به گزارش ایرنا، مدتی است افزایش سن ازدواج دختران كه در ۱۰ سال گذشته ۱۹ تا ۲۲ سال بود ، اكنون به ۲۵ تا ۳۵ سال رسیده و این موضوع در بسیاری از محافل مورد بحث قرار می گیرد اما كمتر كسی پیدا می شود كه به دلایل این موضوع توجه كند.

در برخی محافل افزایش تحصیلات دختران به عنوان مهمترین دلیل عنوان می شود، درحالی که بسیاری از دختران تحصیلکرده آن را دلیل اصلی افزایش سن ازدواج خود نمی دانند بلکه به عواملی مانند ترس از نبود تعهد و مسئولیت پذیری، بیکاری، اعتیاد، درخواست جهیزیه های سنگین و دخالت های والدین طرفین اشاره می کنند.

' الف –ک ' دختری ۲۸ ساله و پزشک در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: برخی بر این باورند که دخترها با افزایش میزان تحصیلات سن ازدواجشان افزایش یافته است در حالیکه این باور درست نیست.

وی که به تازگی از همسر پزشکش جدا شده است، مدعی شد: در سالهای اخیر ' اعتیاد '، ' بی توجهی برای پیدا کردن کار ' و ' خیانت به همسر ' بویژه دربین آقایان بسیار شایع و عرف شده و این عوامل یک نوع بدبینی را در بین دختران بوجود آورده است.

وی گفت: عوامل بالا سبب شده تا دختران کمتر رغبت به ازدواج داشته باشند.

' شبنم عسگری ' دختر مجرد دیگری است که از تحصیلات و موقعیت شغلی مناسبی برخوردار است در باره دلایل افزایش سن دختران برای ازدواج معتقد است: بسیاری از بزرگترها با اشاره به زندگی ساده خود به جوانان توصیه می‌کنند سخت نگیرند اما همین بزرگتر ها هنگام ازدواج، فشارهایی را روی زوجهای جوان می آورند تا همان حداقل سرمایه را صرف هزینه‌های مراسم عروسی و جهیزیه‌های سنگین کنند.

این شهروند جوان اصفهانی با بیان اینکه چشم و همچشمی‌ها مانع از تشکیل و یا ادامه زندگی شده است، خاطرنشان کرد: برگزاری مراسم عروسی با هزینه‌های سرسام آور، خرید جهیزیه‌هایی که در آپارتمان‌های کوچک امروزی جاسازی آنان مشکل است، موجب شده تا ازدواج برای بسیاری از خانواده ها و دختران که اغلب خود به تنهایی تامین کننده جهیزیه هستند تبدیل به یک کابوس وحشتناک شود.

وی افزود: در پس این ظواهر، بیشتر مواقع لذتی وجود ندارد و در برگزاری آنها فقط رضایت دیگران مهم است و از فردای برگزاری آیین عروسی، دغدغه‌های زوجین جوان آغاز می‌شود.

' انیسه هادی ' ۳۱ ساله که در رشته مهندسی عمران دانشگاه اصفهان تدریس می کند، درباره عدم دلایل عدم ازدواجش اظهارداشت: به اعتقاد من بیکاری و پر توقع بودن مردان علت اصلی افزایش سن ازدواج دختران شده است.

وی افزود: در گذشته همیشه از پسر و خانواده اش می پرسیدند ' داماد شغلش چیست؟ '، ' منزل دارد یانه؟ و یا ' چقدر حقوق می گیرد؟ '، اما امروزه بسیاری از این موارد برعکس شده و برخی از خواستگاران این توقع را از دختر دارند و با صراحت تمام بدون اینکه از قبل با دختر و یا خانواده اش آشنا شوند می پرسند شغل دختر چیست؟ آیا شغلش رسمی است، وام هم می دهند، پدرش و یا خودش خانه ای دارد که در آن زندگی کنیم و هزاران توقع و انتظار دیگر …

وی با اشاره به اینکه در سالهای اخیر به بهانه نبود شوهر، در بسیاری از سخنرانی ها از خانواده های دختر خواسته می شود که توقعات خود را پائین بیاورند، تصریح کرد: متاسفانه در کمتر سخنرانی از خانواده پسر که نه شغل دارد و نه خانه ای، خواسته می شود که توقع خود را پائین بیاورند و جهیزیه ای بالای ۲۰ میلیون تومانی نخواهند.

وی تاکید کرد: داشتن کار برای مرد یک الزام و ضرورت است بنابراین مسئولان باید برای وضعیت اشتغال جوانان برنامه ریزی خوبی داشته باشند.

وی پیشنهاد داد: دولت استخدام مردان را نسبت به زنان در ارجحیت قرار دهند تا شرایط تغییر یابد.

افزایش سن ازدواج دختران روستایی نیز به نوعی دیگر در محافل مورد بحثقرار می گیرد که این دسته از دختران نیز دلایل خود را عنوان می کنند.

