لزوم توجه به انرژی خورشیدی در کشور

صدرالدین علیپور رئیس مرکز مدیریت محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در رابطه با استفاده از انرژی خورشیدی در تهران اظهار کرد: بر اساس سیاست کلی ما در شهرداری تهران و بر اساس قانونی که در شورای شهر تهران و مجلس شورای اسلامی تصویب و در آن بر ضرورت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر تأکید شده است، انرژی خورشیدی به عنوان یک مدل انرژی در کشور باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: ما به علت طولانی بودن روزهای خورشیدی در کشورمان و نیز به دلیل قرار گرفتن در کمربند طلایی می‌توانیم از انرژی خورشیدی به صورت مناسب استفاده کنیم.

علیپور گفت: شهرداری تهران با توجه به بودجه و برنامه‌ریزی‌های قبلی در جهت استفاده بهینه از انرژی خورشیدی، تصمیم به نصب پنل خورشیدی در تعدادی از ساختمان‌های مربوط به این سازمان که در چند منطقه از شهر واقع شده‌اند، گرفت.

وی همچنین در خصوص زباله گردهای شهر تهران با بیان اینکه شهرداری تهران از مکانیزم‌های مدرن و فنی رایج در بسیاری از کشورهای دنیا برای مدیریت پسماندها بی‌بهره است، افزود: در حال حاضر در زمینه مدیریت پسماند اقدامات غیرقانونی و سلیقه‌ای صورت می‌گیرد، به گونه‌ای که افراد کار تفکیک زباله‌ها را بر اساس سلیقه خود انجام می‌دهند که این روند نباید به این شکل باشد، در این راستا شهرداری تهران به طور جدی پیگیر نظام مند کردن تفکیک زباله‌ها از مبدأ است.

رئیس مرکز مدیریت محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با بیان اینکه شهرداری تهران برای اجرای نظام مند تفکیک زباله از مبدأ دو منطقه 2 و 22 را به عنوان پایلوت با ایجاد زیرساخت‌های لازم در نظر گرفته است، گفت: شهرداری تهران در راستای اجرای تفکیک زباله از مبدأ در این دو منطقه کار مدیریت پسماندها، کاهش میزان زباله‌هایی که روزانه حمل می‌شوند، کاهش آلودگی و تبعات ناشی از آن را آغاز کرده است.

وی با بیان اینکه شهرداری تهران طی 10 سال گذشته در زمینه مدیریت پسماند و تفکیک از مبدأ سیاست درست و منطقی نداشت، افزود: نتیجه به کارگیری سیاست‌های غلط موجب شد تا میزان زباله‌های تولیدی از 6 به 10 هزار تن برسد و این به معنای آن است که کار تفکیک زباله در شهر ما پیمانکار محور است.

علیپور گفت: در شهر تهران روزانه 9 هزار تن زباله تفکیک می‌شود که این نشان دهند بالا بودن رقم تولید زباله در شهر است.

رئیس مرکز مدیریت محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران گفت: برخی از زباله‌ها بعد از تفکیک در بازیافت غیراستفاده می‌شوند و ما باید نظام تفکیک و حمل ونقل در پسماند را درست مدیریت کنیم.