گواهینامه‌های رانندگی سه گروه می‌شوند

به گزارش ايسنا، سردار اسكندر مومني روز سهشنبه با حضور در مركز اطلاعات و كنترل ترافيك پليس راهور ناجا افزود: در ده ماهه اول امسال بيش از يك ميليون و ۱۴۰ هزار دستگاه خودرو (معادل ۸/۳ درصد افزايش) و حدود ۷۹۰ هزار دستگاه موتورسيكلت جديد (معادل ۴/۰ درصد افزايش) شماره گذاري شدند و بيش از يك ميليون و ۸۰۰ هزار جلد گواهينامه جديد (معادل ۸/۲۲ درصد افزايش) نيز در كشور صادر شده است.

وی همچنین به آمارهای پزشکی قانونی اشاره کرد و گفت: آمارها نشان می‌دهد در ۹ ماهه امسال علیرغم ورود این تعداد خودرو، موتورسیکلت و راننده جدید به چرخه حمل و نقل ۲ هزار و ۷۳۹ نفر(معادل ۳/۱۴ درصد) کشته‌های تصادفات رانندگی و ۱۵ هزار و ۶۱۲ نفر(معادل ۲/۶ درصد) مجروحان حوادثرانندگی و ۸۵ هزار فقره(معادل ۱/۲۰ درصد) تصادفات رانندگی در کشور کاهش داشته است.

وی با اشاره به افزایش نرخ جرایم رانندگی با اجرای قانون جدید اظهار کرد: علیرغم این امر واریزی به خزانه از قبل جرایم رانندگی حدود هشت درصد کاهش نشان می‌دهد که این امر حاکی از آن است که شعار پلیس در این زمینه که «جریمه هدف نیست» محقق شده است.

وی به آمار خروج خودروهای فرسوده اشاره کرد و گفت: در ده ماهه امسال تنها ۱۸۱ هزار و ۱۵۹ دستگاه خودرو فرسوده از رده خارج شده است که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۷/۹ درصد کاهش نشان می دهد.

افزایش شدت تصادفات رانندگی در کشور علیرغم کاهش شمار آن

رییس پلیس راهور ناجا یکی از مهمترین ارمغان‌های قانون جدید رسیدگی به تخلفات رانندگی را کاهش تخلفات حادثه‌ساز عنوان کرد و گفت: در مجموع تخلفات حادثه‌ساز در کشور حدود هشت درصد کاهش داشته است؛ به شکلی که بیشترین کاهش را در بخش عبور از چراغ قرمز با ۲۰ درصد، سرعت غیرمجاز و انجام حرکات مارپیچ هر کدام ۱۵ درصد و حرکت با دنده عقب حدود هشت درصد شاهد هستیم.

وی با اشاره به تعداد کشته‌های تصادفات رانندگی گفت: بر این اساس با کاهش قابل توجه شمار کشته‌های تصادفات رانندگی در سال جاری از وارد آمدن حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان خسارت مادی به کشور جلوگیری شد که سهم هر ایرانی از این رقم حدود ۱۲۰ هزار تومان منفعت است.

به گزارش ایسنا، مومنی به افزایش شدت تصادفات رانندگی در کشور اشاره کرد و گفت: در حالی که در سال گذشته به ازای هر ۱۰۰ فقره تصادف ۴۳ نفر کشته و مجروح می‌شدند، این رقم در سال جاری به ۵۲ نفر افزایش یافته است که این امر نشان می‌دهد علیرغم آن که دستگاه‌های مسئول در زمینه تصادفات رانندگی در این عرصه وارد عمل شدند اما کاهش ایمنی خودروها موجب شده که شدت تصادفات علیرغم کاهش تعداد کشته‌ها، ‌ مجروحان و تعداد تصادفات، افزایش داشته است.

اجرای طرح ویژه کنترل ناوگان حمل و نقل عمومی از ۱۵ بهمن ماه

وی با تاکید بر اینکه شمار خودروها در کشور هم اکنون از مرز ۱۴ میلیون دستگاه عبور کرده است، گفت: پیش بینی می‌کنیم تا پایان دهه ۹۰ شمار خودروهای کشور به بیش از ۴۰ میلیون دستگاه برسد، بر این اساس امکان کنترل سنتی و دستی تخلفات خودروها وجود ندارد لذا پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی بزرگترین مرکز کنترل ترافیک خاورمیانه را راه اندازی کرده است که در این مرکز پیش بینی‌های آینده نیز صورت گرفته است.

رییس پلیس راهور ناجا از اجرای طرح ویژه کنترل ناوگان حمل و نقل عمومی از ۱۵ بهمن ماه خبر داد و گفت: متاسفانه طی ماه‌های آذر و دی بالغ بر ۶۶ نفر در تصادفات اتوبوس‌ها کشته و ۲۳۰ نفر مجروح شدند؛ لذا پلیس با توجه به استقبال شهروندان از سیستم‌های حمل و نقل عمومی تصمیم گرفت از ۱۵ بهمن ماه طرح ویژه کنترل ناوگان حمل و نقل عمومی را در جهت ارتقای ایمنی سفرها آغاز کند.

به گزارش ایسنا، مومنی تاکید کرد: بر این اساس در صورت تصادف هر خودروی ناوگان عمومی به غیر از بررسی صحنه، رفتار ترافیکی و سایر زمینه‌های بروز تصادف، بر اساس قانون جدید نقش تعاونی، پایانه، مدیران فنی پایانه و … آنها نیز بررسی شده و حتی نقش همکاران پلیس راه در کنترل این خودرو نیز مشخص می‌شود.

