به گزارش ایرنا،
* حکمت(۱۲۱) فاصله میان دو عمل

چقدر فاصله بین دو عمل دور است، عملی که لذتش می رود و کیفر آن می ماند و عملی که رنج آن می گذرد و پاداش آن ماندگار است.

* حکمت(۱۲۲) عبرت از مرگ یاران

هنگامی که امیرالمومنین(ع) در تشییع جنازه ای بودند، صدای خنده مردی را شنیدند. آنگاه فرمودند: گویی مرگ بر غیر ما نوشته شده و حق، بر غیر ما واجب گردید و گویا این مردگان مسافرانی هستند که به زودی باز می گردند، در حالی که بدن هایشان را به گورها می سپاریم و میراثشان را می خوریم. گویا ما پس از مرگ آنان جاودانه ایم! آیا چنین است که اندرز هر پند دهنده ای از زن و مرد را فراموش می کنیم، در حالی که نشانه تیرهای بلا و آفات قرار گرفته ایم؟

* حکمت(۱۲۳) الگوهای کامل انسانیت

خوشا به حال کسی که خود را کوچک می شمارد و کسب و کار او پاکیزه است و جانش پاک و اخلاقش نیکوست، مازاد بر مصرف زندگی را در راه خدا بخشش می کند و زبان را از زیاده گویی باز می دارد و آزار او به مردم نمی رسد و سنّت پیامبر(ص) او را کفایت کرده، بدعتی در دین خدا نمی گذارد.

* حکمت(۱۲۴) روانشناسی زن و مرد

غیرت زن، کفر آور و غیرت مرد نشانه ایمان اوست.

* حکمت(۱۲۵) امام و شناساندن اسلام

اسلام را چنان می شناسانم که پیش از من کسی آنگونه معرفی نکرده باشد. اسلام همان تسلیم در برابر خدا و تسلیم، همان یقین داشتن و یقین، اعتقاد راستی است و باور راستین همان اقرار درست، و اقرار درست انجام مسوولیت ها، و انجام مسوولیت ها همان عمل کردن به احکام دین است.

* حکمت(۱۲۶) شگفتی ضد ارزش ها

در شگفتم از بخیل، به سوی فقری می شتابد که از آن می گریزد و سرمایه ای را از دست می دهد که برای آن تلاش می کند. در دنیا چون تهیدستان زندگی می کند اما در آخرت چون سرمایه داران محاکمه می شود.

در شگفتم از متکبری که دیروز نطفه ای بی ارزش، و فردا مرداری گندیده خواهد بود و در شگفتم از آن کسی که آفرینش پدیده ها را می نگرد و در وجود خدا تردید دارد! و در شگفتم از آن کس که مردگان را می بیند و مرگ را از یاد برده است و در شگفتم از کسی که پیدایش دوباره را انکار می کند در حالی که پیدایش آغازین را می نگرد و در شگفتم از آن کسی که خانه نابودشدنی را آباد می کند، اما جایگاه همیشگی را از یاد برده است.

* حکمت(۱۲۷) نکوهش از سستی در عمل

آن کسی که در عمل کوتاهی کند، دچار اندوه گردد و آن را که از مال و جانش بهره ای در راه خدا نباشد، خدا را به او نیاز نیست.

* حکمت(۱۲۸) تاثیر عوامل زیست محیطی در سلامت

در آغاز سرما خود را بپوشانید و در پایانش آن را در یابید. زیرا(سرما) با بدن ها همان می کند که با برگ درختان خواهد کرد، آغازش می سوزاند و پایانش می رویاند.

* حکمت(۱۲۹) کوچکی مخلوقات

بزرگی پروردگار در جانت، پدیده ها را در چشمت کوچک می نمایاند.

* حکمت(۱۳۰) توجه به فنا پذیری دنیا

زمانی که حضرت علی(ع) از جنگ صفین برگشت و به قبرستان پشت دروازه کوفه رسید، رو به مردگان فرمودند: ای ساکنان خانه های وحشت زا و محله های خالی و گورهای تاریک، ای خفتگان در خاک، ای غریبان، ای تنها شدگان، ای وحشت زدگان، شما پیش از ما رفتید و ما در پی شما روانیم و به شما خواهیم رسید.

اما خانه هایتان! دیگران در آن سکونت گزیدند و اما زنانتان! با دیگران ازدواج کردند و اما اموال شما! در میان دیگران تقسیم شد! این خبری است که ما داریم. حال شما چه خبر دارید؟

آن حضرت سپس به اصحاب خود فرمودند: بدانید كه اگر اجازه سخن گفتن داشتند به شما خبر مي دادند كه بهترین توشه، تقوا است.