به گزارش فارس ، هیساکو اوکاوا ظهر امروز در مراسم چای ژاپنی که در موزه هنرهای معاصر اصفهان به مناسبت هفته فرهنگی ژاپن در اصفهان برگزار شده است، اظهار داشت: مراسم چای ژاپنی یکی از مراسم بسیار رسمی و تجربهای منحصر به فرد در نوشیدن چای است، که طی تاریخی طولانی در کشور ژاپن رواج داشته و امروزه به عنوان یک سنت جذاب و متفاوت نقش مهمی در معرفی توریسم برای این کشور دارد.

وی شادو یا سادو را همان مراسم چای ژاپنی دانست و تصریح کرد: در این مراسم چای سبز طبق اصولی خاص از ماتچا(پودر چای سبز) تهیه و با اجرای مراسم اوته‌مائه که به طور کلی به دو خانواده " اومونه سنکه " و " اوراسنکه " باز می‌گردد، ‌ برگزار می‌شود.
مدیر کانون هنرهای «گون‌ئن» با بیان اینکه در هفته فرهنگی ژاپن در اصفهان مراسم چای ژاپنی در حال برگزاری است، بیان داشت: سبک به نمایش گذاشته در اینجا جزو سبک " اوموته سنکه " است که آقای " فوهاکو کاواکامی " بنیان‌گذار آن بوده است، و تفاوت سبک‌ها در رفتارهای جزئی طرز نوشیدن چای و غیره است.

وی با اشاره به مراسم چای که ریشه در مناسک و اعمال آیینی کشور ژاپن دارد، تاکید کرد: هدف از اجرای این مراسم جلب توجه افراد به جزئیات و احترام به زیبای نهفته در هر جز اندک و ناچیز از پدیده‌های جهان است.
«اوکاوا» گفت: مراسم سنتی چای در ژاپن به سال‌های ۱۴۲۲ تا ۱۵۰۲ باز می‌گردد که این رسم برای نخستین بار توسط یک راهب زن به نام «موراتا شوکو» ابداع شد؛ این مراسم در زبان ژاپنی «چانویو» نامیده می‌شود که به معنی چای آب داغ است و در واقع ستایش زیبایی و جنبه‌های خاکی این جهان را به دلیل تکرار زندگی روزمره از نظرها پنهان مانده است.

وی افزود: در واقع میهمانان شرکت کننده در مراسم آیینی چای ژاپنی می‌آموزند تا برای هر واقعیت ساده و عادی زندگی روزمره خود ارزش قائل شوند، چرا که آن‌ها طی این مراسم نمونه‌ای از هماهنگی و توازن را در مقیاسی کوچک تجربه می‌کنند.
مدیر کانون هنرهای «گون‌ئن» با توضیحاتی در مورد مراسم چای ژاپنی اظهار داشت: ابتدا میزبان با ماهوت پاک‌کن تمام ظرف‌ها و نیز کاسه چینی چای، را به صورت یک آیین نمادین پاک و سپس تهیه چای را آغاز می‌کند.
وی اضافه کرد: با استفاده از ابزار اندازه‌گیری دقیقی مخلوط پودر چای سبز را در ظرف چینی ریخته و سپس مقداری آب به آن اضافه کرده و با آرامش با یک همزن چوبی این مخلوط را به هم زده و با آداب خاصی چای را تهیه می‌کنند.
«اوکاوا» ادامه داد: میهمان باید با ظرافت و دقت با دو دست کاسه چای را به احترام میزبان بالا برد، و پیش از نوشیدن چای میهمان کاسه را بچرخاند و از نوشیدن چای از قسمت جلوی کاسه و نوشیدن سریع خودداری کند و پس از دو یا سه جرعه لبه کاسه را با انگشتان خود پاک کند.

وی تاکید کرد: در این مراسم فراسوی لذت نوشیدن چای، میهمان را ترغیب میکند تا درکی تازه از آرامش و سادگی به دست آورد که در زندگی روزمره هر انسانی قابل دستیابی است.