گواهینامه‌های کشور ۳ گروه می‌شود

از ابتدای سال آینده تمامی گواهینامه‌ها بر اساس سیستم جدید صادر می‌شود

وی از تغییر نوع و تعداد گواهینامه‌های صادره در کشور خبر داد و گفت: طرح جدیدی در این خصوص تدوین شده که از دهه مبارک فجر اقدامات لازم برای اجرایی شدن آن از جمله آموزش بخش‌های ذیربط و فراهم‌سازی امکانات لازم صورت می‌گیرد.

رییس پلیس راهور ناجا با اشاره به اینکه هم اکنون شش نوع گواهینامه در کشور وجود دارد، افزود: بر اساس طرح جدید شمار گواهینامه‌های کشور به سه نوع شامل پایه ۳، پایه ۲ و پایه یک و نوع خودروهایی که این گواهینامه‌ها برای رانندگان آنها صادر می‌شود به سه دسته سبک، نیمه سنگین و سنگین تقسیم می‌شوند.

وی اظهار امیدواری کرد که از ابتدای سال آینده تمامی گواهینامه‌ها بر اساس سیستم جدید صادر شود که بدین ترتیب دقت و مهارت رانندگان برای دریافت گواهینامه باید افزایش یابد و مهارت و دانش نظری آنها نیز تقویت شود.

نحوه صدور مجدد گواهینامه برای رانندگانی که گواهینامه‌شان باطل می‌شود

وی در خصوص بخشودگی جرایم رانندگی سال ۸۹ گفت: بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان از این بابت به حساب خزانه واریز شده است.

مومنی در خصوص افرادی که تخلفات حادثه‌ساز مرتکب و مشمول دریافت نمره منفی می‌شوند نیز اظهار کرد: در صورتی که راننده طی سه مرحله بر اساس قانون نمره منفی بگیرد، در مرحله آخر گواهینامه وی باطل شده و راننده مذکور پس از گذشت یک سال می‌تواند مجددا همانند رانندگانی که برای بار اول گواهینامه دریافت می‌کنند نسبت به دریافت گواهینامه اقدام کند.

به گفته وی در خصوص این دسته از رانندگان سختگیری برای صدور گواهینامه نیز بیشتر خواهد بود.

متاسفانه به راحتی قانون دور زده می‌شود و می‌روند و قانون را عوض می‌کنند و خودروی غیراستاندار مجوز شماره‌گذاری می‌گیرد

حتی یک مرکز تست خودرو نیز در کشور نداریم

وی در پاسخ به سوالی در خصوص ایمنی خودروها و ممنوعیت تردد برخی خودروهای ناایمن در کشور نیز گفت: آمارها نشان می‌دهد متاسفانه ایمنی خودروها هیچ کمکی به کاهش تلفات تصادفات رانندگی نکرد که اگر این امر اتفاق می‌افتاد قطعا شمار سوانح و حوادثرانندگی در کشور بیشتر از این کاهش می‌یافت.

رییس پلیس راهور ناجا با اشاره به اینکه ظرفیت قانون جدید همین میزان بوده است گفت: قطعا اگر بخواهیم کاهش کشته‌های تصادفات استمرار یابد بخش‌های دیگر به کمک بیایند.

وی یکی از دلایل اصلی افزایش شدت تصادفات را پایین بودن ایمنی خودروها عنوان کرد و گفت: در عین حال مشاهده می‌کنیم به راحتی قانون دور زده می‌شود و می‌روند و قانون را عوض می‌کنند و خودرویی که استاندارد نیست مجددا مجوز شماره گذاری می‌گیرد و حتما هم چند ماه دیگر باید منتظر باشیم و بشنویم که این خودرو ایمن شده است اما واقعیت چیز دیگری است!

مومنی با اشاره به اینکه سالانه بیش از ۵/۲ میلیون دستگاه خودرو در کشور تولید می‌شود گفت: ‌ این در حالیست که متاسفانه حتی یک مرکز تست خودرو نیز نداریم و تمامی استناد دستگاه‌های نظارتی برای ایمنی خودروها بر اساس گواهینامه‌ها و مجوزهای خارجی است.

ممنوعیت تردد برخی خودروهای ناایمن در جاده‌ها

وی به طرح پلیس راهور ناجا در خصوص ممنوعیت تردد برخی خودروهای ناایمن در جاده‌های کشور اشاره کرد و گفت: پلیس بر اساس قانون مختار است در برخی از زمان‌ها و مکان‌ها محدودیت‌ تردد ایجاد کند.

به گزارش ایسنا، رییس پلیس راهور ناجا افزود: بر این اساس پلیس در نظر دارد تا پس از تدوین ساز و کارهای قانونی لازم جلوی تردد خودروهای ناایمن را گرفته و مثلا اعلام کنیم که برخی خودروها فقط مجاز به تردد در شهرها هستند و اجازه تردد در جاده‌ها را ندارند.

وي در خصوص نقاط حادثه خيز نيز اظهار كرد: ۵۱ درصد كشتهها در صحنه تصادفات و ۴۹ درصد در حين انتقال، امداد و بيمارستان رخ ميدهد؛ اين در حاليست كه نرم اين ميزان ۱۵ تا ۲۰ درصد است لذا دستگاههاي مربوطه بايد در اين زمينه تلاش مضاعفي داشته باشند.