به گزارش افکار نیوز به نقل از خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران ، جليل سالاري - مدير عامل شركت پخش فرآوردههاي نفتي، در اين باره اظهار كرد: بعد از سالها تلاش توانستيم در سال جهاد اقتصادي فرآوردههايي در حد استانداردهاي روز دنيا ارائه كنيم.

وی با بیان این‌که از روز گذشته در شش جایگاه پایتخت حدود ۲۶۳ هزار لیتر نفت‌گاز و حدود ۹۵۳ هزار لیتر بنزین یورو ۴ عرضه شده، ادامه داد: طبیعتا تا فردا که روز هوای پاک است، مردم در تهران می‌توانند از بنزین یورو ۴ بهره‌مند شوند.

او با بیان این‌که در حال حاضر واحد تولید گوگرد پالایشگاه تندگویان نیز توانسته است تا سقف۹۹.۹ درصد تولید خود را گوگردزدایی کند، این موضوع را در کاهش آلایندگی هوا بسیار موثر دانست و افزود: ‌ بنزینی که امروز و فردا درجایگاه‌ها عرضه می‌شود، شاید از نظر کیفیت در حد بنزین یورو۵ باشد، چرا که میزان گوگرد آن در حد پنج PPM است؛ در حالی که قرار بود این رقم حدود ۱۰تا ۴۰ PPM باشد.

وی در ادامه با بیان این‌که در حال حاضر در کشور پتانسیل تولید بنزین یورو ۴ تا سقف حدود ۴۰ میلیون لیتر تا پایان سال وجود دارد، ‌ گفت: ما می‌توانیم تا سقف ۵۸ درصد این سوخت را در سطح کلانشهرهای کشور عرضه کنیم.

او در ادامه عنوان کرد: ‌ علاوه بر بنزین یورو۴ در بخش نفت‌گاز هم با واحدهایی که در سال آینده به بهره برداری می‌رسند، می‌توانیم استانداردهای یورو۵ را محقق کنیم.

سالاری ادامه داد: می‌توانیم تا حد ۳۶ میلیون لیتر نفت‌گاز با استانداردهای بالاتر تولید کنیم که این در شرایطی است که میزان مصرف نفت‌گاز در روز حدود ۵۰ میلیون لیتر است که به این ترتیب شاهدیم تا حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد از محصولات این فرآورده در حد استانداردهای یورو۴ خواهد بود.

وی ادامه داد: ‌ این درحالی است که تعهد ما به این شکل بوده است که تا پایان امسال ۱.۸ درصد و تا پایان برنامه پنجم ۶.۵ درصد از سوخت کشور را مطابق با استانداردهای یورو۴ ارائه کنیم.

مدیرعامل پخش فراورده‌های نفتی در ادامه صحبت‌های خود عنوان کرد: قطعا با توجه به تلاش‌هایی که در شرکت پخش و پالایش صورت گرفته، لازم است که خودروسازان هم اقدامات مناسبی در این زمینه انجام داده و استانداردهای خود را بالاتر ببرند تا بدین ترتیب سوختی که با کیفیت و هزینه بالا تولید می‌شود، به بهترین شکل ممکن مورد استفاده قرار گیرد.

سالاری در عین حال یادآور شد: بنزینی که به مناسبت روز هوای پاک و با استاندارد یورو ۴ عرضه می‌شود، به گونه‌ای است که برای خودرو‌های مدل بالا بسیار مقرون به صرفه است و میزان مصرف سوخت آن‌ها را کاهش می‌دهد.

وی در پایان صحبت‌های خود اظهار کرد: ‌ اکنون حدود ۱۷ میلیون مترمکعب سی. ان. جی در طول روز عرضه می‌شود که از این نظر ما هم توانسته‌ایم اهداف برنامه پنجم را مطابق آنچه که تا پایان این برنامه مقرر شده پیش ببریم.

به گزارش ايسنا، عرضه نمادين سوخت يورو۴ در تهران در شرايطي است كه امروز در شهر اراك هم سوخت يورو ۴ به خودروها عرضه شده است. بنزين يورو ۴ در حال حاضر در پالايشگاه شازند اراك در حال توليد است.