مبتلایان به کبد چرب، رژیم لاغری بگیرند

مرتضی صفوی روز شنبه در گفت و گو باایرنا افزود: وی با بیان اینكه كاهش وزن در بهبود كبد چرب تاثیرگذار است، افزود: افرادی كه دچار این بیماری هستند باید از مصرف غذاهای پركالری پرهیز كنند.

صفوی اضافه کرد: همچنین این دسته از بیماران باید از مصرف قند، مرکبات، شربت، نوشابه، آب نبات، نمک، چربی ها از جمله کره، خامه، آبگوشت، مغز، زبان، جگر و همچنین غذاهای سرخ کردنی پرهیز کنند.

وی ادامه داد: برطرف کردن چاقی و اضافه وزن، کنترل چربی‌های خون، کنترل قند خون و افزایش فعالیت بدنی به کنترل این بیماری کمک شایانی می کند.

صفوی با بیان اینکه یک رژیم غذایی متعادل برای تخفیف و درمان بیماری کبد چرب ضروری است، افزود: برای مقابله با بیماری کبد چرب باید مصرف ویتامین ها و مواد معدنی در برنامه غذایی قرار گیرد.

این متخصص تغذیه گفت: دریافت بیش از حد همه انواع ویتامین ها و مواد معدنی برای سلامت افراد مبتلا به کبد چرب توصیه نمی شود.

صفوی اضافه کرد: از آنجا که بیماری کبد چرب شامل تجمع چربی در کبد است لذا به نظر می رسد که در یک رژیم غذایی مناسب برای بیماری کبد چرب باید مصرف غذاهای پر چرب محدود شود.

وی گفت: افراد مبتلا به بیماری کبد چرب باید از مصرف بیش از حد پروتئین اجتناب کنند، چرا که مصرف زیاد پروتئین ممکن است به کبد استرس و فشار اضافه ای را تحمیل کند، پروتئین باید از طریق مصرف غذاهای دریایی، گوشت لخم و عاری از چربی، حبوبات و منابع گیاهی تامین شود.

صفوی با بیان اینكه برای بیماران چرب كبدی مصرف گوشت مرغ و ماهی بر مصرف گوشت های قرمز ارجحیت دارد، گفت: یك رژیم غذایی مناسب برای كاهش بیماری كبد چرب باید غنی از میوه و سبزیجات باشد، سبزیجات برگ دار و میوه جاتی كه حاوی اسید فولیك هستند برای سلامت كبد اهمیت دارد، میوه ها همچنین غنی از ویتامین ث هستند.