به گزارش افکار نیوز به نقل از فارس، کامران دانشجو طی نشست خبری در حاشیه پنجاهمین گردهمایی مشترک معاونان دانشجویی و فرهنگی اجتماعی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی از دستور جدید رئیس جمهور برای حفاظـت از دانشمندان هستهای خبر داد و گفت: به دستور رئیس جمهور برای حفاظت از دانشمندان هستهای تمهیدات ویژهای در نظر گرفته میشود.

به گفته وی در مجموعه امنیتی کشور تلاش‌های شبانه‌روزی زیادی صورت می‌پذیرد که نباید این تلاش‌ها را نادیده گرفت.

وزیر علوم تاکید کرد: بیش از ۱۰۰ مورد ترور در برنامه‌ریزی دشمنان وجود دارد که اکثر آن‌ها خنثی می‌شود و چنین مجالی به آن‌ها داده نمی‌شود اما در این بین مواردی هم هست که نمود پیدا می‌کند. بی‌انصافی است که زحمات سربازان گمنام امام زمان در وزارت اطلاعات و نیروهای امنیتی را نادیده بگیریم و زحماتشان را مدنظر نداشته باشیم.

وی با اشاره به ۳۰۰ دانشجوی دانشگاه شریف که خواستار تغییر رشته خود به رشته‌های هسته‌ای هستند، گفت: علاوه بر آن‌ها که خواستار تغییر رشته و رفتن به رشته فیزیک هسته‌ای هستند، عده‌ای از دانشجویان تاپ دانشگاه‌های کشور نیز که آمار آن‌ها بیش از هزار نفر است نیز چنین خواسته‌ای دارند. این درست عکس آن چیزی است که صهیونیسم می‌خواهد. این موضوع نشان می‌دهد که دشمن در اقدامات خود به نتیجه نرسیده است.

وی تاکید کرد: علم به شهادت نمی‌رسد و خون عالم و شهادتش به علمای دیگر انگیزه می‌دهد. در طول دو سال گذشته اساتید و دانشمندان را مورد حمله قرار دادند. این در حالی است که پیشرفت‌های علمی کشور نسبت به گذشته بسیار سریع‌تر شده است. جامعه دانشگاهی با این خباثت‌ها از صحنه بیرون نمی‌رود و باعلم و قلم خود در مقابل دشمن از انقلاب اسلامی حفاظت می‌کند.

به گفته وزیر علوم در حال حاضر ایران در منطقه رتبه اول را دارد و ترکیه را پشت سر گذاشته است. از نظر پایگاه ISI نیز رتبه دوم در منطقه را به خود اختصاص داده بود. در حال حاضر رشد تولیدات علمی در کشورهایی همچون آمریکا نزول پیدا کرده است. این در حالی است که سرعت رشد تولید علمی ایران در دنیا رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به پیشرفت‌های علمی کشور خاطرنشان کرد: این پیشرفت‌ها محصول پیوند خوردن دانشگاه‌ها با حوزه کاربرد است. خوبی این اقدامات این است که این علوم جهت ایمانی خودش را حفظ کرده است.

وزیر علوم با اشاره به سفر اخیر به آمریکای لاتین گفت: در حالی که کشور آمریکا کنار این کشور‌ها قرار دارد اما آن‌ها با توجه به داشتن مردم و دولتی آرمانی خواستار فناوری ایران هستند. استقبال آن‌ها از رئیس جمهور به عنوان نماینده ایران بسیار عالی بود. دنیا این استقبال را دید و استکبار نیز مجبور شد این استقبال را ببیند.

به گفته دانشجو علیرغم تبلیعاتی که برای فرار مغز‌ها مطرح است و گاهی نیز آمارهای کاذب ارائه می‌شود اما جامعه علمی کشور کاملا پویاست. ایران از نظر دانش در مرز حرکت می‌کند و چیزی نسبت به کشورهای اروپایی کم ندارد.

وی افزود: تجهیزات دانشگاه‌های مادر ایران جزء تجهیزاتی است که قابل رقابت با تجهیزات دانشگاه‌های بزرگ دنیا است. اساتید ایرانی جزو زحمت‌کش‌ترین اساتید دنیا هستند.

