تسهیلات خود اشتغالی زنان سرپرست

محمد امين معاون خودکفايي و خوداشتغالي کميته امداد با بيان اين مطلب به روزنامه خراسان گفت: کميته امداد مکلف است براساس مصوبه شوراي عالي اشتغال زمينه خوداشتغالي و خودکفايي ۲۵۰ هزار مددجوي خود را در سال جاري فراهم کند. وي افزود: همچنين شوراي عالي اشتغال براي دستيابي به اين هدف، بانک ها را موظف به پرداخت ۱۵۰۰ ميليارد تومان تسهيلات خوداشتغالي به مددجويان کميته امداد کرده است که زنان سرپرست خانوار در اولويت دريافت اين تسهيلات هستند. امين با اشاره به اين که خوداشتغالي و خودکفايي يکي از راهکارهاي توانمندسازي و خارج شدن مددجويان از چرخه حمايت هاي مالي کميته امداد است خاطرنشان کرد: براساس آخرين اطلاعات تاکنون بيش از ۲۰۰ هزار متقاضي خوداشتغالي در سامانه اشتغال کميته امداد اعم از طرح هاي خوداشتغالي و مشاغل خانگي ثبت نام کرده اند که ۱۰۰ هزار نفر از اين متقاضيان را زنان سرپرست خانوار تشکيل مي دهند. معاون خودکفايي و خوداشتغالي کميته امداد تصريح کرد: پرونده ۱۰۰ هزار زن سرپرست خانوار در نوبت دريافت تسهيلات خوداشتغالي و مشاغل خانگي قرار گرفت که اين زنان پس از مدتي از چرخه حمايتي کميته امداد خارج مي شوند. وي همچنين افزود: براساس مصوبه شوراي عالي اشتغال نيمي از مشاغل ، مشاغل خانگي و نيمي ديگر طرح هاي خوداشتغالي ميباشد.

امین تصریح کرد: براساس آمار ۷۵۰ میلیارد تومان از اعتبارات در نظر گرفته شده تا سقف تسهیلات پرداختی ۱۰ میلیون تومانی در اختیار متقاضیان طرح های خوداشتغالی و ۷۵۰ میلیارد تومان باقی مانده نیز تا سقف تسهیلات ۵ میلیون تومانی به مشاغل خانگی اختصاص می یابد. وی افزود: کمیته امداد تمامی پرونده های متقاضی دریافت تسهیلات خود اشتغالی را به بانک ها ارجاع داده است که آمارها حاکی از آن است که ۶۰ درصد منابع خوداشتغالی و ۲۰ درصد منابع مشاغل خانگی به متقاضیان پرداخت شده است. این مسئول بااشاره به این که ۳۵ درصد متقاضیان تسهیلات خوداشتغالی را زنان سرپرست خانوار تشکیل می دهد گفت: در سال جاری ۱۰۰هزار زن سرپرست خانوار متقاضی توانمندسازی برای دریافت تسهیلات معرفی شده اند. محمد امین همچنین با اشاره به موافقت معاون اول رئیس جمهور با پرداخت ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار ایجاد فرصت های شغلی به کمیته امداد گفت: قرار شده است با تخصیص این اعتبارات ۳۰ هزار فرصت شغلی ایجاد شود که در این مورد نیز زنان سرپرست خانوار در اولویت دریافت این تسهیلات قراردارند. وی افزود: براساس برنامه ریزی های انجام شده قرار است ۱۰هزار زن سرپرست خانوار در اولویت بهره مندی از اعتبارات ایجاد فرصت های شغلی قرار گیرند.

بنا به گفته این مسئول این وعده قرار است تا پایان امسال محقق شود. معاون خودکفایی و خوداشتغالی همچنین اضافه کرد: تعداد ۳۰ رشته شغلی برای خودکفایی و خوداشتغالی مددجویان کمیته امداد در نظر گرفته شده است که در ۴ شاخه مشاغل خانگی، کشاورزی، صنایع دستی و دامپروری تعریف شده است. وی همچنین یادآور شد: برنامه ها و راهکارهایی برای پایداری مشاغل و فرصت های شغلی ایجاد شده از سوی کمیته امداد در نظر گرفته شده است که مرحله اول آن مربوط به قبل از دریافت تسهیلات شامل آموزش و استعدادسنجی برای ایجاد شغل است و در وهله دوم حدود ۴ تا ۶ سال پس از دریافت تسهیلات و ایجاد فرصت شغلی، ناظران اشتغال کمیته امداد در حوزه کارشناسی و بازاریابی مددجویان را حمایت می کنند.

وی همچنین افزود: در سال جاری میزان سوخت وام های خوداشتغالی و خودکفایی کمیته امداد کمتر از یک درصد است.

اعتبار سال آینده تعاونی‌ها به بهزیستی و کمیته امداد اختصاص می یابد

معاون وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي گفت: براساس هماهنگي هاي انجام شده اعتبارات سال آينده تعاوني ها به سازمان بهزيستي و کميته امداد اختصاص مي يابد. به گزارش مهر ، سيد عبدالله عمادي افزود: قرار گرفتن اعتبارات تعاونيهاي سراسر کشور به بهزيستي و کميته امداد کمک بسيار موثري در رفع مشکلات گروه هدف اين دو نهاد است . وي با اشاره به احياي معاونت پيشگيري در سازمان بهزيستي گفت: با احياي مجدد اين معاونت ميتوان از بروز مشکلات در آينده جلوگيري کرد.