به گزارش مهر، تلفنهای همراه هوشمند امروز به یکی از گسترده ترین محصولات دنیا تبدیل شده اند. به طوریکه در حدود ۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دستگاه موبایل در سراسر دنیا وجود دارند که در مقایسه با جمعیت ۷ میلیاردی زمین رقمی بسیار بالا را نشان می دهد.

در اینجا این سئوال مطرح می شود که وقتی چرخه زندگی این محصولات به پایان می رسد به کجا می روند. درحقیقت، این دستگاهها از طیف گسترده ای از مواد از پلاستیک تا مدارات داخلی تشکیل شده اند. این مواد به سختی در طبیعت تجزیه می شوند و فرایندهای بازیافت آنها در بسیاری از کشورها به خوبی انجام نمی شود. به همین دلیل چالش جدید بازار موبایل استفاده از موادی است که دوستدار محیط زیست هستند.

در این راستا، به زودی یک تلفن همراه هوشمند که از چوب خیزران(بامبو) ساخته شده است وارد بازار می شود.



در سال ۲۰۰۷، " جوانا وران " استاد میکروبیولوژی دانشگاه متروپولیتن منچستر، موفق به اختراع مدل اکولوژیکی تلفن همراهی برپایه چوب خیزران شد. این تلفن همراه مفهومی همانند تمام تلفن های همراه مجهز به مرورگر اینترنت، پخش کنندهMP۳، دوربین دیجیتال، اتصال به بلوتوثو شبکه UMTS بود.

همچنین در سال ۲۰۰۹ یک دستگاه تلفن همراه دوستدارمحیط زیست طراحی شده بود که این مدل نیز تنها در حد یک طرح مفهومی باقی ماند.

اکنون " اسکات وودهاوس "، دانشجوی دانشگاه " میدلسکس " در لندن دستگاهی به نام ADZero Bamboo Phone را معرفی کرده است.

این دستگاه که کاملاً از چوب خیزران ساخته شده ثمره چهار سال مطالعه درباره مواد است. اکنون ADZero Bamboo Phone به تولید صنعتی رسیده است.



این دستگاه قرار است تا پایان سال جاری و در مرحله اول توزیع، در بازارهای چین و انگلیس عرضه شود.

کسانی که اولین نمونه های آزمایشی این تلفن همراه را در دست گرفته اند در خصوص تجربه خود در استفاده از این دستگاه گفته اند که حس استفاده از یک دستگاه سازگار با لمس، مقاوم و بسیار سبک را داشته اند.

براساس گزارش RegHardware، علیرغم اینکه نمایشگر این دستگاه بزرگتر از " آی - فن ۴S " است، به دلیل اینکه بامبو ماده ای سبک و بسیار مقاوم است این تلفن همراه هوشمند بسیار سبکتر از مدل جدید محصول اپل به نظر می رسد.

ADZero برپایه سیستم عامل آندروئید(احتمالاً نسخه بستنی نانی) خواهد بود و بنابراین می تواند به پردازشگر پیشرفته ای مجهز باشد.

همچنین، دوربین با فلاش "ال. ای. دی" و نمایشگر لمسی از دیگر ویژگیهای این موبایل چوبی است.