رسوایی بیشترآمریکاباحراج آثارباستانی ایران

حجتالاسلام موسی قربانی در گفتوگو با فارس درباره تصمیم جدید آمریکا برای فشار به ایران مبنی بر حراج اشیای تاریخی ایران که عمدتاً هم پیش از انقلاب اسلامی تحت عنوان "امانت" از ایران خارج کردهاند، اظهار داشت: سرقت تاریخی یک ملت از ناحیه کسانی اتفاق میافتد که بیهویتی خودشان را قبول دارند و با این کارها میخواهند هویت پیدا کنند.

وی ادامه داد: تا به حال همه رقم جنایت از آمریکایی‌ها دیده بودیم، ترور، تحریم، تحمیل جنگ، مصادره دارایی‌ها و… اما اینکه هویت و تمدن تاریخ یک کشور را هم سرقت کنند و بخواهند بفروشند نشان دهنده این است که آخرین برگی است که آمریکایی‌ها دارند و می‌خواهند رو کنند.

عضو کمیسیون قضایی مجلس گفت: این به این معناست که چون خودشان هویت ندارند هویت کشورهای متمدن را می‌خواهند بدزدند تا وقتی خودشان مثل متمدن‌ها نمی‌توانند بشوند کشورهای متمدن به سطح آنها نزول پیدا کنند.





آثار باستانی ایران هر نقطه‌ای از دنیا که باشند معرف ایران هستند



حجت‌الاسلام قربانی ادامه داد: آمریکایی‌ها متوجه نیستند که آثار ایران هر جا که باشد نشانه تمدن ایرانی است و آنها فقط آبروی خودشان را می‌برند. این آثار حراج هم بشود دوباره به موزه می‌رود. آیا آنها می‌توانند زیر این آثار بنویسند متعلق به «کارتر»! این آثار هر جا که باشند تمدن ایران و ایرانی را نشان می‌دهند.

وی تاکید کرد: این اقدام آمریکا برای حراج اشیای تاریخی ایران باعثرسوایی بیشتر آمریکا در عرصه بین‌‌الملل می‌شود.

عضو کمیسیون قضایی مجلس گفت: ادعای غربی‌ها مبنی بر اینکه تحریم‌ها برای فشار به ملت ایران است تا در باب هسته‌ای تسلیم شوند چه ارتباطی به حراج آثار باستانی ایران می‌تواند داشته باشد آنها نه دنبال مسائل حقوقی و نه کارشناسی هستند بلکه فقط می‌خواهند ملت ایران را اذیت و خاطر آنها را مکدر کنند وگرنه حراج آثار باستانی ربطی به مسائل هسته‌ای ندارد و این هم تاکیدی بر واهی بودن ادعاهای آمریکایی‌‌ها است.

حجت‌الاسلام قربانی گفت: وزارت خارجه و سازمان میراثفرهنگی و گردشگری باید نسبت به طرح این موضوع به مجامع بین‌المللی شکایت کنند.



به گزارش فارس به نقل از پایگاه " نایک "(شورای ملی ایرانیان آمریکا)، یکی از کمیته‌های سنا طی روزهای اخیر یک لایحه پیشنهادی را به رأی‌ گذاشت که بر اساس آن موزه‌ها و دانشگاه‌های آمریکا که دارای اشیای قدیمی و تاریخی ایران از جمله کتیبه‌های تخت جمشید هستند راحت‌تر بتوانند آثارشان را به مزایده و حراج بگذارند تا دولت آمریکا بتواند مدارک مستدل‌تری علیه ایران جمع آوری کند. اگر این لایحه به تصویب نهایی برسد آثار مرتبط با تخت جمشید تقریبا به راحتی به بالاترین پیشنهاد دهندگان فروخته خواهد شد.



این پیشنهاد که در راستای افزایش تحریم‌های آمریکا علیه ایران است توسط سناتور " منندز " به زودی در مجلس سنا به رای گذاشته خواهد شد.



با این حال شورای ملی ایرانیان آمریکا با انتقاد از این اقدام سنا اعلام کرده است که این آثار جزء میراثبشریت هستند و تلاش می‌کند از آثار تاریخی ایران در آمریکا محافظت کند و در این زمینه باید با دادگاه، کنگره و حتی کاخ سفید مبارزه کند.



به همین منظور شورای ملی ایران-آمریکا از کنگره خواسته است که متن این لایحه را تغییر دهد و آثار باستانی و تاریخی موجود در موزهها و دانشگاههای آمریکا را مورد تهاجم و حراج قرار ندهد.