به گزارش فارس، اولویتهای ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار سپردهگذار عمره مفرده از طریق بانکهای ملی و ملت اعلام شده و همان طور که پیشبینی میشد، هیچ یک از سپردهگذاران عمره در قرعهکشی اخیر حذف نشدند و تمامی ثبتنامکنندگان در لیستهای انتظار جا گرفتند.

پیش از انجام قرعه‌کشی اخیر، فارس در قالب اخبار و گزارش‌های مختلف نسبت به تشکیل لیست انتظار تقریبا ۱۰ ساله در ثبت‌نام‌های اخیر عمره هشدار داده بود چرا که در ثبت‌نام‌های شهریور و مهر ماه امسال و در فرصت ۲ ماهه ثبت‌نام بیش از ۶.۵ میلیون نفر اقدام به ثبت‌نام کردند که در لیست اعزام قرار گرفتن این تعداد پس از سال ۹۳ به معنای پر شدن ظرفیت اعزام به عمره مفرده تا حدود سال ۱۴۰۰ بود.

در حال حاضر و با اعلام اولویت‌های قطعی ثبت‌نام‌‌شدگان عمره، تمام این پیش‌بینی‌ها مبنی بر تشکیل لیست انتظار ۱۰ ساله به وقوع پیوست.

تکمیل ظرفیت اعزام تا سال ۱۴۰۰

اما در پی قرعه‌کشی عمره مفرده برخی اخبار از مخالفت بعثه با نحوه انجام قرعه‌کشی اخیر و ایجاد لیست‌های انتظار طولانی مدت منتشر شد که این امر نیز حکایت از دغدغه بعثه مقام معظم رهبری برای ممانعت از پر شدن ظرفیت اعزام عمره تا سال ۱۴۰۰ داشت.

از سوی دیگر، با اعلام نتایج اولویت‌ها و قرار گرفتن عده‌ای در اولویت‌های پس از ۴۰۰ برخی گلایه‌ها نیز از سوی مردم و ثبت‌نام‌کنندگان عمر شکل گرفت به گونه‌ای که صاحبان اولویت‌های پس از ۴۰۰ و به صورت خاص‌تر، اولویت‌های پس از ۵۰۰ که در واقع زمان اعزام آنها به عمره در حالت خوش‌بینانه به بعد از سال ۱۳۹۷ موکول خواهد شد، رضایتی از این امر ندارند.

شورای عالی حج تصمیم‌گیر اصلی حج و عمره

در بررسی این مسئله نباید از نقش تصمیمات شورای عالی حج به ریاست رئیس‌جمهور و با عضویت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی غفلت کرد به گونه‌ای که پس از طرح شدن برخی زمزمه‌ها مبنی بر مخالفت بعثه با ایجاد لیست انتظار ۱۰ ساله برای عمره، در نهایت تصمیم‌گیری در این خصوص به شورای عالی حج به ریاست احمدی‌نژاد واگذار شد.

آشفتگی بازار سکه و ارز بهانه‌ای برای شورای عالی حج

در این بین آشفتگی مشکوکی که در طول ۲ ماهه اخیر در بازار سکه و ارز کشور ایجاد شد نیز بهانه‌ای برای اعضای اصلی شورای عالی حج شد تا این وضعیت وخیم بازار را توجیهی برای ممانعت از بازپسگیری سپرده‌های عمره بدانند و در نهایت شورای عالی حج، مقرر کرد تمامی ۶.۵ میلیون سپرده‌گذار عمره در لیست اعزام قرار گیرند و صرفا این نکته مورد تاکید قرار گیرد که اگر عده‌ای مایل به بازپسگیری سپرده‌های خود باشند، این امکان برای آن فراهم باشد.

بررسی برخی انتقادات و نقطه‌نظرات ثبت‌نام‌کنندگان عمره مفرده در این دور، گویای بسیاری از حقایق در این خصوص است.

مشخص نیست اعزام‌ها در سال‌ها آتی چگونه خواهد بود

احمد هدایی از جمله ثبت‌نام‌کنندگان عمره در سال جاری است که اولویت وی ۵۱۰ اعلام شده است؛ هدایی با ابراز نارضایتی از اولویت خود می‌گوید: ظاهرا باید حدود ۷ سال منتظر اعزام خود بمانم که در طول این مدت، مشخص نیست که شرایط اعزام‌ها به عربستان به چه صورت خواهد بود.

رضا رحمانی نیز یکی از صاحبان اولویت با شماره ۵۴۴ است، وی درباره زمان اعزام خود می‌گوید: با محاسبه‌‌ای که به صورت تقریبی انجام داده‌ام، اعزام من در سال ۱۳۹۹ خواهد بود ولی با این وجود منتظر اعزام خواهم ماند و قصد بازپس‌گیری سپرده خود از بانک را ندارم.

شورای عالی حج می‌توانست تصمیمی معقول‌تر اتخاد کند

اما روح‌الله فدایی از خبرنگاران حوزه حج یکی از رسانه‌ها است که اولویت وی ۵۲۱ اعلام شده است؛ وی ایجاد مشکلی به نام لیست‌های انتظار ۱۰ ساله را ناشی از تصمیم‌گیری شورای عالی حج می‌داند و می‌گوید: ظاهرا در موضوع در لیست گنجانده شدن ۶.۵ میلیون نفر، سازمان حج و زیارت چندان تصمیم‌گیر نبوده و شورای عالی حج، سازمان حج را مکلف به اجرای چنین تصمیمی کرده است.

وی با بیان اینکه مسبب اصلی ایجاد لیست انتظار ۱۰ ساله برای عمره، شورای عالی حج است، می‌گوید: شورای عالی حج می‌‌توانست با تصمیم معقول‌تر، مانع از طولانی شدن لیست‌های اعزام به عمره شود.

پرویز سلوکی نیز از جمله ثبت‌نام‌کنندگان عمره است که بخت با او یار بوده و صاحب اولویت ۳۰۱ شده است؛ سلوکی می‌گوید: ظاهرا اعزام من در سال ۹۲ یا ۹۳ انجام می‌شود و کاملا از ثبت‌نام و زمان اعزام خود راضی‌ام.

با توجه به ابعاد مختلف موضوع ثبت‌نام‌های اخیر عمره مفرد و تعیین اولویت‌ ۶.۵ میلیون نفر در قالب ۳۰۰ اولویت که هر اولویت ۲۲ هزار نفر را در خود جای داده باید گفت که برخی اغراض مالی و اقتصادی سرانجام تأثیر نامطلوب خود را به نحوه ثبت‌نام و اعزام عمره‌گذاران نیز گذاشت و متاسفانه در عمره مفرده نیز با وضعیتی تقریبا مشابه آنچه در حج تمتع شاهد بودیم، مواجه شدیم.

عمره هم به وضعیت تمتع گرفتار شد

پیش از این تنها در خصوص حج تمتع لیست انتظار ۱۷ ساله در برابر مشتاقان این فریضه واجب قرار داشت اما در حال حاضر برای عمل مستحبی عمره مفرده نیز باید از ۳ تا ۱۰ سال در نوبت اعزام قرار گرفت و این در صورتی است که مشتاقان عمره در سال جاری امکان و فرصت ثبتنام عمره را یافته باشند و در غیر این صورت انتظار تشرف به عمره برای افرادی که امسال موفق به ثبتنام نشدهاند به بیش از ۱۵ سال نیز افزایش خواهد یافت.