غلامرضا شاكري ، مدير حج و زيارت استان تهران، با اعلام اين خبر به ايسنا، گفت: ثبت نام امسال در دو مرحله انجام ميشود كه مرحلهي نخست از روز جمعهي اين هفته آغاز ميشود و اعزام گروههاي آن از اواسط بهمنماه سال ۹۰ تا ۲۶ ارديبهشتماه ۹۱ خواهد بود.

او ادامه داد: ‌ ثبت نام مرحله‌ی دوم کاروان‌های عمره نیز از نیمه‌ی دوم فروردین‌ماه انجام می‌شود که اعزام گروه‌های آن به ماه‌های رجب ‌شعبان‌ و رمضان اختصاص دارد.

اعزام ۷۰هزار نفر تهرانی برای عمره تا ۲۶ اردیبهشت‌ماه

شاکری درباره‌ی سهمیه‌ی مرحله‌ی نخست عمره‌ی استان تهران نیز گفت: این سهمیه تا ۲۶ اردیبهشت‌ماه سال ۹۱، نزدیک به ۷۰هزار نفر است که در قالب بیش از ۵۳۰ کاروان سامان‌دهی می‌شوند.

او درباره‌ی اولویت‌های ثبت نام عمره‌ی ۹۰ و ۹۱، اظهار کرد: ‌ برای مرحله‌ی نخست، از تمام ودیعه‌گذاران عمره در بانک ملی که تا کنون برای ثبت نام اقدام نکرده‌اند و همچنین اولویت‌های ۱ تا ۲۳۰ بانک ملت دعوت شده‌ است.

وی درباره‌ی احتمال دعوت از اولویت‌های بعدی بانک ملت، بیان کرد: در مرحله‌ی دوم ثبت نام کاروان‌های عمره(نیمه‌ی فروردین‌ماه ۹۱) با توجه به ظرفیت خالی کاروان‌ها، امکان دارد از اولویت‌های دیگر بانک ملت نیز دعوت شود. البته ممکن است در مرحله‌ی نخست هم اگر کاروان‌ها ظرفیت خالی داشتند از اولویت‌های بعدی دعوت کنیم.

امسال آخرین مهلت ثبت نام فیش‌های بانک ملی است

مدیر حج و زیارت استان تهران همچنین با تأکید بر این‌که تکلیف فیش‌های بانک ملی باید امسال تعیین شود، ‌ گفت: ‌ اگر دارندگان فیش‌های عمره‌ی بانک ملی امسال مراجعه نکنند اولویت آن‌ها باطل می‌شود، ولی می‌توانند سپرده‌ی خود را از بانک تحویل بگیرند.

شاکری ادامه داد: ‌ دارندگان این فیش‌ها در سال‌های گذشته نیز برای ثبت نام عمره دعوت شدند، حتا برخی از آن‌ها چندبار فراخوان شده، ولی صاحبان آن‌ها مراجعه نکرده‌اند. بنابراین امسال باید تکلیف فیش‌های عمره‌ی بانک ملی تعیین شود.

او با یادآوری این‌که ثبت نام عمره تا وقت اداری(ساعت ۱۶) روز چهارشنبه(۲۱ دی‌ماه) ادامه دارد، بیان کرد: همه‌ی افرادی که در اولویت مرحله‌ی نخست عمره قرار دارند، باید در این فرصت به دفاتر خدمات زیارتی مجاز در استان تهران مراجعه و گروه خود را انتخاب کنند.

۷۲ ساعت مهلت سازمان حج برای قطعی کردن ثبت نام عمره

وی توضیح داد: ثبت نام از طریق تمام دفاتر زیارتی تعیین‌شده به‌صورت اینترنتی امکان‌پذیر است و لزومی ندارد متقاضیان به کاروان مورد نظر خود مراجعه کنند. آن‌ها می‌توانند از طریق کارگزار اولیه‌، کاروان مورد نظر خود را رزرو کنند، ولی ۷۲ ساعت فرصت دارند ثبت نام خود را از طریق کارگزار دوم(کاروان مورد نظر) قطعی کنند.

مدیر حج و زیارت استان تهران تأکید کرد: ‌ اگر در این فرصت، متقاضی به کارگزار دوم مراجعه نکند رزرو او باطل می‌شود.

