۲ سال مرخصی زایمان برای مادران شاغل

به گزارش جوان آنلاین،به گفته رئیس مرکز امور زنان، به موجب این پیشنهاد قرار است موقعیت شغلی مادرانی که از این طرح استفاده میکنند به خطر نیفتد، چرا که به زعم مجتهد زاده توازن میان زن، امنیت خانواده و اشتغال با اجرای طرح دورکاری امکانپذیر است و اجرای آن برای زنان شاغل بسیاری از مشکلات آنها را حل میکند. اختصاص موضوع سومین نشست اندیشههای راهبردی به موضوع زن و خانواده و تأکیدات مقام معظم رهبری به این موضوع سبب شده است تا بار دیگری این موضوع، محور توجه مسئولان کشور قرار گیرد و در کنار اندیشیدن به نقشهای اجتماعی زنان، نیم نگاهی به دغدغههای ذاتی آنان یعنی مادری و همسری داشته باشند.
مطابق قانون فعلی کار، زنان شاغل تنها شش ماه مرخصی دارند تا آنگونه که دوست دارند مادری کنند. با پشت سر گذاشتن این دوران کوتاه اما مادر ناگزیر است کودکش را از آغوش گرم خود جدا نماید و به مهد کودک تحویل دهد. جدایی مادران شاغل از فرزندان شیرخوارشان موضوعی دردناک است که اگرچه در جامعه جا افتاده، اما آسیب‌های روحی فراوانی را برای هر دو طرف به همراه دارد؛ آسیب‌هایی که هزینه به مراتب گزاف‌تر از حقوق ناچیز اینگونه مادران به خانواده و جامعه تحمیل می‌کند. به باور دکتر مصطفی اقلیما، یکی از مهم‌ترین انگیزه‌های زنان شاغل، ‌دغدغه‌های معیشتی است، از همین رو آنان ناچارند فرزندانشان را به مهدهایی بفرستند که این مددکار در گفت‌وگو با «جوان» حتی یکی از آنها را استاندارد نمی‌داند. بنا به تأکید رئیس انجمن علمی مددکاری کشور، تربیت کودکان زیر نظر مربیان غیر متخصص و بی‌تجربه مهدهای کودک آسیب‌های روحی فراوانی را برای آنان به همراه دارد و از سوی دیگر مادران شاغل نیز باید استرس وضعیت کودک‌شان در مهد را در تمام ساعات کاری به همراه استرس کار با خود یدک بکشند.
همچنین امکان یک سال مرخصی بدون حقوق حتی برای نیروهای قراردادی چه زن و چه مرد فراهم است با این وجود اما شرکتهای خصوصی اغلب ترجیح میدهند با کارمندان خانمی که مادر میشوند خداحافظی کنند. بنابراین با فرض تصویب چنین پیشنهادی در هیئت دولت، شاید برای مادران شاغل در بخش دولتی گشایشی حاصل شود، اما بعید به نظر میرسد بخش خصوصی زیر بار اجرای چنین قانونی برود و اینها همه در حالی است که رهبر فرزانه انقلاب همواره بر نقش زن در خانواده و اهمیت تأمين اقتصادی بانوان شاغل یا حتی غیرشاغل تأكيد داشتهاند.