به گزارش فارس، محسن طاهری، جراح و متخصص بیماریهای کلیه با اعلام این هشدار درباره بیماریهایی که ممکن است در عملکرد کلیهها تاثیر داشته باشد گفت: دیابت (قند خون)، افزایش فشار خون و التهاب کلیه که یکی از علل آن آنژینها هستند، چنانچه در درازمدت معالجه نشوند منجر به التهاب کلیهها میشوند.عفونتهای اداری و سنگها نیز در صورت عدم معالجه روی کلیهها اثر میگذارند.

عضو هیئت علمی علوم پزشکی تهران با ارائه توصیه‌ای به بیماران دیالیزی و پیوند کلیه در فصل سرما ادامه داد: این بیماران به خاطر مشکلاتی که در کلیه‌هایشان ایجاد شده در معرض عفونت‌های بیشتری قرار دارند و باید مراقب بیماری‌های ویروسی باشند تا سرما نخورند.

وی گفت: هر فردی باید سالانه دو بار از کلیه و دستگاه‌های اداری سونوگرافی کند تا چنانچه علائم اداری هم چون خون و ادرار، افزایش ادار، تکرار ادرار داشته باشد حتماً موضوع برسی شود.

وی تصریح کرد: ‌ افراد دارای سابقه بیماری‌های کلیوی باید از مصرف گوشت قرمز خودداری کنند و نسبت به مردم عادی آب زیادتری بنوشند و در محیط‌‌های گرم قرار نگیرند.

وی گفت: همه افراد نیز باید تحرک و ورزش را در برنامه روزانه خود قرار دهند تا دچار سنگ کلیه نشوند. همچنین بهداشت جنسی را رعایت کنند چرا که عدم رعایت آن انتقال بسیاری از بیماری‌های جنسی را به دنبال خواهد داشت.

طاهری درباره یکی از عوامل عفونتهای کلیه در کودکان گفت: اگر آنژینهای اسیپر توکوکی در کودکان جدی گرفته نشود، در آینده لطمات جبرانناپذیری به کلیه آنها وارد میشود.