دكتر مصطفي قانعي در گفتوگو با ايسنا با بيان اين كه يكي از واكسنهايي كه كارايي آن در درمان سرطان اثبات شده، واكسن سرطان دهانه رحم است، گفت: با توجه به اين كه مشكلات زنان در اين زمينه نسبتا شايع است، قرارداد ساخت نخستين واكسن بيماريهاي غير واگير براي توليد واكسن سرطان دهانه رحم بين معاونت تحقيقات و فناوري وزارت بهداشت و انستيتو پاستور ايران منعقد شد.

وی افزود: بر اساس این قرارداد طی سه سال آینده این واکسن که در سلامت زنان بسیار موثر است، تولید خواهد شد.

قانعی با اشاره به نهایی شدن قراردادهای تولید واکسن بیماری‌های واگیر بر اساس فراخوان اعلام شده گفت: واکسن هاری، «ام. ام. آر»، آنفولوانزا و هموفیلوس از جمله واکسن‌هایی هستند که قرارداد آنها جهت تولید در کشور نهایی شده است که طی دو سال آینده تولید خواهند شد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر واکسن سرطان‌های رایج در کشور وجود دارد اما واکسن‌ها بر اساس نوع سرطان هر کشور تهیه شده است؛ بنابراین باید در ابتدا وضعیت بیماران سرطانی کشور بررسی شود تا علیه آن نوع سرطان، واکسن ساخته شود از این رو واردات این واکسن‌ها مشکل نخواهد شد.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با تاکید بر این که تولید داروهای بیوتکنولوژی در دنیا بیشترین درآمد را در بردارد، گفت: در این راستا تمامی کشورها تمایل به تولید این داروها دارند اما کشورهای عضو سازمان تجارت جهانی، حق کپی کردن و تولید مشابه داروها را ندارند.

وی افزود: به دلیل دشمنی غربی‌ها با کشور، ایران عضو سازمان تجارت جهانی نشده است. بنابراین این موضوع فرصتی برای ایران است تا تمامی داروهای بیوتکنولوژی را در کشور تولید کنیم.

قانعی تاکید کرد: این حق ایران است که وقتی ایران را به سازمان تجارت جهانی راه نمی‌دهند از شرکت‌های انحصاری خرید نکنیم، بنابراین برنامه‌ریزی صورت گرفته ایران تا دو سال آینده به بزرگترین تولید کننده داروهای مشابه ژنریک(بیوسمیلار) تبدیل شویم به طوری که ایران داروهای بیوتکنولوژی را که در دنیا تولید شده و تنها در انحصار چند کشور بوده است تولید خواهد کرد.

وي با بيان اين كه در حال حاضر ايران در توليد داروهاي بيوتكنولوژي رتبه اول منطقه را داراست به ايسنا گفت: ايران همچنين در جايگاه پنجم آسيا قرار دارد كه تا سال آينده به رتبه چهارم ارتقاء مييابد.