به گزارش فارس ،ذبحی در همایش سراسری روسای پلیس مبارزه با مواد مخدر کشور که امروز در ستاد فرماندهی ناجا برگزار شد، اظهار داشت: در بین مجموعه قاچاقچیان زمزمههایی در خصوص ناکامی پلیس در برخورد با مواد مخدر شنیده میشود که آنها میگویند بعد از گذشت ۳ دهه از پیروزی انقلاب اسلامی قاطعیت، نتایج چندانی به بار نداشته و نتیجهبخش نبوده است.

همچنین مجازات سنگین تاثیری ندارد. ولی آیا این سال‌ها مبارزه چند هزار شهید و جانباز نداشته و این موارد نتایج قاطعیت نیست و نتایج مطلوبی به بار نیامده است؟

وی در خصوص کنترل اعتیاد به عنوان دستاورد نخست، ادامه داد: اگر آمار مقایسه‌ای در مورد معتادان داشته باشیم شاهد تفاوت چشمگیر در این زمینه در سالهای قبل و بعد از انقلاب هستیم.

معاون قضایی دادستان کل کشور بیان کرد: در سال ۱۳۱۴ بالغ بر یک و نیم میلیون نفر معتاد بودند که معادل ۷ درصد جمعیت جامعه است. همچنین از سال ۱۳۱۴ تا سال ۱۳۳۴ یعنی حدود ۲۰ سال قبل همین تعداد معتاد در کشور داشتیم.

ذبحی با بیان اینکه اوایل سال۵۷ حدود ۲.۵ میلیون معتاد داشتیم که معادل ۶ درصد جمعیت کشور است، افزود: از دهه ۷۰ تاکنون یک میلیون و ۲۰۰ هزار معتاد داریم که اگر معتاد تفننی را به آن بیفزایم این تعداد به ۲ میلیون می‌رسد.

با ۲۵۰۰ نوع مواد مخدر مواجه هستیم

وی ادامه داد: اگر ۴ میلیون معتاد نسبت به جمیعت ۷۵ میلیونی کشور در نظر بگیریم قریب به ۵ درصد جمعیت کشور معتاد هستند که با تلاش‌هایی که شده و سیاست‌هایی که اعمال شده و مبارزاتی که انجام شد به نتایج خوبی رسیده‌ایم و این در حالی است که قبل از انقلاب چند نوع مواد مخدر داشتیم ولی امروز با ۲۵۰۰ نوع مواد مخدر در اشکال و اسامی مختلف مواجه هستیم.

ذبحی با توجه به انواع مواد مخدر روانگردان و گستردگی مواد مخدر و همجواری با افغانستان که بزرگترین تولید کننده مواد مخدر است گفت: به طور طبیعی نسبت به این هجمه وسوسه‌انگیز مواد مخدر، ما نه تنها افزایش معتاد بلکه کاهش نیز داشتیم.

معاون قضایی دادستان کل کشور در خصوص بحثکنترل مواد مخدر به عنوان دستاورد دوم، عنوان کرد: چند سال گذشته مگر قاچاقچی مواد مخدر که با جسارت و گستاخی مسلحانه وارد استان می‌شدند، نداشتیم ولی امروز دیگر به این شکل نیست و امکانش سلب شده است. در حقیقت کنترل و انسداد مرزها موفقیت کسب کرده‌ایم.

وی ادامه داد: با توجه به گزارش امسال، سیر مستمر مواد مخدر امروز به چندین مورد کاهش پیدا کرده است؛ با جلساتی که با مسوولان افغانستان گذاشته‌ایم به آنها گفتیم که مرزها را ببندند و ورود قاچاقچیان مواد مخدر جلوگیری کنند چرا که در غیر این صورت نظام جمهوری اسلامی با اتباع خارجی مانند اتباع داخلی برخورد خواهد کرد. این قاطعیت نتیجه مطلوب به بار داشته است چرا که قاچاقچیان مسیر قاچاق خود را تغییر داده و از مسیر خشکی به سمت دریا می‌روند که این به این معنا است که در این زمینه موفقیت کسب کرده و آنها را ناکام گذاشته‌ایم.

معاون قضایی کل کشور بیان کرد: در بسیاری از استان‌ها ما شاهد کاهش آمار کشفیات و حجم محموله‌ها هستیم در حقیقت محموله‌های چند تنی خرد شده‌ است که این ناشی از ناتوانی چرخه قاچاق و قاچاقچیان است که مسیر خود را تغییر داده و به سمت کشور دیگر می‌روند.

در بسیاری از استان‌ها شاهد کاهش آمار کشفیات هستیم

ذبحی در خصوص قاچاق مرفین گفت: در دو سال گذشته وقتی قاچاقچیان متوجه شدند که مجازات قاچاق مرفین در داخل کشور اعدام است و همچنین با دیدن انهدام چند آزمایشگاه در این زمینه دیگر کم کم ریشه این قاچاق خشکانده شد در واقع ما در این زمینه خوشبین هستیم که ریشه آن کامل خشکانده شود و این دستاورد قاطعیت است.

انهدام بیش از ۲۵ آزمایشگاه مواد مخدر شیشه در استان تهران

وی با اشاره به اینکه اصلاحیه قانون مبارزه با موادمخدر در سال ۸۹ به جا و به موقع بود، افزود: وقتی مجازات مواد مخدر شیشه هم‌ردیف مواد مخدر دیگر قرار گرفت این موضوع دلگرمی برای پلیس شد که در این زمینه بیش از ۲۵ مورد آزمایشگاه مواد مخدر شیشه در استان تهران منهدم شده و عوامل آن دستگیر و بزودی مجازات شدید برای آنها اعلام خواهد شد.

معاون قضایی دادستان کل کشور با اشاره به اینکه پلیس وقتی اراده می‌کند می‌تواند نتایج مطلوبی را به بار بیاورد، گفت: می‌خواهیم این اراده گسترده مبارزه با مواد مخدر و مواد روانگردان محقق شود و در حقیقت آسیب‌ها شناخته و این مبارزه تحقق یابد.

وی ادامه داد: ‌در سال‌های گذشته قاطعیت‌هایی که اعمال شده است، نتیجه‌بخش بوده و ما آثار آن را شاهد هستیم و نتیجه می‌گیریم که قاطعیت باید با توان بیشتر طی شود تا شاهد موفقیت بیشتری باشیم.

ذبحی عنوان کرد: در بررسی دقیق در پروندههای قضایی شاهد این هستیم که ساز و کار و استراتژی نتظامی و قضایی ما در مبارزه با عوامل اصلی قاچاق مواد مخدر دچار ضعف بوده است.