کوه فرامرزان آتشفشان نیست و توان فوران ندارد

افكار نيوز: يك كارشناس جغرافيا با اشاره به مسائل علمي و فني، احتمال وقوع آتشفشان و فوران گدازهها و گازها را در منطقهاي همانند فرامرزان رد و بيان داشت: كوه موسوم به آبگرم در منطقه فرامرزان ادامه رشته كوه زاگرس و از نوع رسوبي است.
وی با اشاره به حفره‌ای که به زعم و تصور مردم دهانه آتشفشان است یادآور شد: این حفره در کوهی واقع شده که از جنس گنبدهای نمکی است که معمولا در این نوع گنبدها، سازه‌ها هر چند که بزرگ باشد به دلیل وجود نمک مدام در حال حرکت به بالا هستند.
فتحی با بیان اینکه این حرکت سبب فوران و تخلیه آب به سمت بالا می‌شود افزود: گنبدهای نمکی سبب حرکت لایه‌های زمین و تشکیل چشمه‌های آب گرم و در نتیجه وقوع زلزله است چرا که نمک از اعماق به سمت بالا حرکت می‌کند.
وی ادامه داد: طبق نقشه‌های زمین‌شناسی موجود، گنبدهای نمکی منطقه فرامرزان جوان و هنوز به سطح زمین نرسیده‌اند.
وی با اشاره به تصورات و عقاید مردم مبنی بر وجود کوه آتشفشان در این منطقه اظهار داشت: می‌توان گفت که هیچ سند و مدرکی دال بر وجود کوه آتشفشان در منطقه فرامرزان در حال حاضر وجود ندارد و دلیل قوت‌گیری برخی از باورها و شایعاتی که این روزها بسیار قوت گرفته شاید وجود سنگ‌های عمدتاً سیاه رنگی در پیرامون کوه و حفره یاد شده، باشد.
فتحی تاکید کرد: این سنگ‌ها ربطی به گدازه‌ها ندارد.
این کارشناس با بیان اینکه تاکنون هیچ گروه کارشناسی زمین‌شناسی به طور رسمی و کامل، زمین‌های منطقه را مورد مطالعه و بررسی قرار نداده است بیان کرد: تنها شرکت نفت در قبل از انقلاب به منظور اکتشاف در این منطقه تحقیقاتی انجام داده و نقشه زمین شناسی تهیه شده در آن زمان کماکان مورد استفاده قرار می‌گیرد.
وی همچنین یادآور شد: در راستای کاهش نگرانی‌ها باید مطالعاتی در سطح علمی بالا در این منطقه صورت گیرد.

انتهاي پيام/ب.