وی ادامه داد: ‌ پس از ثبت نام در کاروان و قطعی شدن آن از طریق کارگزار دوم، متقاضی سه روز فرصت دارد وجه نقدی خود را پرداخت کند و به کارگزار تحویل دهد. در صورتی که این مراحل را انجام ندهد ثبت نام او باطل خواهد شد.

بیشترین و کمترین هزینه‌ی سفر عمره

شاکری همچنین درباره‌ی قیمت ثبت نام عمره‌ی امسال، گفت: ‌ اختلاف هزینه‌ی سفر عمره به‌خاطر درجه‌بندی هتل و مقصد(مدینه یا جده) است، وگرنه دیگر خدمات مانند تغذیه، پرواز و حمل‌ونقل برای تمام زائران یکسان است.

وی اظهار کرد: امسال هزینه‌ی سفر عمره در چند گروه قیمتی تعیین شده که بیشترین آن حدود یک‌میلیون و ۴۰۶هزار تومان و کمترین آن حدود یک‌میلیون و ۲۳هزار تومان است.

به گفته‌ی او، این هزینه برای روزهای عادی عمره است و قیمت سفر عمره در تعطیلات نوروزی کمی تفاوت دارد که بیشترین آن یک‌میلیون و ۴۸۴هزار تومان و کمترین آن یک‌میلیون و ۵۰هزار تومان است.

مدیر حج و زیارت استان تهران بیان کرد: ‌ نرخ‌های اعلام‌شده برای افراد بزرگسال بالای ۱۲ سال است و افراد دو تا هفت سال و هفت تا دوازده سال نرخ‌های دیگری دارند. متقاضیان می‌توانند اطلاعات بیشتر در این‌باره را از اطلاعیه‌ی سازمان حج و زیارت که امروز(چهارشنبه، ۱۴ دی‌ماه) در روزنامه‌های کثیرالانتشار منتشر شده است، دریافت کنند.

چگونگی رسیدگی به درخواست افرادی که در اولویت نیستند یا فیش ندارند

او درباره‌ی شرایط ثبت نام برای افرادی که فیش عمره ندارند یا به‌تازگی در بانک‌ها ثبت نام کرده‌اند، در حالی که دیگر اعضای خانواده‌شان در اولویت اعزام قرار گرفته‌اند، توضیح داد: ‌ ماهیت گروه جدیدی که برای عمره ثبت نام کرده‌اند، سپرده است. آن‌ها هنوز قرعه‌کشی نشده‌اند و باید اولویت‌بندی شوند. بنابراین به‌عنوان دارنده‌ی فیش عمره تلقی نمی‌شوند و امیدواریم به‌زودی اولویت آن‌ها تعیین شود.

وی گفت: این افراد شرایط مختلفی دارند، بعضی از آن‌ها اصلا فیش ندارند‌ و برخی فیش دارند، ولی هنوز در اولویت اعزام قرار نگرفته‌اند. همچنین ممکن است پدر و مادری فیش داشته باشند، اما فرزند آن‌ها پس از ثبت نام متولد شده باشند یا فرد ناتوانی به یک همراه در این سفر نیاز داشته باشد که همراهش فیش ندارد. بنابراین شرایط، متفاوت است و باید درخواست خود را پس از قطعی شدن ثبت نام در کاروان به سازمان حج و زیارت ارائه کنند تا بررسی شود.

شرط سنی برای اعزام خارج از نوبت مشمول عمره نیست

شاکری درباره‌ی اولویت‌های سنی برای اعزام خارج از نوبت به عمره نیز بیان کرد: ‌ شرط سنی مشمول حج تمتع است و در عمره اولویتی داده نمی‌شود.

عمره‌ی زوج‌های جوان

او همچنين دربارهي عمرهي زوجهاي جوان توضيح داد: زوجهاي جواني كه تاريخ عقد آنها در نيمهي دوم سال گذشته و نيمهي نخست سال ۹۰ ثبت شده است، در صورت تمايل ميتواند تقاضاي خود را پس از ثبت نام عمره از طريق دفاتر خدمات زيارتي مجاز در سايت حج و زيارت ثبت كنند كه به درخواست آنها رسيدگي و پاسخ داده ميشود.