' لیلا کرمی ' دختری است روستایی که در رشته مهندسی صنایع غذایی دارای مدرک تحصیلی است اما منشی یک حقوقدان است.

وی به خبرنگار ایرنا گفت: بسیاری از ما دختران روستایی به شرط اینکه هزینه های جانبی و تحصیلی خودمان را پرداخت کنیم به شهر می آییم و این جا با پیدا کردن هر کاری ماندگاری خود را حفظ می کنیم.

وی با بیان اینکه پسران روستایی تحصیلکرده کمتر حاضر می شوند با دختران روستایی تحصیل کرده ازدواج کنند، گفت: بسیاری از آنها حتی به روستای خود باز نمی گردند و ترجیح می دهند در شهر و در هر شغلی مشغول به کار شوند و با یک دختری شهری ازدواج کنند.

وی افزود: بسیاری ازپسران روستایی به محض ورود به دانشگاه و یا سربازی نامزدی خود را بهم زده و با دختران شهری ازدواج می کنند.

وی گفت: این اتفاق متاسفانه شرایط بدی را برای دختران روستایی نامزد شده به همراه آورده است که چه بسا برخی از آنان برای فرار از حرفهای مردم روستای خود به روستاهای دیگر و یا شهرها مهاجرت می کنند تا با طعنه و سرزنش به ازدواج دیگری در نیایند.

' حدیثه پژمان ' دیگر دختر روستایی که سه سال است با توجه به تمام شدن تحصیلاتش در رشته مهندسی کشاورزی به منطقه خود بازنگشته و در یک مرکز آزاد کنکور مشغول به فعالیت است.

وی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: آنچه که باعثشده بسیاری از دختران روستایی به روستای خود باز نگردند شرایط زندگی پر زرق و برق، نبود تعصبات و زندگی راحت با امکانات خوب در شهر است.

وی که خانواده اش را نیز مجبور به مهاجرت کرده است، گفت: قبل از این که پدرم تمام املاک و داراییهایش را بفروشد بسیار با این مهاجرت مخالف بود اما اکنون که وی شریک یک فروشگاه بزرگ پیتزا فروشی شده بیش از همه ما از زندگی در شهر خرسند است.

وی اظهار داشت: آنچه که باید به آن توجه شود، وفاداری به همسر و متعهد بودن به یکدیگر است، چه بسا برخی در سنین معمول و یا پائین تر ازدواج کرده اند اما شاهد طلاق و یا خیانت همسرشان حتی با داشتن فرزند، عروس و یا داماد هستند.

حدیثه اظهار داشت: این وضعیت نشان می دهد که مشکل ازدواج جوانان افزایش سن نیست، مشکل اصلی ' چرایی ازدواج ' است.

بر اساس نتایج پیمایش کشوری، سازمان ملی جوانان، علت اصلی تاخیر در ازدواج جوانان، مسایل فرهنگی و اجتماعی عنوان شده است و موضوع‌ اشتغال و تحصیلات در اولویت بعدی قرار گرفته است.

ستوان ' محمدحسین نگارگر ' کارشناس آسیب شناسی اجتماعی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی دراین باره معتقد است: شواهد نشان داده که برخی از دخترانی از نظر خانوادگی و اجتماعی حاضر به ازدواج با افرادی پائین تر از خود شده اند.

وی افزود: برخلاف اذهان عمومی، این پسران هستند که بدلیل تعهد و مسئولیت پذیری که ازدواج به همراه می آورد رغبت به ازدواج ندارند و متاسفانه به اشکال گوناگون بویژه با زنان مطلقه، بیوه و نیز از خود بزرگتر آن هم نه بدلیل علاقه بلکه به عنوان منبع درآمد و فرار از تعهد ازدواج می کنند.

وی با اشاره به تصور عموم مردم مبنی بر این که مشکلات اقتصادی و بیکاری مهمترین مانع ازدواج به موقع است، افزود: اگر فرض بر این باشد، جوانان بی‌سواد و کم سواد که مشکل بیشتری در یافتن شغل و حل مسایل اقتصادی دارند، اصلاً نباید ازدواج کنند.

وی افزود: نتایج مطالعات نشان می‌دهد که این افراد بسیار زودتر از سایرین حتی با زنان تحصیل کرده ازدواج می‌کنند.

وی با بیان اینکه دختران به مسئولیت پذیری بیش از اشتغال و تحصیلات مردان اهمیت می دهند، یادآور شد: بهتر است کارشناسان و سخنرانان به موضوع تعهد و مسئولیت پذیری و اشتغال بیش از هر موضوع دیگر توجه کنند.

وی با بیان اینکه رسانه تصویری می تواند در این زمینه شرایط بهتری را فراهم آورد، خاطرنشان کرد: متاسفانه عدم توانایی در رساندن مطلب باعثشده که نتوانند به نحو احسن وظیفه خود را انجام دهند و تنها خواسته اند وقت برنامه را با شعار گرایی پر کنند.

