به گزارش افکار نیوز به نقل از مهر، حجت الاسلام محی الدین بهرام محمدیان در همایش تبیین استقرار سیستم آموزشی ۳-۳-۶ که با حضور معلمان و فرهنگیان استان عصر دوشنبه در سالن اجتماعات فرهنگسرای شهید رجایی قزوین برگزار شد، گفت: متاسفانه نظام آموزشی کشور برگرفته از فرهنگ غربی و وارداتی است و سنخیتی با فرهنگ غنی ایرانی ندارد که باید اصلاح شود.

وی افزود: نظام آموزشی که از منابع خارجی تغذیه شود و طراحی آن بر اساس تفکر غربی باشد نمی تواند نیازهای فرهنگی دانش آموزان ما را تامین کند و در برخی مواقع ما را با مشکل مواجه می کند.

محمدیان تصریح کرد: در طراحی و استقرار نظام جدید آموزش و پرورش باید از آموزه های اسلامی و فرهنگ غنی دینی و ایرانی بهره گیریم تا نظامی مبتنی بر فرهنگی ایرانی طراحی و تدوین شود.

راه اندازی ۶۰ هزار کلاس ششم ابتدایی

وی با اعلام اینکه از سال آینده ۶۰ هزار کلاس ششم ابتدایی در مدارس کشور راه اندازی می شود و سیستم جدید آغاز خواهد شد، از آموزش معلمان برای آشنایی با سیستم جدید خبرداد و اظهارداشت: برای آموزش دروس پایه ششم بیش از ۱۸۰ ساعت آموزش عمومی در استانهای کشور پیش بینی شده است.

رئیس سازمان پژوهش، برنامه ریزی و تالیف کتب درسی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تامین تجهیزات، نیروی انسانی، تدوین برنامه درسی، مدرسه، مقررات و قوانین لازم پیش بینی شده است.

وی افزود: در سیستم جدید آموزشی مقطع ابتدایی ۶ ساله می شود که ۳ سال اول اجباری است و در سه سال دوم دروس اختیاری و تخصصی خواهد بود.

محمدیان گفت: برنامه درسی در این سیستم با در نظر گرفتن مقطع سنی دانش آموزان تالیف و تدریس می شود که در مرحله اول کتب مقطع ابتدایی تالیف و آماده شده است.

وی، انتشار کتاب فشرده گویا، استفاده از روش چند رسانه ای، بکارگیری بسته آموزشی در کنار کتابهای درسی را از دیگر اقدامات انجام شده در راستای تغییر نظام آموزشی در مقطع ابتدایی ذکر کرد و گفت: در این روش با تغییر فضای آموزشی از کلاس درس به خارج از این محیط زمینه تقویت روحیه پژوهشگری در کودکان فراهم خواهد شد و معلمان نیز در راهبرد آموزشی نقش موثرتری بر عهده خواهند گرفت.

محمدیان، استقرار سیستم رتبه بندی و تخصص حرفه ای معلمان را از دیگر محورهای مورد توجه در این سیستم دانست و یادآورشد: حقوق و مزایای معلمان از این پس بر اساس نظام جدید پرداخت خواهد شد.