ژيلا باقري در گفتوگو با ايسنا، با بيان اينكه حدود ۴۶.۷ درصد از كودكان كار ساماندهي شده در سال جاري تابعيت ايراني دارند، اظهار كرد: اين رقم ۴۵۹ كودك پسر و ۲۴ كودك دختر را شامل ميشود.

وی افزود: کودکان افغان ساماندهی شده نیز ۵۳۲ پسر و یک دختر را شامل می‌شود و ۱۸ پسر از دیگر ملیت‌ها هم ساماندهی شده‌اند.

معاون اجتماعی بهزیستی تهران در ادامه با بیان اینکه ۸۸ درصد کودکان توسط واحد سیار و پایانه‌های شهرداری به بهزیستی تحویل داده شدند، عنوان کرد: این رقم ۸۹۱ پسر و ۱۹ دختر را شامل می‌شود ضمن اینکه ۳.۶ درصد به صورت خودمعرف، ۴.۷ درصد توسط مراجع قضایی، حدود دو درصد توسط مراکز مداخله در بحران به مراکز بهزیستی معرفی شده‌اند.

باقری در ادامه تصریح کرد: در این میان کودکانی که تبعیت ایرانی ندارند به اداره اتباع بیگانه ارجاع داده می‌شود و آنهایی که کارت اقامت ندارند از مرز رد می‌شوند و آن تعدادی هم که در کشور می‌مانند دوباره وارد این چرخه شده و موارد تکراری بهزیستی را تشکیل می‌دهد.

وی در ادامه با تاکید بر وجود ضعف قوانین در برخی موارد برای ساماندهی کودکان خاطرنشان کرد: در شهرستان‌های آسیب‌پذیر تهران کودکان به عنوان منبع درآمد و کسب و کار محسوب شده و در خیابان‌ها رها می‌شوند و باید بعدازظهر هر روز بخشی از درآمد را به پدر خانواده تحویل دهند.

باقری افزود: این خانواده‌ها هر کدام چهار تا پنج فرزند دارند و هنگامی که وضعیتشان بررسی شده مشاهده می‌ شود که به خاطر استفاده از کودکان، خانواده از درآمد نسبتا مناسبی برخوردار است.

معاون اجتماعی بهزیستی تهران ادامه داد: هنگامی که به جداکردن کودک از چنین خانواده‌هایی تصمیم گرفته شود ضعف قوانین مانع می‌شوند. ساماندهی کودکان کار موضوعی چندوجهی است که باید از نظر اجتماعی مورد بررسی قرار گیرد و این امر از توان یک سازمان و ارگان خاص خارج است.

باقری در ادامه با اشاره به تهدید کودکان کار توسط باندهای توزیع مواد مخدر اظهار کرد: کودکی که در خیابان قرار دارد در برابر انواع آسیب‌ها قرار می گیرد اما کودکانی که در معرض این باندها نباشند آسیب کمتری می‌بینند و این در حالی است که آن دسته از کودکان که درگیر فعالیت‌های باندهای توزیع مواد مخدر می‌شوند متاسفانه در معرض آسیب‌های بیشتری قرار دارند.

وی افزود: حتی مشاهده می‌شود که این کودکان توسط باندها توزیع مواد مخدر معتاد می‌شوند تا کودکان وابسته شده و از کودکان بیگاری بکشند.

معاون اجتماعی بهزیستی تهران در ادامه با تاکید بر اینکه هیچ علتی را نمی‌توان به عنوان علت عمده وجود کودکان خیابانی برشمرد، گفت: در برخی کودکان فقر علت حضور آنها در خیابان است و اگر خانواده مقداری حمایت شود هیچ‌گاه دیگر کودک به خیابان نمی‌آید و در برخی موارد دیگر هم فقر فرهنگی خانواده دلیل این موضوع است.

باقری در ادامه درباره نحوه ساماندهی کودکان کار عنوان کرد: وضعیت کودکان ابتدا در یک دوره ۲۱ روزه توسط مددکار و روانشناس بررسی می‌شود تا با آنان ارتباط برقرار شود و بتوان آدرسی از خانواده شان به دست آورد.

وی افزود: در صورتی که خانواده ساکن تهران باشد وضعیت خانواده بررسی می‌شود و اگر خانواده فاقد پدر یا پدر موثر باشد تحت پوشش قرار می‌گیرد و کمک‌هایی مانند کمک هزینه و ودیعه مسکن در اختیار خانواده قرار می‌گیرد.

معاون اجتماعی بهزیستی در ادامه گفت: در صورتی که خانواده‌ توسط سرپرست زن اداره شود به مادر خانواده آموزش‌هایی داده و شغل خانگی برایش فراهم می‌شود و از طریق این حمایت‌ها شرایط بازگشت کودک به آغوش خانواده و ساماندهی او فراهم می‌شود.

باقری با اشاره به کودکان کار شهرستانی اظهار کرد: این کودکان به همراه یک مددکار به شهرستان خود اعزام و در آنجا تمام فعالیت‌های مددکاری و حمایتی لازم انجام می‌شود و درکلانشهر تهران سه مرکز یا سر، خیام و بعثت مشغول به فعالیت هستند.

وی افزود: در صورت پیدا نشدن والدین کودکان به مدت شش ماه به مراکز قرنطینه یا نگهداری موقت بهزیستی ارجاع داده می‌شوند و در طول مدت اقدامات لازم برای پیدا کردن خانواده موثر انجام می‌شود و یک مرکز پسرانه و یک مرکز دخترانه نگهداری موقت در تهران وجود دارد.

معاون اجتماعي بهزيستي تهران با اشاره به كودكاني كه سرپرست موثري برايشان پيدا نمي شود، اظهار كرد: اگر خانواده موثري پيدا نشد كودك به مراكز شبه خانواده ارجاع داده ميشود و تا زمان استقلال در مراكز ميمانند.