کتایون نجفی زاده در گفتگو با مهر با بیان اینکه صفهای طولانی بیماران برای پیوند اعضا همچنان ادامه دارد گفت: در میان این صفوف جانبازان شیمیایی هم هستند. البته دو سال قبل یک مورد عمل موفقیت آمیز از پیوند ریه برای یکی از جانبازان شیمیایی انجام شد.

هزینه ۱۸ میلیونی ویژه بیماران پیوند اعضا

وی در مورد میزان هزینه بیماران پیوند اعضا در طول مدت درمان گفت: با اینکه پیوند اعضا رایگان انجام می شود ولی هزینه های بعد از عمل بسیار بالاست. بیماران برای قرص ضد قارچ ۵۰ هزار تومان، برای آمپول ضد قارچ ۷۰۰ هزار تومان و برای داروهای خاص صدها هزار تومان هزینه می کنند که تهیه این داروها در طول مدت ۱۴ روز بستری بیماران میانگین ۳ تا ۱۸ میلیون تومان هزینه دارد.

هنوز هیچ قانونی بیمه ها را ملزم به پوشش داروهای پیوند اعضا نکرده است

رئیس واحد پیوند دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با بیان اینکه هنوز هیچ قانونی بیمه های کشور را ملزم به پوشش داروهای پیوند نکرده است گفت: حتی لایحه پیشنهادی به مجلس هم نتوانست پیوند اعضا را در ردیف بیماریهای خاص قرار دهد و بیماران پیوند اعضا زیر بار هزینه های سنگین بعد از عمل مانده اند.

وی افزود: سالانه حدود ۳ تا ۶ هزار مورد مرگ مغزی در کشور اتفاق می افتد که متاسفانه از این تعداد مرگ مغزی تنها ۳۰۰ مورد منجر به اهدای عضو می‌شود.

مرگ ۲۵ درصد بیماران در صفوف پیوند اعضا

نجفی زاده علت پایین بودن آمار اهدای عضور از بیماران مرگ مغزی را عدم رضایت خانواده بیماران افزود: همه ساله ۲۵ درصد بیماران لیست انتظار پیوند ارگانهای حیاتی نظیر قلب، ریه و... به علت نرسیدن به موقع عضو پیوندی میمیرند.