به گزارش ایسنا: دکتر بهزاد حيدرپور درباره علل كمردرد و با تاکيد بر اينکه در حالت ايستاده نبايد قوز کرد، گفت: بهترين روش آن است که افراد همواره حين نشستن يا ايستادن خود را در وضعيت طبيعي نگه دارند. يعني صاف نشسته و در اين وضعيت بدن به جلو خم نشده باشد.

وی افزود: اضافه وزن بدن می‌تواند یک مشکل بزرگ باشد چرا که هر چه وزن بیشتر باشد، هنگام خم شدن فشار بیشتری به کمر تحمیل خواهد شد. شکم برآمده نه تنها کمکی به وضعیت سلامت کمر نمی‌کند بلکه فشار وارد بر کمر را افزایش می‌دهد.

وی گفت: استرس و کشش زیاد عضلات کمر یکی دیگر از دلایل کمر درد است. ماهیچه‌های تحت کشش و فشار بیشتر مستعد اسپاسم و رگ به رگ شدن و به تبع آن درد کمر هستند.

حیدرپور تاکید کرد: لازم است افراد محدودیت‌ها و توانایی‌های جسمانی خود را بشناسند. بلند کردن اجسام سنگین به طور مکرر و مزمن در طول دوره‌ای از زمان سبب استهلاک دیسک کمر و خوردگی مهره و ایجاد آرتروز کمر می‌شود.

وی گفت: آشنایی با روش صحیح بلند کردن و انتقال اجسام از مهم‌ترین عوامل پیشگیری از درد کمر است. از سوی دیگر اگر فرد مجبور باشد برای مدت طولانی در حالت خمیده قرار گیرد، این حالت به مرور زمان سبب استئوآرتریت(آرتروز کمر) می‌شود.

حيدرپور در پايان گفت: برخي افراد بطور صحيح نميخوابند و يا از تشک نرم استفاده ميکنند و بر اين اساس ممکن است دچار کمردرد شوند. خوابيدن روي پهلو (با زانوي کمي خميده) يا طاق باز (با قرار دادن بالشت زير پاها) بهترين روش پيشگيري از بروز کمر درد ناشي از خوابيدن نامناسب است و بدترين حالت خوابيدن بر روي شکم است.