این عمل جراحی شایع ترین عمل جراحی است كه روی نوزادان پسر انجام می شود . این عمل فقط در بین كشورهای اسلامی مرسوم نیست بلكه در سایر نقاط دنیا نیز انجام می شود طبق آمار درحدود ۴۸ درصد مردان در كانادا این عمل را انجام داده اند كه نشان از شیوع بالای این عمل حتی در كشورهای مسیحی و دور دست است.

به گزارش افکار نیوز به نقل از واحد مرکزی خبر، ریسک عفونت های ادراری در مردانی که این عمل را انجام داده اند ۳ تا ۷ برابر کمتر است ختنه نشدن ریسک بروز سرطان آلت تناسلی مردان را نیز ۳ برابر افزایش می دهد. اما انجام این عمل با خطراتی هم همراه است و البته اکثراً خفیف هستند. خونریزی شایع ترین عارضه است که در یک درصد موارد دیده می شود.

ختنه پسران اگر بعد از یکسالگی انجام شود، بهتر است اما ۲ روش برش و حلقوی ختنه هیج کدام مزیتی بر دیگری ندارند. درباره زمان انجام ختنه ۲ نظریه وجود دارد. یکی اینکه این عمل در دوران نوزادی انجام شود و دیگری پس از یک سالگی است و هنوز مشخص نشده کدام برتر است. بهتر است پس از یکسالگی انجام شود و این کار احتمال عوارض را کمتر می کند.

البته در بالای یکسالگی به دلیل تکامل حس و اعصاب ناحیه باید حتماً با بیحسی انجام شود. در مورد روش حلقوی اگر متخصص ارولوژی به کار وارد باشد روش پسندیده و قابل قبولی محسوب می شود.

یکی از عوارض ختنه تنگی نوک مجرا به دلیل ایجاد زخم در اثر ختنه است که می تواند براثر تماس محل ختنه با کهنه نوزاد حاصل شود. لذا توصیه می شود برای جلوگیری تنگی بعد از ختنه از کرم پماد های استروئیدی در محل ختنه به مدت ۷ روز تا ۱۰ روز برای پیشگیری از تنگی های بعدی از مجرا استفاده کنید.