به گزارش فارس، حسن امامیرضوی امروز در مراسم تقدیر از بیمارستانهای دوستدار مادر اظهار داشت: الگوهای مناسبی را در این سالها برای کاهش مرگ و میر مادران پیشنهاد کردهایم و مشخصههایی که برای بیمارستانهای دوستدار مادر در نظر گرفته شده کاملاً گویاست ولی آن چیزی که مهم است این است که باید کارهایمان هماهنگ باشد؛ اتفاقی که در حوزه بهداشت و درمان رخ داده است.

وی افزود: ما باید شاخص‌هایمان را زمانبندی و هماهنگ کنیم ضمن اینکه در حوزه بیمارستانی دو برنامه ساختاری و زیرساختی را دنبال می‌کنیم که ارزشیابی و اعتباربخشی و حاکمیت خدمات بالینی هستند.

وی با اشاره به عملکرد وزارت بهداشت در اعتباربخشی بیمارستانها تصریح کرد: سعی کردیم بخش‌های عملکردی را جدا در نظر بگیریم؛ به عنوان مثال بلوک‌های زایمانی به عنوان فصلی جدا در نظر گرفته شده و استاندارد مشخصی را تعریف کردیم تا بیمارستان‌ها را بر اساس آن ارزیابی کنیم و از سال ۹۱حدود ۱۰ آیتم که توسط معاونت درمان تعریف شده از طریق دانشگاه علوم پزشکی روی بیمارستان‌ها اجرا و ارزیابی می‌شود.

امامی رضوی اذعان داشت: ما ناچاریم برای هدف‌هایی که در بیمارستان‌های دوستدار مادر دنبال می‌کنیم‌ گایدلاین و پروتکل‌های مشخصی را جاری کنیم چرا که اگر برنامه‌های ما تبدیل به عمل نشود فقط به شعار بسنده کرده‌ایم.

وی ادامه داد: شیب تند کاهش مرگ و میر مادری را باید حفظ کنیم تا آنجایی که در مداخلات ما مشکلی وجود دارد باید وارد شویم و آن را حل کنیم به همین مقدار متخصصان زنان و زایمان ما در این زمینه نقش دارند از لحظه‌ای که فرد مادر می‌شود تا آخر عمر تحت پوشش متخصص زنان و زایمان است و انتظار داریم این متخصصان مراقبت‌های لازم را انجام دهند تا مادر پرخطر نداشته باشیم.

معاون درمان وزارت بهداشت با اظهار تاسف از افزایش آمار سزارین در کشور تصریح کرد: علی‌رغم هدفگذاری وزارت بهداشت برای کاهش سزارین با رشد این گونه زایمان‌ها مواجهیم.

وی گفت: باید دید چه کسی باید پاسخگوی این امر باشد هرچقدر که ما تلاش کنیم اما وظیفه اصلی بر عهده متخصصان زنان و زایمان است. اگر مشکل را به گردن مردم بیندازیم و بگوییم فرهنگ مردم است پس چه کسی باید این فرهنگ را اصلاح کند به جز متخصصان زنان و زایمان کسی قادر به این کار نیست.

امامی رضوی گفت: ما مداخلات لازم را تا کنون در این امر انجام داده و از این پس هم هر جا که لازم باشد مداخله می‌کنیم.

معاون وزیر بهداشت اضافه کرد: شاخصهای مهمی که در کاهش سزارین تاثیرگذار است را مداخله کردیم به عنوان مثال اصلاح تعرفه، فراهم کردن امکانات لازم برای زایمان طبیعی از جمله این کارهاست اما اراده اصلاح این طرح باید در متخصصان زنان و زایمان به وجود بیاید اما این اراده را در این قشر نمیبینم و ما شاخصهای سختتر از این را اصلاح کردهایم به عنوان مثال در بیماریهای غیرواگیر متمرکز شدیم و تا ۵ سال آینده مطمئنیم در زمینه کاهش دیابت، فشار خون، بیماریهای کلیوی اتفاقات خوبی خواهد افتاد.