به گزارش افکارنیوز به نقل از مجله پزشکی مادر، عامل ایجاد کننده آفت میکروب و ویروس نیست، آفت جزء بیماریهای سیستم ایمنی است. این بیماری بیشتر بافت نرم داخل دهان را گرفتار مى كند و در هر سنى ممكن است فرد را مبتلا كند.

عوامل مختلفی باعثپیدایش زخم‌های آفتی می‌شوند؛ استرس‌های روحی روانی، کمبودهای ویتامین‌های B۱، B۲، B۶، Bو C، کمبود برخی مواد تغذیه‌ای همچون روی، اسید فولیک، آهن، کلسیم، سلنیم یا آلرژی‌های غذایی و افزودنی‌های خوراکی و یا سایر مواد دندانپزشکی، داروها، تغییرات هورمونی، مسائل ژنتیکی و عوامل عفونی و بیماریها.

برای پیشگیری از این عارضه دندان های‌ خود را روزانه‌ حداقل‌ دو بار مسواک‌ بزنید و مرتب از نخ‌ دندان‌ استفاده‌ کنید تا تمیزی‌ و سلامتی‌ دهان‌ و دندان ها حفظ‌ شود، سعی‌ کنید استرس نداشته‌ باشید، از تماس‌ نزدیک‌ با افراد دچار عفونت خودداری‌ کنید. توجه داشته باشید؛ رعایت بهداشت دهان و استفاده از دهان شویه ی تتراسایکلین، می تواند به بهبودی بیمار کمک نماید. برای بهبود این بیماری دهان‌ را روزانه‌ ۳ بار یا بیشتر با محلول‌ نمک‌ شستشو دهید، زخم ها را مرتباً با کمک‌ گوش‌ پاک‌ کن‌ آغشته‌ به‌ پراکسید هیدروژن ۲درصد باشد، پاک‌ کنید. برای کاهش درد از تکه هاى کوچک یخ روى نقاطى که دچار آفت است، استفاده کنید. از مصرف غذاهاى اسیدى، قندى، پر ادویه و هر غذایى که باعثتشدید درد و تحریک زیاد دهان مى شود، اجتناب کنید.

آفت خودبه خود بهبود می یابد، راه درمان آفت رعایت مواردی است که باعثصدمه و تحریک مخاط دهان می ‌شود، مسواک زدن به طرز ناصحیح یا خوردن غذاهای محرک و سفت، غذاها یا نوشیدنی های خیلی سرد و خیلی داغ باعثبروز آفت می شود.

برای درمان آفت می توانید از گیاه آویشن، گل گندم و برگ درخت ازگیل استفاده کنید؛ یک قاشق غذا خوری از گیاه آویشن را با آب بجوشانید، این محلول را روزی چند مرتبه دهان شویه کنید.