به گزارش مهر،دانشگاه تربیت معلم یکی از قدیمی ترین دانشگاه های کشور است و در حال حاضر ۴ معاونت، هفت دانشکده، چهار موسسه تحقیقاتی، چهار پژوهشکده، دو قطب علمی و ۲۶۴ عضو هیات علمی شامل ۲۹ استاد، ۳۶ دانشیار، ۱۴۸ استادیار، ۴۹ مربی و ۲ مربی آموزشیار دارد.

ساختمان مرکزی دانشگاه در تهران واقع در خیابان شهید مفتح است که ساختمان آن بر اساس طرح مهندسی مارکف روسی تبار(ساختمان کتابخانه مرکزی کنونی) ساخته شده ­است.

با افزایش رشته­های تحصیلی و گسترش فعالیت­های آموزشی، تحقیقاتی و پشتیبانی زمینی به مساحت تقریبی ۲۱۲ هکتار در منطقه پردیس کرج به دانشگاه واگذار شد که عملیات احداثساختمان آن از سال ۱۳۵۵ آغاز و در حال حاضر ساختمان­های دانشکده علوم پایه، سازمان مرکزی، دانشکده علوم ریاضی و کامپیوتر، دانشکده علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشکده تربیت بدنی، ۲۳ بلوک خوابگاه دانشجویی، منازل سازمانی، تاسیسات، استخر و … احداثشده است.

در حالیکه از سالها پیش دانشگاه تربیت معلم تهران همچون سایر مراکز آموزش عالی به تربیت دانشجو اقدام کرده است اما نام دانشگاه مانعی بر سر راه توسعه همه جانبه آن بوده و این تصور را در اذهان ایجاد کرده بود که تنها به تربیت دبیر مشغول است.

مشکلی که بارها و بارها از زبان دانشجویان این دانشگاه و مسئولان شنیده شد و حتی در کارت دانشجویی شماری از دانشجویان این مرکز آموزش عالی نیز نام دانشگاه خوارزمی قید شد.

از سوی دیگر بسیاری از متقاضیان کنکور سراسری با دیدن نام تربیت معلم در دفترچه کنکورسراسری با انگیزه استخدام در آموزش و پرورش و … وارد این دانشگاه شده و سپس به نوعی دچار سردرگمی می شدند.

به هر روی در حالیکه نام این دانشگاه در برخی حوزه ها حتی مانع ارتباط مناسب دانشکده فنی دانشگاه با بخش صنعت شده بود، بالاخره طلسم تغییر نام شکسته شد و نام خوارزمی بر تابلوی دانشگاه نقش بست.

یکی از دانشجویان دانشگاه تربیت معلم با ابراز خوشحالی از اقدام صورت گرفته گفت: نام دانشگاه تربیت معلم مشکلات فراوانی را برای تحصیل و اشتغال ما ایجاد کرده بود.

وی سناریوی نام دانشگاه تربیت معلم را داستانی طولانی برشمرد که خوشبختانه پایان یافته است.

دانشگاه تربیت معلم تهران که بخش اعظم آن در پردیس کرج واقع در منطقه حصارک است، در حالی پیشوند یکی از قدیمی ترین دانشگاههای ایران با قریب یک قرن سابقه ارائه خدمات دانشگاهی را یدک می کشد که با مشکلات عدیده ای دست به گریبان است.

این مرکز آموزش عالی با برخورداری از فضای فیزیکی و وسعت جغرافیایی و شمار زیادی از دانشجویان و اعضای هیئت علمی ساکن در مجتمع دانشگاهی و واقع شدن آن در البرز از گذشته با مشکلات فراوان دست و پنجه نرم کرده که شاید یکی از دلایل آن دو پارگی این دانشگاه در کرج و تهران است.

به گفته بسیاری از دانشجویان با تمرکز این دانشگاه در کرج، عمده ترین مشکل آن موضوع نام تربیت معلم بود که هفته جاری پس از سالها با موافقت شورای عالی فرهنگی نام دانشگاه به خوارزمی تغیبر یافت.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: از آنجا که دانشگاه تربیت معلم دیگر مسئول تربیت نیروی متخصص مورد نیاز آموزش و پرورش نیست مقرر شد نام دانشگاه تربیت معلم تهران به دانشگاه خوارزمی تغییر نام پیدا کند.

مخبر دزفولی هفته جاری پس از از برگزاری هفتصد و ششمین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی در جمع خبرنگاران از تصویب تغییر نام دانشگاه های تربیت معلم سبزوار، تهران و آذربایجان خبر داد.

وی افزود: از آنجا که دانشگاه تربیت معلم دیگر مسئول تربیت نیروی متخصص مورد نیاز آموزش و پرورش نیست و این مسئولیت به دانشگاه فرهنگیان واگذار شده است پس از بررسی های کارشناسی و نظرخواهی ها مقرر شد نام دانشگاه تربیت معلم سبزوار به دانشگاه حکیم سبزواری، دانشگاه تربیت معلم آذربایجان به دانشگاه شهید مدنی و دانشگاه تربیت معلم تهران به دانشگاه خوارزمی تغییر نام پیدا کند.

همچنین تا چندی پیش علاوه بر هزاران دانشجوی دانشگاه تربیت معلم در روزهای پنج شنبه و جمعه بخش عظیمی از دانشگاه در اختیار دانشگاه پیام نور بود که بهره برداری از ساختمان جدید دانشگاه تهران از این پس فضای دانشگاه تربیت معلم دربست در خدمت دانشجویان این دانشگاه است.

از سوی دیگر از این پس باید با حل مشکل نام دانشگاه تربیت معلم به سراغ دیگر کاستی های این مرکز آموزشی عالی رفت و با بهره گیری از پتانسیلهای سرشار آن در بخشهای مختلف علمی زمینه را برای شکوفایی و رشد بیش از پیش این دانشگاه قدیمی کشور فراهم کرد.