به نوشته خراسان،معاونتي که برون دادي از عملکردش در بين دانش آموزان و خانواده ها مشهود نيست وتنها برگزاري چند اردوي تفريحي ساليانه وحضور تعداد اندک مربيان پرورشي آنهم بدون داشتن برنامه درسي و کتاب در مدارس تمامي فعاليت هاي اين معاونت را طي اين سال شامل مي شود. قانون احياي معاونت پرورشي که در سال ۸۴ در مجلس تصويب شده بود در ششم تيرماه سال ۸۵ با تصويب مجلس شوراي اسلامي براي اجرا به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ شد وبا وجود گذشت ۶ سال از احياي اين معاونت در وزارت آموزش و پرورش نه تنها مردم نتيجه اي از اين احيا را لمس نکردند بلکه نمايندگان مجلس نيز نسبت به عملکرد ضعيف اين معاونت گلايه هايي را مطرح مي کنند.

اقدامات در حوزه پرورشی در آموزش و پرورش بسیار ناچیز است

نورالله حیدری دستیانی نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات در خصوص عملکرد معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش از زمان احیا تا کنون به خراسان گفت: اقدامات صورت گرفته در حوزه معاونت پرورشی بسیار ناچیز است و درحدی نیست که بتوان از آن به عنوان دستاورد معاونت پرورشی طی این سال ها نام برد. وی تاکید کرد متاسفانه برآیند اجرای این قانون بسیار ضعیف است وآنچه مد نظر قانون گذار بوده است اجرایی نشده است. این درحالی است که قانون گذار تاکید داشت با احیای قانون معاونت پرورشی باید برنامه های قبلی با همان ساختار ولی بر اساس مقتضیات زمان وبا تغییرمحتوا اجرا واحیا می شد که متاسفانه چنین اتفاقی در سطح وزارت آموزش و پرورش رخ نداده است.

وی افزود: دومین اتفاقی که قرار بود پس از اجرای قانون احیا محقق شود ایجاد معاونت پرورشی و تربیت بدنی بصورت مستقل در استان ها و وزارتخانه بود که متاسفانه این مورد هم تنها در سطح استانی محقق شد ودر زمان وزارت دکتر حاجی بابایی معاونت پرورشی وتربیت بدنی از یکدیگر تفکیک شدند. درحالی که براساس قانون مصوب مجلس تنها یک نفر باید به عنوان معاونت پرورشی وتربیت بدنی منصوب می شد وگماردن شخصی به عنوان قائم مقام وزیر درامور تربیت بدنی و سلامت خلاف قانون مصوب مجلس بود.

کمبود مربی پرورشی در بسیاری از مدارس

این نماینده مجلس یاد آور شد: براساس قانون مصوب مجلس باید درتمامی مدارس کشور یک معاون پرورشی و حداقل یک نفر مربی پرورشی بکار گرفته می شد که براساس گزارش های رسیده به کمیسیون آموزش مجلس این اتفاق دربسیاری از مدارس نیفتاده ومدارس با کمبود مربی پرورشی مواجه هستند.

اعتباری به معاونت پرورشی اختصاص نیافته

حیدری دستیانی کمبود اعتبارات را از دیگر مشکلات پیش روی معاونت پرورشی دانست و اظهار داشت: درقانون مصوب تاکید شده بود که وزارت آموزش و پرورش اعتبارات مجزا برای فعالیت های پرورشی درنظر بگیرد واین اعتبارات را سالیانه دراختیار معاونت پرورشی قراردهد اما متاسفانه هنوز هم اعتبارات در حوزه معاونت مالی است ومعاونت پرورشی از داشتن اعتبارات کافی محروم است. وی تصریح کرد مشخص است تا زمانی که مدارس با کمبود تجهیزات روبرو هستند بودجه دریافتی را به جای صرف کردن در مباحثپرورشی به مسایل عمرانی اختصاص دهند.

عضو کمیسیون آموزش مجلس با گلایه از اینکه تا کنون هیچ درس، برنامه و کتابی برای درس پرورشی درنظر گرفته نشده است گفت: متاسفانه تاکنون برنامه وکتاب درسی مشخصی برای درس پرورشی تهیه نشده تا مربیان بصورت قانونمند فعالیت کنند وآنچه مشهود است اینکه مربیان پرورشی دچار سردرگمی شده اند.

وي افزود:در حال حاضر با وجود تاکيدات بسيار مسئولان آموزش و پرورش بر احيا ي پرورشي هنوز هم نگاه به اين درس نگاه نادرست و غيرعلمي است. وي يکي از اصلي ترين معضلات پيش روي معاونت پرورشي را مشخص نبودن وظيفه مربيان ومعلمان درقبال اين معاونت دانست و گفت:وزارت آموزش وپرورش با گذشت ۶ سال از احياي معاونت پرورشي موفق به تبيين نقش مربي پرورشي ومعلمان ديگر دروس در حوزه پرورشي نشده است ومشخص نيست انجام امور پرورشي برعهده مربي پرورشي است يا اينکه تمامي معلمان بايد در انجام امور پرورشي مشارکت داشته باشند.وي تاکيد کرد اين اشکال باعث شده است مربيان پرورشي از منزلت کافي برخوردار نباشند ونتيجه کارشان در آينده تحصيلي دانش آموزان تاثيري نداشته باشد. شايان ذکر است معاونت پرورشي درسال ۱۳۵۹ توسط شهيدان گرانقدر رجايي و باهنر در آموزش و پرورش ايجاد شد اما اين معاونت مورد بي توجهي قرار گرفت و در نهايت در زمان تصدي مرتضي حاجي در وزارت آموزش و پرورش حذف شد. اما به دليل اهميتي که کارشناسان بر نقش تربيت و پرورش درآموزش و پرورش داشتند طرح احياي معاونت پرورشي تهيه و تدوين و در سال ۸۴ در مجلس به تصويب رسيد. اما از آن زمان اين معاونت با تغييرات متعددي که داشته است و داشتن ۴ معاون نتوانسته کارنامه موفقي را در اين زمينه ارائه دهد.