افکار نیوز : سال گذشته شرکت مهندسی اتریشی IAT۲۱ شروع به ساخت یک ماشین پرنده کرد که مانند یک مرغ مگس خوار در هوا شناور می ماند، به سرعت یک جت پرواز می کرد، مانند یک بالن هوای گرم به آرامی حرکت می کرد و آن قدر ساده بود که یک مکانیک خودرو می توانست آن را تعمیر کند. نمونه ی اولیه ی این شرکت که D-Dalus نام دارد حدود ۵ فوت در ۳ فوت مربع (۰٫۹۱ متر در ۱٫۵۲ مترمربع) است و می تواند حدود ۱۰۰ پوند (۴۵٫۳۵ کیلوگرم) را جابه جا کند. اما تنها اندازه و قابلیت حمل وزن ماشین چشمگیر نیست. یک ماشین پرنده بدون ایرفویل (airfoil) یا نیرو محرکه جت می تواند جاهایی برود که اکثرا نمی توانند: حرکت در فضاهای بسیار تنگ و پرواز در شرایط آب و هوایی نامناسب.

مجموعه روتورها

چهار روتور این ماشین پرنده ۲,۲۰۰ دور در دقیقه می چرخند و شش تیغه ی متصل به دیسک هایی از جنس فیبر کربن یک محور جهت دار ایجاد کرده اند. این تیغه ها به عنوان ایرفویل های کوچک عمل می کنند و زاویه ی چرخشی آن ها به طور مداوم تغییر می کند. برای پرواز عمودی، هنگام چرخش دیسک، لبه ی هدایتی تیغه ها به طرف مرکز دیسک بوده سپس به یک جهت می چرخد و به سوی مرکز دیسک در پایین بر می گردد و این باعثایجاد یک فشار دیفرانسیلی می شود. در عکس زیر می توانید روتورهای D - Dalus را مشاهده کنید.



یاطاقان های بدون اصطکاک

یاطاقان های موجود نمی توانستند فشار ۱۰۰۰Gs نیروی بین دیسک های فیبر کربنی و تیغه های خود را تحمل کنند بنابراین مهندسان از یاطاقان های ساخت خودشان در D - Dalus استفاده کرده اند. این یاطاقان ها شبیه به بشکه های فلزی کوچک هستند که این نیرو را بهتر از اجسام کروی نگه می دارند اما با این حال می توانند به اندازه ی کافی برای حرکت تیغه ها بچرخند.

حفظ موقعیت خودکار

برای تصحیح خودکار سرعت، موقعیت و تعادل ماشین پرنده، موتورهای D - Dalus به وسیله ی تغییر زاویه ی تیغه ها با مجموعه ی روتورها در ارتباط است. اگر شخص کنترل کننده ی ماشین با استفاده از کنترل های رادیویی آن را به سرعت به یک سمت حرکت دهد، ماشین باز هم تعادل خود را با افزایش نیروی مخالف حفظ می کند. این سیستم همچنین می تواند برای شرایط نامتعارف و در بادهای شدید تنظیم شود.




ناوبری پیشرفته

رادار، GPS و سه دوربین چند طیفی (فرکانس مرئی، EHF-فرکانس بسیار بالا و مادون قرمز) به عنوان چشم های D-Dalus عمل می کنند و اطلاعات بصری از الگوریتم جلوگیری از برخورد استفاده می کنند. این سیستم آن قدر حساس است که دقت پرواز و شناور ماندن D-Dalus آن بسیار بالا و اینچی است و می تواند در بالای وسایل در حال حرکت به راحتی شناور بماند (مثلا عرشه ی یک کشتی در دریاهای مواج) یا سوخت گیری مجدد از یک D-Dalus دیگر در حال پرواز به راحتی برایش امکان پذیر است.