیز می شود، از آن ترشح می‌شود.

سرطان لوزالمعده در تمام گروه‌های سنی، از جوان ۱۵ ساله گرفته تا سالمند ۹۰ ساله دیده می‌‌شود اما حداکثر شیوع آن در سنین ۵۵ تا ۸۵ سالگی است.

علت واقعی بروز این سرطان هنوز شناخته شده نیست ولی مشاهده شده که سیگار می‌ تواند احتمال بروز آن را افزایش دهد. مطالعات نشان می‌دهد که غذاهای پُرچرب نیز در ایجاد این سرطان نقش دارند.

سرطان لوزالمعده بیماری پیشروندهای است که باعث اختلال در کار لوزالمعده می شود و بیش از ۹۰ درصد از سرطانهای لوزالمعده از سلولهای مجاری لوزالمعده که مسئول انتقال آنزیمهای گوارشی به دوازدهه (اولین قسمت روده باریک) است، سرچشمه میگیرد.