به گفته وزیر علوم جامعه علمی کشور پویایی خود را مرتب به رخ استکبار می‌کشد. آن‌ها که می‌خواهند علم ابزار سلطه برایشان باشد، واقعیت این است که نمی‌توانند دانشمندان کشور را ببینند. لذا به سوی اقداماتی همچون ترور روی می‌آورند تا رعب و وحشت ایجاد کنند. در حالی که دانشگاهیان ایرانی نشان داده‌اند این اقدام انگیزه آن‌ها را برای حرکت در مسیر علم صد چندان می‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در باره اسلامی شدن دانشگاه‌ها گفت: اسلامی شدن دانشگاه‌ها یک پروژه نیست یک پروسه است. به گفته وی ۱۵ رشته خاص در شورای تحول علوم انسانی برنامه‌ریزی می‌شود. کمیته‌های برنامه‌ریزی با کمیته‌های شورای تحول ادغام شده و یک کمیته ویژه تشکیل شده که رئیس این کمیته ویژه توسط وزیر علوم و دکتر حداد عادل انتخاب می‌شود.
در این کمیته‌ها، سرفصل‌ها در حال بررسی است و قرار بر این است که هر چقدر توانستند محصول ایجاد کنند، صبر نکنند تا به ایده‌آل برسند. برای اینکه آن را در منابع درسی دانشگاه‌ها بگذارند.

دانشجو گروه حقوق و علوم انسانی را به عنوان نمونه معرفی کرد و گفت: گزارش‌هایی که از این گروه‌ها ارائه شده است نشان می‌دهد اقدامات بسیار خوبی در این دو گروه صورت پذیرفته است.

وی تاکید کرد که نگاه وزارت علوم در اسلامی کردن دانشگاه‌ها به مراجع و مردم است.

وزیر علوم در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: در حال حاضر یک میلیون متقاضی تحصیلات تکمیلی در کشور وجود دارد. تا قبل از شروع به کار بنده ظرفیت تحصیلات تکمیلی ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر به صورت سالانه بود. در طول دو سال گذشته این آمار به حدود ۱۰۰ هزار نفر رسیده ضمن اینکه از کیفیت کاسته نشده است.

به گفته وی برای افزایش ظرفیت تحصیلات تکمیلی از ظرفیت موجود استفاده شده است. زمانی در ایران می‌خواستند دوره دکتری ایجاد کنند عده‌ای به شدت مخالفت می‌کردند‌‌ همان عده در حال حاضر با افزایش ظرفیت مخالفت می‌کنند.

دانشجو تاکید کرد: استانداردهای من درآوردی و دست و پاگیر جلوی افزایش ظرفیت تحصیلات تکمیلی را گرفته است. در دانشگاه‌های تاپ دنیا هر استادیار تا ۱۰ دانشجوی دکتری را می‌تواند هدایت کند. در حالی که در ایران در این زمینه محدودیت‌های زیادی وجود دارد. سدهای کاذبی برای عدم افزایش تحصیلات تکمیلی در کشور به وجود آمده است. گروهی در دانشگاه وجود داشتند که ۱۲ سال بود هیچ عضوی به اعضای هیئت علمی آن اضافه نشده بود. جذب هیئت علمی یعنی افزایش توان اساتید و افزایش جذب دانشجوی تحصیلات تکمیلی.

وی تاکید کرد: بار‌ها گفته‌ام که با امکانات موجود تا سه برابر ظرفیت می‌توان دانشجوی تحصیلات تکمیلی گرفت و در حال حاضر تمهیداتی در این زمینه صورت گرفته است.

وی در پاسخ به سؤالی درباره سازمان امور دانشجویان گفت: انتقال سازمان دانشجویی نیازمند کار کار‌شناسی است. در ساختمانی که قرار است سازمان امور دانشجویان منتقل شود، افرادی در حال کار کردن هستند. باید جایی در خور شأن آن‌ها در نظر گرفته شود تا سازمان امور دانشجویان به آنجا منتقل شود.

وی در باره بودجه این سازمان گفت: ‌ سازمان امور دانشجویان ردیف مستقلی از بودجه را می‌گیرد اما مانند سایر ردیف‌ها سرخط این بودجه به دست وزارت علوم است.

وی با اشاره به آئین‌نامه کرسی‌های آزاد اندیشی گفت: آئین‌نامه کرسی‌های آزاداندیشی در حال طی مسائل حقوقی است و به زودی ابلاغ می‌شود. این آئین‌نامه همه آن چیزی نیست که مقام معظم رهبری خواستار آن هستند. ما موظف هستیم در مسیر فرمایشات ایشان حرکت کنیم.

وزیر علوم در بخش دیگری از سخنان خود به جذب ۱۵ هزار عضو هیئت علمی تا دو سال آینده اشاره کرد و گفت: طی دو سال اخیر ۶ هزار عضو هیئت علمی جذب شدهاند.