دکتر محمدمهدی گویا در گفتگو بامهر به جزئیات این بیماری پرداخت و گفت: تب Q دارای اهمیت بهداشتی بین المللی بوده و چنانچه موردی از این بیماری در هر نقطه ای از دنیا مشاهده شود حتما باید به سازمان جهانی بهداشت اعلام شود چون جزو مقررات است.

وی با عنوان این مطلب که بیماری تب Q به عنوان یک بیماری مشترک بین دام و انسان از اهمیت بالایی برخوردار است و وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی به طور مرتب این بیماری را رصد می کنند، افزود: چنانچه این بیماری در انسان مشاهده شود، خیلی خیلی مهم است.

گویا ادامه داد: عامل ایجاد کننده این بیماری یک باکتری است که از طریق ادرار، مدفوع و شیر حیوان آلوده در محیط زندگی حیوان پخش می شود و معمولا عامل بیماری زا در فضا پراکنده شده و همراه ذرات گردو غبار وارد دستگاه تنفسی انسان می شود.

رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت افزود: انتقال این بیماری از حیوان به انسان به ندرت از طریق خوردن شیر آلوده منتقل می شود.

وی با اعلام اینکه در اغلب موارد این بیماری بدون علامت بوده و یا شبیه سرماخوردگی است، گفت: در ۶۰ درصد موارد این بیماری بدون درمان بهبود پیدا می کند ولی مواردی هستند که به ندرت منجر به ذات الریه، گرفتاری دریچه های قلب، گرفتاری طحال و هپاتیت می شود.

گویا همچنین به عوارض این بیماری در خانمهای باردار اشاره کرد و افزود: زنان باردار در صورت ابتلا به تب Q ممکن است دچار سقط جنین شده و یا زایمان زودرس داشته باشند.

رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت در پایان اظهارداشت: یک تا دو درصد از موارد ابتلا به این بیماری ممکن است منجر به مرگ شود.