محسن ناصری در گفتوگو با فارس اظهار داشت: دیدگاه طب سنتی سلامت محور است و سلامتی برای آن بسیار اهمیت دارد.

وی گفت: سلامتی بر ۶ محور استوار است که می‌توان به آب و هوا، خوردنی‌ها و آشامیدنی‌ها، حرکت و سکون، خواب و بیداری، احتباس و استفراغ و اعراض نفسانی اشاره کرد.

مدیر گروه طب سنتی دانشکده پزشکی دانشگاه شاهد تهران اصافه کرد: هوا باید پاک و عاری از آلودگی، بخارات و ذرات باشد همچنین آب باید خالص باشد و املاح کلسیمی و گوگردی نداشته باشد.

ناصری ادامه داد: خوردنی‌ها و نوشیدنی‌ها نیز در طب سنتی بسیار اهمیت دارد که برای هر فرد متفاوت است. غذای اصلی بشر نان گندم است که نان گندم برای مزاج‌های معتدل مفید است.

وی بیان داشت: افراد به اندازه کافی باید فعالیت داشته باشند. ابن سینا درباره ورزش می‌گوید که اگر کسی ورزش صحیح انجام دهد از بسیاری از بیماری‌ها دور می‌شود. البته استراحت به اندازه نیز اهمیت دارد.

مدیر گروه طب سنتی دانشکده پزشکی دانشگاه شاهد تهران افزود: خواب و بیداری نیز اهمیت دارد. خواب مناسب خوابی است که ساعت ۱۰ شب تا قبل از طلوع آفتاب باشد و خواب بیش از حد نیز موجب بیماری می‌شود.

ناصری عنوان کرد: پنجمین شرط سلامتی این است که مواد زائد از بدن خارج شود ولی متأسفانه امروزه به دانش آموزان توصیه می‌شود که در مدرسه دستشویی نروند. بسیای از آنها ادرار و مدفوع خود را تا بعد از ظهر نگه می‌دارند که موجب بیماری می‌شود.

وی گفت: ششمین شرط سلامتی حالات روانی است مثل شادی، لذت و غم که امروزه اکثر مردم ناراحت هستند.