دکتر ' مهدی برزگر ' جامعه شناس معتقد است: آسیب‌شناسان اجتماعی، مشکلات مالی را نه از سوی جوانان بلکه از سوی خانواده ها مهمترین عامل افزایش سن ازدواج می‌دانند.

وی در تائید ادعای خود افزود: بر اساس تحقیقات میدانی و آنچه از شواهد جامعه بر می آید جوانان به مهریه و جهیزیه و برگزاری یک مراسم ساده عروسی رضایت می دهند، اما این خانواده ها هستند که رضایت نمی دهند.

وی با اشاره به آمار مرکز مطالعات جمعیتی آسیا و اقیانوسیه با اشاره به ایجاد تحول در سن ازدواج جوانان و بویژه دختران در یک دهه اخیرگفت: در این تحقیق نداشتن جهیزیه که خود نتیجه چشم و همچشمی است، شغل و اعتماد نداشتن به پسران به علت شیوع بی‌بند و باری اجتماعی از دلایل افزایش سن ازدواج دختران عنوان شده است.

این جامعه شناس ادامه داد: مسئولان بویژه رسانه ها باید ایمان، گذشت و فداکاری همسران نسبت به یکدیگر، تعهد اخلاقی و مسئولیت پذیری در زندگی را جایگزین موضوعاتی چون مشاجرات خانوادگی، بی احترامی ها، جهیزیه های و مهریه های سنگین و غیر متعارف کنند.

مرحوم دکتر ' رسول ربانی ' معاون پژوهشی دانشگاه اصفهان در آخرین مصاحبه خود با ایرنا گفته بود: آمار های رسمی که بر روی کاغذ و سخنرانی ها آورده می شود حاکی از این است که بیکاری پسران، تحصیلات عالیه دختران و تجمل گرایی غیر منطقی که هیچ گونه سنخیتی با وضعیت اجتماعی طرفین ندارد، از دلایل مهم افزایش سن ازدواج دختران شده است.

وی با بیان اینکه در شهر اصفهان بیشترین رسم برای خواستگاری استفاده از وسطه و معرف است، ا‌فزود: در یک پژوهش در حال انجام که با همکاری هفت نفر واسطه به مدت سه ماه بر روی ۷۰۰ نفر خانواده مراجعه کننده در هر منطقه انجام شد، نتایج جالب توجهی بدست آمد.

وی گفته بود: در این تحقیق مشخص شد که ۸۰ درصد دختران و پسران روستایی مهاجر به شهر بیش از دختران و پسران جامعه شهری به تحصیلات و تجملات تاکید داشتند در حالیکه ۵۲ درصد از دختران و پسران محیط شهری به اصالت و هم طبقه بودن خانواده اهمیت بیشتری می دادند.

وی افزود: جالب تر اینکه ۶۰ درصد از دختران و پسران روستایی مهاجر به شهر بیش از دختران و پسران شهری حاضر به ازدواج با افراد مطلقه حتی با داشتن فرزند هستند و دلیلشان را ماندن در شهر و کسب موقعیت اجتماعی جدید عنوان می کنند در حالی که ۱۰ درصد از گروه مقابل با سختگیری های بسیار فراوان حاضر به این ازدواج بودند.

وی گفت: این موارد نشان می دهد که نوع و علت توقعات افراد بسته به موقعیت اجتماعی افراد متفاوت است و نمی توان یک علت را برای همه عنوان کرد.

این پژوهشگر نمونه کشوری که بیش از ۱۵ سال سابقه پژوهش و همکاری با ارگانهای مختلف در موضوعات اجتماعی را داشته است، گفته بود: وظیفه جامعه شناسان و پژوهشگران عریان کردن مشکلات جامعه برای مسئولان است.

حجت الاسلام ' مهدی ارزانی ' کارشناس مذهبی نیز در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: شواهد نشان می دهد ترس از مسئولیت پذیری، تجملات، بیکاری پسران و نیز افزایش تحصیلات بخصوص در بین دختران از دلایل مهم در افزایش سن ازدواج دختران شده است.

وی با اشاره به اینکه دخالت خانواده ها در این موضوع بسیار مهم است، گفت: جوانان بسیاری هستند که با مراجعه به مراکز مشاوره از دخالت و خواسته های نابجای خانواده های خود از جمله جهیزیه و مهریه بسیار گران و بالا گلایه دارند.

این کارشناس مذهبی همچون دیگر صاحب نظران معتقد است هر یک از نهادهای اجتماعی عهده دار مسئولیت ها و وظایف مشخصی از کارکردهای یک جامعه هستند.

وی پیشنهاد داد: فراهم كردن امكانات ازدواج به دور از مخارج غیرضروری، منحصر نكردن امكانات مادی و رفاهی به دانشجویان و جوانان ساكن در پایتخت و تقسیم تسهیلات بین همه قشرها و گروه ها در شهرها و شهرستانهای مختلف، قرار دادن افرادی كه ازدواج كرده اند در اولویت های اشتغال و در واقع، توجه به اشتغال جوانان به دور از تبعیض و رابطه محوری می تواند دراین زمینه تاثیر گذار باشد.