به گزارش خبرانلاین،به اعتقاد آنها ساختمانهایی در برخی خیابانهای شهر در انظار عمومی نمادهای فراماسونری را به نمایش میگذارند، از جمله برج موسسه مالی اعتباری قوامین در میدان آرژانتین، کلاه فرنگیهای جسته و گریخته در شهر و برخی ساختمانها در خیابانهای آفریقا، وزرا و قائممقام فراهانی. آنچه بهعنوان نماد فراماسونری خوانده میشود، اشکالی هرمی یا به عبارتی چشم جهانبین است که در بالاترین نقطه ساختمانها یا بدنه آنها قرار میگیرد.

به دنبال همین واکنش‌ها هم بود که شوشتری، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران اعلام کرد به‌زودی قرار است گزارشی در صحن علنی شورا بخواند که فهرست بالغ بر صد ساختمان برجسته شهر در آن قرار دارد که نماد فراماسونری در دل خود دارند. او حتی در حاشیه جلسه روز گذشته شورای شهر تهران کنایه‌ای هم نثار ساختمان معرف میدان بهارستان کرد: «یک ساختمان آشنا پشت میدان بهارستان می‌شناسم. نمی‌دانم شما هم دیده‌اید یا نه.» شناسایی نمادهای فراماسونری در شهر یک پروژه است؛ پروژه‌ای دانشگاهی که به گفته مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران برای ساماندهی نمادهای شهر انجام می‌شود و هرگز به معنای عقب‌نشینی شهرداری در قبال فشارهای بیرونی نیست.

همان اعمال فشارهایی که گفته می‌شد ماه پیش باعثشد نماد شش پروژه ۳۰۰‌میلیونی میدان انقلاب که شایبه فراماسونری داشت، تخریب شود. سید محمدجواد شوشتری از شناسایی نشانه‌هایی که در فرهنگ کشور مذموم هستند، به‌عنوان یک پروژه دانشگاهی خبر داد: «نتایج این پژوهش به‌عنوان یک دستورالعمل قرار است به شهرداری‌های مناطق ابلاغ شود تا در آینده که قرار است ساختمانی ساخته شود، حواس‌شان باشد از این نمادها و شکل‌ها استفاده نکنند. اما این به آن معنا نیست که ما پذیرفته باشیم چنین نمادهایی در ساختمان‌سازی شهر استفاده شده بلکه ممکن است یک معمار یا ساختمان‌سازی آمده و ساختمانی ساخته است که شاید ساختمان معروفی هم نباشد ولی از این نمادها استفاده کرده باشد، البته بدون آگاهی.» به گفته او نظر اول و آخر شهرداری تهران این است که المان‌های فراماسونری باید شناسایی شوند: «این شناسایی هم در حال انجام است و در حال آگاه‌سازی شهرداران مناطق و مدیران شهرسازی هستیم و در کنار آن هم المان‌های اسلامی را معرفی می‌کنیم.

امکان دارد یک نرده، سنگ حکاکی‌شده بر بالای یک ساختمان یا یک ورودی این‌گونه باشد. آنها المان‌های کوچک و موقتی هستند، مثل این گردنبندهایی که خیلی از جوانان به گردن دارند که برخی می‌دانند و برخی هم نمی‌دانند معنا و مفهوم‌شان چیست که قابل اصلاح است.» سرانجام ساختمان‌هایی که قابل اصلاح نیستند، چه می‌شود؟ او در قبال این پرسش می‌گوید: «قرار است به‌زودی گزارش‌اش را به شورا بیاوریم و آنها را معرفی کنیم.
البته در مقایسه با تعداد کلی ساختمان‌ها در شهر، زیاد نیستند. فقط می‌خواهیم بگوییم که کدام ساختمان در کدام نقطه شهر ساخته شده و در چه سالی از این نمادها استفاده کرده‌اند. اینکه این فشارها از بیرون به شهرداری وارد شده و شهرداری ناگزیر به انجام این اقدامات شده باشد، مورد تایید ما نیست و نمادهای فراماسونری به هیچ‌وجه در شهر فراگیر نشده‌اند.»

ساختمان‌های زیادی فراماسونری است
حسن بیادی در تذکرش به مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران با انتقاد از اینکه تهاجم علیه فراماسونری از شهرداری شروع شد، اما حالا رها شده، گفت: خیابان قائممقام و وزرا پر شده از این نمادها، آنگاه به میدان انقلاب که خودمان هم قبول کردیم که نماد فراماسونری نداشت، حمله و در نهایت آن را تخریب میکنیم. زمانیکه ما ساختمان واقع در میدان آرژانتین را محکوم کردیم، بانک قوامین آن را خرید، ولی آقایان بهجای آنکه آن را اصلاح کنند، بیشتر چراغانی کردند تا دید بیشتری داشته باشد. این نمادها در بازار مبل، خیابان آفریقا و بانک سپه میدان فردوسی هم وجود دارد.طلایی، رییس کمیسیون فرهنگی شورا در موضع پاسخ به انتقادات درباره موسسه قوامین، وابسته به نیروهای مسلح، از مطالعات و گزارشهای بنیادینی خبر داد که توسط کمیسیون معماری و شهرسازی ارایه شده است: اگر قرار است نگاهها بر این مبنا باشد، بسیاری از ساختمانها شامل حال این نگاه میشوند که گزارش اش آماده شده است.در نهایت مهدی چمران، رییس شورای شهر تهران از حوزه شهرسازی شهرداری خواست به موضوع ساختمانهای دارای نمادهای فراماسونری رسیدگی کند.