به گزارش مشرق، همچنین گوشیهای PDA مانند، معمولاً صفحه نمایش بزرگتری دارند و اکثراً صفحه نمایشهای حساس به تماس هستند و با قلم با آنها کار میکنند. در نتیجه اغلب صفحه کلید ندارند و از صفحه کلید مجازی روی صفحه نمایش استفاده میکنند. برای انتخاب بین این دو مدل، شاید بیشتر شکل ظاهر و استفاده راحت تر از هر کدام میتواند تعیین کننده باشد.




با این وجود بر اساس پژوهش‌های دانشگاه ورچستر، گوشی‌های هوشمند ایراداتی نیز دارند که از جمله می‌توان به صدمه زدن به حس‌های موجود در نوک انگشتان به خاطر استفاده زیاد از سیستم استفاده از لمس صفحه نمایش آنهاست.

همچنین اخیرا کمپانی فولکس واگن آلمان استفاده از گوشی‌های هوشمند در زمان کار را بشدت محدود و ممنوع کرده است و علت آن را قابلیت زیاد این گوشی‌ها برای اتلاف وقت کارمندان ذکر کرده است.

گوشیهای هوشمند این قابلیت را دارند که اپلیکیشنهای زیادی روی آنها نصب شود و کاربرد بازی و سرگرمیآن را بالا ببرد. تکنولوژیهای نوین کارایی را بالا میبرد اما باعث اختلال در کار و فعالیتهای جدی مانند درس خواندن نیز میشوند. همچنین مشخص شده است که کسانی که با گوشیهای هوشمند کار میکنند دچار استرس بیشتری نسبت به کسانی میشوند که که با گوشیهای دیگر کار میکنند هر چند به علت استرس زا بودن گوشیهای هوشمند در این پژوهش اشاره ای نشده است.